Avverkning (slutavverkning)

Skogsägare får MVG i miljöhänsyn

2 inlägg 3885 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare får MVG i miljöhänsyn

Fredrik Reuter  
#433305 Skogsstyrelsen lokalt i Uppsala och Västmanland har gjort en intressant studie hur skogsägare tar miljöhänsyn vid avverkning. Resultatet ger skogsägarna MVG. De vet oftast om var det finns biotoper på deras marker och detta får ofta maskinförarna inskrivet i traktdirektivet och lämplig åtgärd genomförs.

Däremot skriver inte skogsägarna in detta i avverkningsanmälan enl Skogsstyrelsen, där slarvas det.

Annars är skogsägarna lydiga, till 99% följer skogsägare de beslut Skogsstyrelsen tagit i frågor om biotopområden, avverkningsförbud och så vidare.

Jag tycker det är otroligt viktigt att detta belyses mera utåt. Skogsägarna är ansvarstagande och värnar om naturen, det är dock sällan allmänheten får veta detta...

http://www.eposten.se/nyheter/enkoping/ ... 16225.aspx



Bild




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare får MVG i miljöhänsyn

ananders  
#433308 Det är ju bra att det kommer fram att vi skogsägare är laglydiga. Men jag tror tyvärr att verken SNF och Skydda Skogen blir särkilt imponerande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).