Motorsåg och handhållet

Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågor

50 inlägg 26756 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågor

Loudwig  
#433473 (Jo jag har plöjt i stort sett alla trådar om röjsågar, men hittade tyvärr inte den infon jag sökte) :-B

Jaha, nu börjar min gamla ärvda Partner B380 krångla, den skulle tydligen inte hålla mer än drygt 27 år utan större underhåll?! :roll:

Nåväl fakta om den gamla sågen: 40,2cc, 1,8kW, 8,1 kg.

Har kört den mest med grovt snöre 3,3mm eller tri-cut, samt en hel del gräsklinga. Har inte blivit så mycket sågklinga på den. Den har lång rigg och "gräsvinkel" på vinkelväxeln. Har omkring 30ha skog att roa mig i när andan faller på, samt massa gräs och skit runtomkring gården.

Så, nu ska det handlas och jag siktar på Stihl FS 460 C-EM KW, + grästillbehörsatsen. Jag vill ha handtagsvärme pga stora problem med kalla fingrar när det är lite kallare.

Min fråga är då egentligen: Vad kommer jag reta mig mest på vid gräs och skitröjning, korta riggen eller det "Rakare" styret? Både rigglängd och styre går ju att byta till rimliga kostnader då de finns som reservdelar. Kanske det bara är en vanesak?

Jag är 180cm men har armar som om jag vore 200cm, dvs svårt att hitta skjortor som passar med mina chimpansarmar.. (Praktiskt när man ska nå något högt upp dock...) :lol:

Kanske någon har ett bättre förslag, t.ex köpa en FS 410 och köpa värmehandtagen till 460 om det nu finns möjlighet att stjäla ström nånstans i 410? Kanske se på någonting liknande Husqvarna 345 eller 545?

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433477 En variant är ju att du köper en renodlad gårdstrimmer och en renodlad skogsröjsåg, så får du det bästa av två världar.

Sedan snåla inte på selen, utan se till att skaffa en riktigt bra sele. Husqvarna/Jonsereds toppsele funkar till både trimning och skogsröjning. Dock tål inte kroken Stihls röjsågar och trimmer, utan kroken går av efter otrevligt kort tid.

Stihl har vissa selar som är gjorda för skogsröjning och andra selar som är gjorda för trimning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

JensSkoog  
#433480 Har du mycket av båda gräs och skog att köra i skulle jag absolut rekommendera göra som "Niking" säger. :-BD

Jag körer FS480 med sågklinga och FS 460 med långt riggrör i gräs och sly med tråd eller kratkniv, och jag har även en FS130 som jag använder i "finarbete" i trädgårdar.
Har provat 480'n med tråd och 460'n med klinga, men finner att jag jobbar
mycket lättare när jag har rätt såg till jobbet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433481 För när allt kommer omkring, så ska trimmern "slicka" markytan, medan röjstubbarna gärna får vara ca 25-30 cm höga (för att minimera stensågningar). Då blir det mindre lyckad med en kombimaskin till båda uppgifterna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

jannee  
#433499 555 RXT, med en sådan klarar du allt utan ansträngning :grin:
Enda gången det svider är vid inköpet. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#433624 Många bra svar och kommentarer men ingen berör frågan om det kortare röret med monterad gräsvinkelväxel är ett irritationsmoment?

Att ha två maskiner är så klart optimalt, men jag vill inte härbärgera två sågar, speciellt inte när en kommer vila rätt mycket..

Kanske lösningen är att köpa en Stihl 460 CEM och efteråt komplettera med värmehandtagen om de verkligen behövs?

Eller en Husqvarnamodell?

Jag kör ju trots allt mest gräs, sly och liknande smått, även om det ibland blir rätt tunga jobb med långt segt gräs med stora inslag av nyponbuskar.

Men att det ska vara vara så svårt att bestämma sig :shock: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Göt  
#433628 Jag kör med Stihl fs 410 tycker den fungerar bra till båda sakerna, jag kör mest gräsröjning. Dock fungerar selen dåligt för att röja i skogen så jag skall byta till en bättre för det. Hade en Jonsereds RS 45 före det i styvt 30 år och jag tycker bättre om denna såg som jag har nu.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

anersimyra  
#433630 Jag gräsröjer årligen ett antal industritomter och skulle aldrig överväga långt riggrör. Jag använde under många år en HVA 250 RX men köpte sen en Stihl röjsåg på 35 cc. På stilen som har ett vikt / effektförhållande som är otroligt bra har jag monterat ett autohuvud som modifierats för att ta tråd på 3 mm. Stihlen är helt enkelt överlägsen den större starkare sågen vid grästrimmning. Som röjsåg fungerar den dock mediokert vid stammar grövre än en tumme.

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

jannee  
#433632 Har helt motsatt uppfattning mot anersimyra angående längd på riggrör. Med det kortare riggröret blir det inte bra gräsröjt, om man nu inte har onormalt långa armar (som en orangutang)
Jag började av misstag med ett långt riggrör på min RS 51 och provade HVA med kort men insåg att det för mig vart långt rör som gällde (kanske gammal ovana) :mrgreen: .
Ni vet väl att det är längden som är det avgörande :oops:
Å andra sidan är nog allt en vanesak men vid gräsröjning gäller att ha bra vridmoment - går betydligt tyngre än vanlig röjning.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

anersimyra  
#433633 Jag borde ha nämnt att jag till stor del har djupa diken att röja, där funkar långt rör mindre bra.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källefall8  
#433645 Egentligen är det kort rigg, lågt torn å skogsväxel som gäller i skogen liksom 225 klinga. För gräs är det lång rigg, högt torn å gräsväxel. Kompromiss är tex Husqvarna 345FR - mellanlång rigg, lågt torn å gräsväxel. Men en kompromiss är som alltid just en kompromiss. Den enda Stihlen som har i skogen å göra är skogsvarianten på 460 dock klumpigare än Husqvarna enligt mig. Husqvarnas XT sele är överlägsen allt annat på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#433653 Ja kompromisser blir det nog alltid nånstans.. nu har jag ju varit ute i skogen med den gamla Partnern också och det funkar. Klart, jag ser ju fördelen med helt rätt såg. Är verkligen Hq 345fr halvlång i riggen och hur ställer den sig jämfört med FS 410 eller 460.

Ska nog satsa på HQs sele och nyttja min 20% rabatt från motorsågskortet maximalt.. så tar jag kupongen på 20% från stihl till sågen. :D

   TS
Användarvisningsbild

Lättast och starkast såg, samt bekvämaste selen

traktorz  
#433658 Har idag en gammal Stihl FS200 till gräsröjning med tråd och slyklinga. I skogen en Jonsered RS44 till röjning. Selen en Husqvarna Balance XT, som jag använder till bägge sågarna.

Skulle jag handla nytt idag, så är selen given, den är perfekt med avseende på ergonomin för mig. Som gräsröjare med långt riggrör skulle jag välja Stihl FS240C-E (ersättaren till vår gamla FS200). Däremot till skogsröjsåg, skulle jag nog välja en större modell och med handtagsvärme, t.ex. Jonsered FC 2256 W (eller Husqvarnas motsvarande 53,3 cm³ på 2,8 kW).

Stihl har den lättaste och starkaste gräsröjaren, medan Jonsered/Husqvarna har den lättaste och starkaste skogsröjsågen, så det är mina urvalskriterier, vilket leder fram till mina två val.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#433674 Upplever ju min nuvarande B380 med 1,8kW lite trött när det kommer till långa grova snören och tungt gräs. Skulle nog helst vilja ha lite mer kräm än i en FS 240 som ligger på samma effekt, eller lite under. Nu är det kanske inte 1,8 kW kvar i min gamla heller i och för sig.. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Göt  
#433812 såg att stihl hade kampanj på fs 460 nu 1000kr billigare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).