Motorsåg och handhållet

Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

33 inlägg 11477 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429830 Tyvärr var det ett bra tag sedan jag ansåg mig smal... Väger väl in på knappt 120 kg fördelat på mina 196 cm.

Dock har jag beställt hem de hängslen som Landström rekommenderade...
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429832
Rank skrev:Siden jag er lang å smal blev jeg aldrig venn med HVA/Jonsereds höftbälte, spes med mye utstyr ville det "alltid" gli ned. Forsøkte å lime på spalt/semsket skinn på innsiden på HVA/Jonsereds höftbälte ingen sukse. Hadde inte hängslen da.
Byttet derfor til et SNIKKI ERGO VERKTYGSBÄLTE for noen år siden, det glider inte och har hull for hängslen. Går bra utan hängslen men tycker det er mindre belastende om man fordeler vekten mellom hofte och akslar. Minus siden er at deler av bältet er i lær, det tørker senere når det er bløtt.

Bild

Har du prövat att smörja in höftbältet med någon vattenavvisande lädersmorning?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

T Landström  
#429835
Niking skrev:
Rank skrev:Siden jag er lang å smal blev jeg aldrig venn med HVA/Jonsereds höftbälte, spes med mye utstyr ville det "alltid" gli ned. Forsøkte å lime på spalt/semsket skinn på innsiden på HVA/Jonsereds höftbälte ingen sukse. Hadde inte hängslen da.
Byttet derfor til et SNIKKI ERGO VERKTYGSBÄLTE for noen år siden, det glider inte och har hull for hängslen. Går bra utan hängslen men tycker det er mindre belastende om man fordeler vekten mellom hofte och akslar. Minus siden er at deler av bältet er i lær, det tørker senere når det er bløtt.

Bild

Har du prövat att smörja in höftbältet med någon vattenavvisande lädersmorning?
/Niklas


Det behövs nog inte...
Hade ju sånt när jag jobbade som snickare och det va ju med i alla sorters väder.
Det man ska göra är att byta ut remmen av nylon till ett läder/skinnskärp.

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432925 Nu var både Snikki Ergo hängslen och bälte införskaffad. Hur göra bäst med remmen? Sprätta bort, sy på hylsor + läderrem?
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 26 dec 2018, 15:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

T Landström  
#432929
Niking skrev:Nu var både Snikki Ergo hängslen och bälte införskaffad. Hut göra bäst med remmen? Sprätta bort, sy på hylsor + läderrem?
/Niklas


Jag utnyttjade de befintliga hällorna på bältet och skar en ny på mitten bak...

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Tallskog  
#540361 Det finns ett bra billigt läderhängsle på Skogma.

Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Westra Aros  
#540368 Dessa är ganska stumma men ger efter lite, dessutom passar kombinyckeln som följer med dom större sågarna perfekt i den nitade lilla ringen.

https://www.wrightenterprises.com/produ ... uspenders/

Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Mikael W  
#541154 Jag köpte Husqvarnas knapphängslen å satt fast, har ej hunnit ut o prova, men känns ok. Fastsättningslägena fick jag ej optimala....
Blev 30€ hängslen o skruvar.
Image1546248914.802593.jpg
Image1546248936.131004.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541156 Återkom med recension när du har testat den någrs pass.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541193 Dubbla hängslen är inget kul. Borde det inte gå o få ihop bälte o byxa så man kan ha ett par hängsle?

Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Mikael W  
#541286 Jo blev fel, hade andra byxor på som också har hängslen. Menade bara visa Husqvarna bälte o hängslen. Återkommer när ja varit ut o provat. Just nu snöstorm här i Österbotten. Morrondan verkar likadan. Så blir troligen först nästa veckoslut.

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541303 Jo, jag förstod det. Men om man nu har byxor med hängsle och behöver ha det borde det väl gå o få till på nåt vis att man inte har två set på samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544603
Mikael W skrev:Jag köpte Husqvarnas knapphängslen å satt fast, har ej hunnit ut o prova, men känns ok. Fastsättningslägena fick jag ej optimala....
Blev 30€ hängslen o skruvar.
Image1546248914.802593.jpg
Image1546248936.131004.jpg


Mikael W. Hur har det gått?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Mikael W  
#545046 Hej, har bara hunnit ut en helg. Men fungerade över förväntan. Vissa problem med att hängslen, speciellt vänster arm vill glida ner ibland vid sågning. Ska sy en stoppare på huggarjackan, enkelt löst.
Hade bältet väldigt löst spänt, kändes skönt att ha på. Nu slapp man också problemet med att underkläderna halkar ner!
Så inte perfekt men mycket bättre än förut.

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545066 Tack för feedback! Kändes det som det var lagom elasticitet i hängslena för denna last?
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).