Traktorer och processorer

Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skördare

99 inlägg 34103 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skördare

Fredrik Reuter  
#433564 Nisula Forest gör påbyggnationer på Valtra traktorer lite likt Anders skördare gjorde. Här är en ny video de lagt upp som visar en genomgång av ett häftigt bygge med en Valtra N154 Active som bas. Via ett Jakefäste så sitter en C60F86 Palfinger/Epsilon kran på 8,6 m. Längst ut på kranspetsen ett Nisula 325H skördaraggregat.

Lite intressant att man i filmen får följa med på en rundvandring runt och i traktorn och se hur de byggt upp den.
Sedan får vi ta hjälp av våra Finska vänner för ev översättning, den är helt på finska.






Bild från video:
Bild




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Huggar Herman  
#433575 Snyggt ekipage! :D
Vad landar räkningen på för ett sånt?

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Mannfolk  
#433579 Förstår inte mig på dem såm lägger ner så mycket pengar i sånt där då man ändå inte kan smyga runt i beståndet..

Vore det inte bättre å billigare med en vimek eller walma?

Det blir ju som att gallra me grävmaskin med en såndär enorm vipparmskran.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433585 Kan säga att det funkar smidigare än man kan tro men beståndsgående blir man inte. Kör själv stickväg med minst 20m mellanson vilket funkar bra genom antingen instick med maskinen eller manuellfällning.
Vinsten i skogen blir framförallt vikten plus att du lätt kan köra med smalare vägar än många moderna skogsmaskiner. I mitt fall är det solklart bättre med ett traktorekipage då jag kör maskinstation och använder traktorn hela året till skillnad mot innan när jag hade äldre skogsmaskiner som användes på vintern och en traktor som bara gick på sommaren. Hoppas det ger lite svar på några funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Mannfolk  
#433609 Det är ju det att du får 20m mellan körstråken istället för 35-40m. den virkes mängden blir ju förlorad i slutavverkningen.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Blivande snickare  
#433614
Fredrik Reuter skrev:Sedan får vi ta hjälp av våra Finska vänner för ev översättning, den är helt på finska.


Sitter i Nådendal på restaurang nu men ska översätta senare![emoji2]

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433615 Antalet stammar per ha kan man ju påverka på många vis. Att hålla ner vägbredden och gallra lite försiktigare gör snart mycket. har provat med manuellfällning av mellanson och ca 35m mellan vägarna med mycket bra resultat och supernöjd kund så det är nog kanske det bästa alternativet om man vill ha långt mellan vägarna. Inte helt problemfritt att köra mellanstråk med maskin då det är lätt att stämpla träd och ofta vill maskinförana ha kedjor på med allt vad det innebär.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

valtra mega  
#433623
Mannfolk skrev:Det är ju det att du får 20m mellan körstråken istället för 35-40m. den virkes mängden blir ju förlorad i slutavverkningen.

Klarar man sig med 3m bredd på kör vägarna förlorar man inget vid slutavverkning med 20 meter mellan vägarna stamantalet räcker till 1100 stammar/ha med 3m emellan

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433643
d@nne skrev:Kan säga att det funkar smidigare än man kan tro men beståndsgående blir man inte. Kör själv stickväg med minst 20m mellanson vilket funkar bra genom antingen instick med maskinen eller manuellfällning.
Vinsten i skogen blir framförallt vikten plus att du lätt kan köra med smalare vägar än många moderna skogsmaskiner. I mitt fall är det solklart bättre med ett traktorekipage då jag kör maskinstation och använder traktorn hela året till skillnad mot innan när jag hade äldre skogsmaskiner som användes på vintern och en traktor som bara gick på sommaren. Hoppas det ger lite svar på några funderingar.

Vad kör du med för traktor?

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Mannfolk  
#433646 Anlitar en lokal entreprenör som kör med lännen 740 forest och en mowi 8,7 kran. Han gör 40m mellan körspåren och smyger i beståndet utan kedjor. Enligt mig en optimalt maskin. Men den lilla vimeken med forst aggregat är nog väldigt ettrig och rapp!

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433650 Erik, jag har en valtra n163 versu med skogsombyggnad andersskördare.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

alias  
#433651
valtra mega skrev:
Mannfolk skrev:Det är ju det att du får 20m mellan körstråken istället för 35-40m. den virkes mängden blir ju förlorad i slutavverkningen.

Klarar man sig med 3m bredd på kör vägarna förlorar man inget vid slutavverkning med 20 meter mellan vägarna stamantalet räcker till 1100 stammar/ha med 3m emellan


Missförstår jag dig eller tänker du dig att behålla 1100 stammar/ha till slutavverkning?
På hur bördig mark (tänker att det på många sämre till medelbra marker blir väldigt klen medelstam, med lågt timmerutbyte, i så fall)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

valtra mega  
#433657 Håller med om att det inte behövs 1100 stammar till slutaverkning är därför man inte förlorar något med 20 m mellan körvägarna

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Mannfolk  
#433665 Ju mindre vägar ju mera kubiker vid slut avverkningen, de e ju inget konstit. Säg när man hugger upp vägarna i en första gallring med medelstam ca 80-90 liter och 40-70kubik ha. Så de träden du tar bort i vägen kan ju inte växa till sig till andra gallringen då tex medelstammen är 120-160 och 80-100 kubik ha. Om du då istället skulle skära upp från 40m till 20m har du ju betydligt mera virke i vägen du hugger upp för 20m stråkena.

20m mellan körspåren är nog absolut inget dålit.

Här hos oss kommer dem oftast dem i par med en stor skördare å stor skotare tex = ponsse beaver och ponsse elk och gör en första gallring . Och för att inte skada skogen med den enorma skotarn är ju vägarna minst 4,5m vilket gör att det blir ogallrat mellan vägarna för att kompensera stam/ha.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

valtra mega  
#433667 men klarar man sig med 3m väg behöver man inte kompenser med tätare mellan stammarna mellan vägarna vid sista gallring så då finns ingen förlust på kubik vid slutavverkning
Hugger upp 3m vägar med 20 m mellan blir 23m från mitten av väg till mitten på nästa väg vid första gallring och har konstaterat vid andra gallring att träden närmast vägarna har betydlig större medelvolym så det kompenserar hektarstillväxten
Jag vill inte ha några 4,5 m vägar så därför gallrar jag allt själv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).