Trädfällning (arborist)

Klättra på stam som lutar 10 - 15 grader

6 inlägg 7297 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klättra på stam som lutar 10 - 15 grader

sorens  
#432697 Har en stor ek utan huvudstam men tre stammar som delar sig 5 meter över marken. De lutar ca 15 grader. Svårt att hitta en ankringspunkt högt upp. Hur klättrar man säkert här? Känns som man hela tiden skall snurra ner på undersidan. Han ni några tips ni som är erfarna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klättra på stam som lutar 10 - 15 grader

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432699 få tak i lift :wink:

Användarvisningsbild

Re: Klättra på stam som lutar 10 - 15 grader

anersimyra  
#432709 Dra lanyarden ett varv runt stammen så faller du inte om du råkar " snurra runt.".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Klättra på stam som lutar 10 - 15 grader

Mats_Orberga  
#432710 Klättra på ovansidan av den lutande stammen, att klättra hängande på den andra sidan är typ tio gånger mer ansträngande.

Avatar Fallback

Re: Klättra på stam som lutar 10 - 15 grader

Ferguson system  
#432713 Jeg ville ha forankra meg så høyt opp som mulig i to av hovedstammene. Tenk deg at tauene går i en V med klatreren i midten. To høye forankringspunker gir god støtte og bevegelsesfrihet rundt i ei stor krone. Lanyarden/støttelina bruker du rundt stammen du går ut på, eller greiner i nærheten for ekstra støtte og sikring ved saging. Den kan eventullt dras to runder rundt som anersimyra har foreslått, eller dras i kryss for ekstra hold.
Slynger/forankringsbånd er også fine hjelpemidler.

Användarvisningsbild

Re: Klättra på stam som lutar 10 - 15 grader

sorens  
#432718 Ja med två linor i ett V så känns det säkert. Då kan jag såga ner en av de tre stammarna men sen blir det värre. Två stammar måste ner då de hänger över ett hus och eken har stor övervikt åt detta håll. Men jag skall klättra och känna mig för innan jag bestämmer mig. Tack för svar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).