Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

83 inlägg 25794 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#427922 Men om man som jag sågar med svenska förhållanden och endast kör Aspen bränsle, ska det bara funka! Det är ju dessutom 2 års garanti på skiten. Får jag problem kommer jag skriva om det.

Jag har fått för mig att 576an är en populär vedhuggarsåg i staterna och det är väl lättare att den går varm i sådana förhållanden.

Jag fick 576an idag och ska hugga övergrov gran med den på onsdag, det ska iallafall bli skitkul :grin:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427986 du får gje ein lyd når du har fått prøvd ho, viktigste er vel som vanlig at kjeda er skarp, kva sag det er spelar ikkje alltid så stor rolle. (sjølv om eg er enig med deg om å gjera så grundig research som mulig før ein kjøper)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#428012
Allan W skrev:Men om man som jag sågar med svenska förhållanden och endast kör Aspen bränsle, ska det bara funka! Det är ju dessutom 2 års garanti på skiten. Får jag problem kommer jag skriva om det.

Jag har fått för mig att 576an är en populär vedhuggarsåg i staterna och det är väl lättare att den går varm i sådana förhållanden.

Jag fick 576an idag och ska hugga övergrov gran med den på onsdag, det ska iallafall bli skitkul :grin:

Staterna har ju ett klimat alltifrån tropisk värme till arktisk kyla.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428023 Just temperatur som enskild parameter stället inte till mycket. Luftens sammansättning och bränsle kan göra det däremot.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Larssoniskogen  
#431759 Hur gåre för dig med sågarna då AllanW???? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#433163 Ursäkta att mitt svar dröjde, sjuka barn och mycket att göra.

Nu är 576an ordentligt testad, jag har kört 15-20 tankar så den börjar bli inkörd också.
Jag har sågat grov gran och nu senast en ädellövspark med riktigt grov ek och ask, i sån huggning är den toppen!

Mitt omdöme är:

Fördelar:
Mycket bra avvibrerad
Bra vrid och bottenstark
Låg ljudnivå från motorn ( tyst )
Perfekt balans med 24" svärd
Bränslesnål

Nackdelar:

Tung
Tjuvstannar ibland på tomgång ( har dock blivit bättre )
Inte så varvvillig

Sammanfattningsvis är jag nöjd med sågen, den är rolig att köra. Hoppas den håller länge!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Sågomanen  
#433180 Intressant läsning, funderar på att köpa en 576 själv. Har du påtalat tjuvstannandet på tomgång till återförsäljaren?

Det ska ju inte vara så på en ny såg. Det är ju dessutom ingen liten 35 cc som ska dras igång igen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Larssoniskogen  
#433216 Allan W har du någon bra sågbild då???? Ja de där med tomgången lät ju sisådär, är det värme i handtagen på sågen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#433222 Jag har inte pratat med återförsäljaren, det kanske är ett inkörningsproblem.

Och sågen är för övrigt väldigt lättstartad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#433225 576 och jag framför Fågelsta herrgård.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Sågomanen  
#433227 Du får gärna återkomma med hur det gick med tomgången, jag är petig och nyfiken.

Ser proffsigt ut :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

traktorz  
#433282 Tomgångsproblem kan ex.vis bero på bränslet, dåligt tändstift, eller för stort tändstiftsgap. Har du en AutoTune-förgasare kanske en diagnos kan ge vidare upplysning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#433401 I och med att sågen är ny så är det knappast fel på tändstiftet, och jag kör endast Aspen så inte bränsle heller.
Sist jag hade problem var det 0 gradigt och fuktigt i luften, då tjuvstanna den 4-5 gånger första timmen sen gick den bra resten av dan. Så jag tror inte det är något allvarligt.

Jag ska såga grovt med den nästa vecka igen, får väl se hur den går då!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Sågomanen  
#436446 Nu är vi nyfikna på hur den har gått? 8-|

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Larssoniskogen  
#436470 Ja precis! Sover du Allan W???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).