ATV och UTV i skogen

Vad är detta för vagn?

15 inlägg 8304 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta för vagn?

Ingoberra  
#433195 Tycker den ser för bra ut för å vara ifrån kina iaf.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för vagn?

anersimyra  
#433200 Ser ut som en ommålad kinesisk myranvagn som såldes / säljs genom Jula.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

axwell  
#433246
anersimyra skrev:Ser ut som en ommålad kinesisk myranvagn som såldes / säljs genom Jula.. :wink:


Vågar inte påstå att du tar fel, men jag har för mig att den hade en liten platta ovanpå grinden där staget ansluter.
Där skulle kranen bultas fast. :mrgreen:

Tycker mer att den ser ut som en vagn från Jämtland, "Ocke" eller liknande :???: :?:

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

Ingoberra  
#433249 Tror inte den är omlackerad iaf. Däcksfabrikatet är kingstire.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

Hema  
#433255 Jag har för mig att jag har sett något liknande och att det då var något itet lokalt ställe.. Men som sagt osäker, tänkte först på Orsavagnen, men njae.. Det som talar för en bättre vagn är hjulen som få kinesiska har varit utrustade med. Fd. däckmönstret som Kranman bla hade på sina drivande vagnar för ca 10år sedan?

Jag återkommer om jag kommer på något mer.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

axwell  
#433271 Så här såg vagnen ut som Jula sålde några år sedan.
https://www.jula.se/catalog/fritid/cyke ... tv-640021/

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

Ingoberra  
#439315 Har planer på å avyttra denna vagn. Den lagade staken är uppsnyggad å ramröret riktat. Tänkte lägga ut på den blocket för 4000? Är det värt å lägga lite tid å måla upp den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

Hema  
#439330 Lättare o sälja, men slarvigt målande med rost som dyker upp inom kort gör en bara irriterad. Men många gör det, så det är nog ja på frågan.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

Ingoberra  
#440207
axwell skrev:
anersimyra skrev:Ser ut som en ommålad kinesisk myranvagn som såldes / säljs genom Jula.. :wink:


Vågar inte påstå att du tar fel, men jag har för mig att den hade en liten platta ovanpå grinden där staget ansluter.
Där skulle kranen bultas fast. :mrgreen:

Tycker mer att den ser ut som en vagn från Jämtland, "Ocke" eller liknande :???: :?:

Ytterocke ville inte kännas vid vagnen iaf. Så mysteriet lever vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Skuret hjullager på JULA timmervagn för ATV

traktorz  
#463203 Nålkorgen till det inre grövre hjullagret har skurit, så rullarna trillade ner på marken, när jag skulle inspektera dito. Har luskat ut att denna timmer- / ved-vagn från Jula nyttjar kombon 30204 & 30206 av koniska hjullager.

Inuti axeltappen finns de yttre lagerbanorna och min fråga är om jag behöver byta även dessa, trots att lagerbanorna ser bra ut.

Såg även nånstans en rekommendation om att på samma gång byta både det inre och det yttre lagret, men vår vagn kör vi aldrig i hastigheter över 30-40km/h. Byter därför bara det havererade inre lagret. Det yttre ser OK ut.

Hur lossar man dessa lagerbanor i så fall? Är de inte ipressade och svåra att få bort utan speciella avdragare?

1499599954_p7081221r.jpg
1499599954_p7081218r.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vagn?

Tosca  
#463204 Större sådana lager brukar man få svetsa ur, man svetsar alltså på ytan där lagret rullar.
Det låter som om du lika gärna kan använda den gamla lagerbana om du inte ser någon skada på den.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för vagn?

totte  
#463216 Finns ingen som helst anledning att byta lagerbanan om du inte kan känna några ojämnheter med fingret eller se några skavanker. Skillnad om det handlar om lager som skall gå med höga rotationshastigheter, där chansar man inte och där kan även osynliga förslitningar förvandlas till stora glapp, men ingen risk för det här.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för vagn?

Erre  
#463298 Såna lagerbanor slås ut med dorn och handslägga.
Sen kan man använda den gamla lagerbanan till att pressa eller slå ner den nya. Så man inte får skador på den nya.
Håller med övriga.
Ser den gamla fin ut kan du fortsätta att åka med den.

Användarvisningsbild

Nytt 30206 hjullager.

traktorz  
#463441 Behöll enligt era rekommendationer lagerbanan för det större lagret. Fettade in rejält och drog åt lagom mycket med kronmuttern och låste med saxpinnen. Sen rullade hjulet tyst och mjukt. Nu hörs inget kvittrande gnissel längre.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för vagn?

totte  
#463450 Bra jobbat! Glöm inte att kolla om det behöver efterdras något lite när du har kört några timmar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).