Föryngring

Hyggesvila eller plantera direkt?

50 inlägg 23034 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyggesvila eller plantera direkt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432478 Har några färska hyggen, som är G28-G30 enligt plan och ligger på Hökensås ca 240 meter över havet.

Då är ju frågan om det bör planteras direkt med stora barrot eller vila i några år. Hur hade ni gjort?
/Niklas



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

80-90  
#432482 Hade planterat direkt :-BD har gjort det efter alla avverkningar jag gjort å det har fungerat bra !! Jag har inte gjort nån markberedning heller utan röjer gräset runt plantorna året efter de är satta !!

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432488 Plantera direkt! Varför vänta tre år på en 60-70 års omloppstid? :grin: Plantera tre åriga plantor så vinner du även tre år på dessa 60-70 år! :grin:

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

isteskog  
#432493 Varför inte stora täckrotsplantor som är snytbaggebehandlade, ex vis Conniflex :geek:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432502 Isteskog! Så vitt jag förstår, så är barrot större än täckrot. Möjligtvis kan plugg+1 vara ett alternativ.

Sedan är ju frågan hur länge conniflex-behandlingen räcker. Hört att man måste behandla om dem efter ett år.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

isteskog  
#432504 Enligt Svenska Skogsplantor ska behandlingen sitta i två år!
Vet inte hur det är nuförtiden, förr brukade barrotsplanten gärna stå och stampa minst 1 år innan den satte fart, iaf i mina hemtrakter. Stora täckrotsplantor tycker jag sätter fart fortare ...

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432506 Hur funkar stora täckrotsplantor om det inte är markberett?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432508 Barrotsplantor eller plugg + är antingen vaxade eller kemiskt behandlade. Båda dessa skydd är opålitliga då kemiskt medel varar ca 12 v och vax ett till två år men spricker ofta innan ett år om plantan växer bra. Täckrotsplantor kräver nästan alltid markberedning då risken är att man får ner plantan djupare än vad skyddet skyddar så det blir paradgata till plantan för baggen vid omarkberett!

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432509 Är det plug+1 ni menar med "stora täckrot" Eller är det vanliga för rör?

Sätter du tall eller gran, Niking?

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

isteskog  
#432512 Sätter man dom direkt efter avverkningen så får man ju lite försprång före gräset och annan vegetation, gäller behandlade plantor förstås. Sen har man ju problemet med en ohämmad lövtillväxt i markberedningsspåren. Tror även att man kan dra ner på antalet plant om man sätter omarkberett om man är noga med planteringspunkterna.
Enligt mina egna erfarenheter fungerar det iaf, men jag har ju lite sämre boniteter än ni i Södra Sverige (24-28) :geek:

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

isteskog  
#432514 Tändemåla! Conniflex är lim och sand som sprutas på plantorna. I regel blir behandlingen långt upp på plantan. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432517
Mangan skrev:Är det plug+1 ni menar med "stora täckrot" Eller är det vanliga för rör?

Sätter du tall eller gran, Niking?


Plugg+1 är väl i planteringshänseende likvärdig barrot?

Jag planterar i huvudsak gran. På en del ställen har det lämnats frötallar och där hoppas jag på självföryngring. Har några lovande självföryngringar på fastigheten.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Torbjörn Johnsen  
#432521 Min erfarenhet är att det på ett sådant SI ska planteras direkt med stora plantor. Alltså barrot. Jag planterade mycket i Värmland på föräldrafastigheten under 80-talet och det gjorde vi i stort sett alltid utan hyggesvila och med 2+2-plantor som det hette då. Nu tror jag motsvarande storlek kallas 1,5 + 1,5 eller nåt liknande. Plantorna behandlades då genom att de doppades i nåt kem (Permetrin?), kommer inte ihåg vilket men det är inte tillåtet att använda idag. Hursomhelst så tror jag inte att effekten av behandlingen var så stor alla gånger utan det som var viktigast var att det var plantor med grov stambas. En klen täckrotsplanta tål inte många snytbaggegnag innan den dör medan en grov barrotsplanta kan tåla att knapras på lite mer innan den stryker med. Planteringen blir ju lite bökigare än om man väntar och markbereder men jag håller med @Tåndemåla m fl att du tjänar år på både grönrisplanteringen och plantstorleken.
En av de viktigaste faktorerna för en lyckad plantering är hur man hanterar plantorna. Speciellt barrotsplantorna är väldigt känsliga då de har just bara rötter. En granrot tål väldigt lite solljus innan den dör. Den kan fortfarande vara fuktig men dö ändå om den utsätts för solljus. Så det gäller att ha fukt och skugga under förvaring och hantering.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432523
isteskog skrev:Tändemåla! Conniflex är lim och sand som sprutas på plantorna. I regel blir behandlingen långt upp på plantan. :smile:

Varken conniflex eller cambigard sprutas högre upp än 17 cm på plantan då det påverkar plantans vitalitet och med 5-10 cm förnalager som är rätt vanligt här nere om det inte är brunjord ( men då hade boniteten varit 32-36 på de markerna) så kommer plantan djupt.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432525 Plugg+ är att föredra då det finns täckrotsplantor material i klumpen som håller fukt oftast V50 krukor till p+ och de har oftatst en bättre balans mellan rot grön del efter rot kapning. Jag planterar det mesta omarkberett med vaxade p+ 1. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).