Skogsvagn (Huggarvagnar)

Läckande vridcylindrar Patu 425

37 inlägg 16486 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Läckande vridcylindrar Patu 425

Lumberjack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432648 Det har börjat läcka ganska mycket olja från vridhuset på vår kran Patu 425. Antar att det är tätningarna i vridcylindrarna som läcker. Någon som vet hur man går tillväga? Var har ni köpt bussningarna, av återförsäljaren eller någon hydraul firma? Någon som har en sprängskiss på liknande vridhus?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Sagabo  
#432730 Jag har bytt flera gånger på min Patu 595.
Har köpt packningar på lokal hydraulfirma.
Det var standard storlekar som de hadde på hyllan. Mitt vridhus är inte oljefyllt så det verkar ha blivit kondens i vridhuset med rost i cylindrar som följd.
Senast redigerad av Sagabo mån 23 jan 2017, 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Jonted  
#432732 Hej Lumberjack!
Bytte på våran 400 i somras, beställde packningar från Rosenqvist http://www.rosenqvistmaskin.se i Jönköping. På vår vagn satt hylsan gängad och var ganska enkla att få loss. Packningarna och allt jobb var gjort på ett par timmar med rengöring. Du kan nog få en sprängskiss från Rosenqvists maskin. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Sagabo  
#432753
1485206844_20170123_222553.jpg
Hittade sprängskiss til 595:an. Ser förmodligen lika ut till din 425.

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

hlb  
#432783 Korrosion i cylindrarna. Vrid kranen max åt båda hållen en gång per vecka, så att hela cylindern får smörjning.

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432786 Kan vara så att det är vatten som läcker in vid kranfoten och trycker ut oljan i vridhuset.. testa och öppna bottenpluggen och se om det är vatten eller olja som kommer ut.. Är så fallet så kan du med lite tur slippa packa om vridkolvarna..

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Lumberjack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432854 Tack för bra svar.
Bilden var kanon och sprängskissen med.
Bra att höra att det inte är så svårt skall försöka mig på detta.
När man tar av cylinderröret skall man då ta av locket längst ut först eller tar man hela cylindern med en gång?
Eller är det ens ett lock, kanske ser det bara så ut?
Någon olja tror jag inte det är i vårt vridhus, sitter smörjnipplar för fett.
Bifogar en bild på vårt vridhus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Sagabo  
#432857 Det är inget lock. Gänga bara ut hela cylindern men sväng kranen så långt det går åt mostsvande så att du får så lite olja i den cylinder du byter på.

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432865 Jo det ska vara olja i det vridhuset.. bara övre lagringen som är fettsmörjd. Kolla på sidan mot grinden till så sitter det 2st insex skruvar 10mm..

Användarvisningsbild

Re: Sv: Läckande vridcylindrar Patu 425

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432869 Så här ser det ut på en Patu 525.. borde vara samma vridhus.

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Lumberjack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433119 Kände på vridhuset och det är riktigt att jag kan känna i alla fall en plugg på tornet. Jag har dock inte öppet bakåt som på din vagn utan det är helt täckt så jag kommer inte åt pluggen utan att skruva loss tornet.

Provade att skruva loss höljet på cylindrarna men de satt riktigt hårt, tillverkade ett verktyg av en plattrem men det hjälpte inte. Hur har ni gjort för att få loss dem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Sagabo  
#433137 I hålen som är i änden på cylindern sätte jag i en borr i rätt storlek, la en kort stropp runt borren och snurrade den runt cylindern. Sen stack jag in ett rör i öglan på stroppen. Sen var det bara att ta i ! Hoppas jag förklarade så att det går att förstå. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Gurkan  
#444535 Hej har åxo haft läckage visade sig att det var väldigt slitet i kuggarna samt lagring därav spåner i vridhuset å oljan

Avatar Fallback

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

SnorreP  
#444704 Hej
Min 597 läcker också och olja kommer sedan upp genom övre vridhuslagringen (som har fettnippel som då inte behövs!)
Inget stort problem men den har nog gjort så länge och min förklaring är att kugghjulet trycker kolvstången i sidled så att det läcker. Dvs det är nog viktigt att den stora skruven är alldeles rätt justerad vilket den nog inte är för mig. Det är bara en gissning men jag tvivlar på att mina kolvtätningar är dåliga då den är lite körd med. Och rost kan det väl rimligen inte bli då det är olja därinne?

Användarvisningsbild

Re: Läckande vridcylindrar Patu 425

Gurkan  
#444713 Så gjorde det på min oxå det är olja från sväng cylindrarna som läcker ut och kommer upp där
Senast redigerad av Gurkan ons 15 mar 2017, 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).