Före och efter jobbet

avslutad skogkurs

17 inlägg 6014 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

avslutad skogkurs

skyttekungen  
#43255 hej! jag går första året på plönninge och det är en delad klass med maskinare och skogare, men nu en termin in i kursen har politikerna i stort sätt bestämt sig för att lägga ner skogkursen. så om jag ska kunna få skördare och skogskötsel så måste jag byta skola eller gå en till kurs efter plönninge. och det konstiga är att gå jag maskin får jag ändå skotare, och hur ska de kunna hålla den kursen om det inte går en skördare före. så vad tycker ni om det här? både för att lägga ner kursen och dessutom göra det under tiden vi går där vi har ju trots allt valt den kursen för att få det.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

totte  
#43314 Jag säger bara vad jag alltid har sagt, det verkar inte finnas en politiker i det här landet som begriper nånting om utbildning. Ett ständigt hattande hit och dit oavsett om det är skogsutbildning eller universitet. Dom ser det bara som poster i ekonomin, vare sig det är frågan om att satsa eller lägga ner. Fy för :ymdevil:

Trist för dig skyttekungen, det är helt enkelt ett dj-a sätt att göra så mot er som går kursen. I anständighetens namn kunde man väl kräva att, om dom nu prompt skall lägga ner det, dom åtminstone lät pågående kurs få gå klart.

Avatar Fallback

Re: avslutad skogkurs

skyttekungen  
#43396 ja jag får bara hoppas att de byter beslut, för när de bestämde det var det bara tre som skulle gå skog men nu är vi sju så man får bara hoppas att de ändrar sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46486 nej du har fel.... går i 2;an plönninge skog nu... till och med eran klass ... om det nu finns tillräckligt som väljer skog kommer få det... men sen dem som kommer nästa höst har inte valmöjlighet att välja det... dem ska sälja av skördarna men leasa skördare tills ni går ut....

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

kronos  
#46530 Vad innehåller den där maskin kusen då??

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46553 Basmaskin service 100 p
Motor- o röjmotorsåg 100 p
Virkesbehandling A 50 p
Virkestransport A 150 p
Odling på åker 150 p
Truck A 50 p
Hjullastare 150 p
Grävmaskin o grävlastare 200 p

sen är de ju så klart dem vanliga ämnena och naturbrukskurserna oxå....

Avatar Fallback

Re: avslutad skogkurs

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46617 Vilken rolig skogskurs ni har... Det där med hjullastare och grävmaskin utbildning är något som jag saknar på den skolan jag går.

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46621 nej det där är maskin kursen... här är skogskursen

Basmaskin service 100 p
Motor- o röjmotorsåg 100 p
Avverkning med motorsåg 100 p
Avverkningsmaskiner 150 p
Skogsskötsel A 100 p
Virkesbehandling A 50 p
Virkestransport 150 p
Truck A 50 p
Grävmaskin 150 p

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

kronos  
#46675 ok såg väll rätt bra ut men jag skulle också bli sur om jag valt en skogsutbildning och sen bli av med de skogliga ämnerna.

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46676 ja det hade jag oxå blivit. men som sagt som jag skrev innan så kommer dem att få välja skog på plönninge och gå ut det... dem som går i ettan nu alltså.. sen är det stop.

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

kronos  
#46769 ok fattar :wink: men vart blir närmsa skogs skola sen då för de som vill läsa skog?

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46770 hmm ja det beror sig ju på lite vart man kommer ifrån.. men Värnamo = Östbo skolan och uppe i Svenljunga . det är dem närmaste.

Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

kronos  
#46771 oki inte så långt eller?? lite dålig kolla på gegrafin denna:P

Avatar Fallback

Re: avslutad skogkurs

skyttekungen  
#46778
970D skrev:nej du har fel.... går i 2;an plönninge skog nu... till och med eran klass ... om det nu finns tillräckligt som väljer skog kommer få det... men sen dem som kommer nästa höst har inte valmöjlighet att välja det... dem ska sälja av skördarna men leasa skördare tills ni går ut....


ja jag jag skrev detta innan de kom med det beslutet

   TS
Användarvisningsbild

Re: avslutad skogkurs

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46784 ja du det beror sig helt på vart man bor... men om vi nu utgår från Hyltebruk för den som vet vart det ligger så är det 6,7 mil till Svenljunga och ca 6,2 mil till värnamo.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar