Avverkning (slutavverkning)

Helträdshantering i Virginia, USA.

10 inlägg 3745 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Helträdshantering i Virginia, USA.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432143


Nån som ser vad de hugger? Hade nordisk modell på avverkning funkat bättre elle sämre?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

Hema  
#432156 Då lunningsavståndet är ovisst så är det ite svårt att veta om skotnings hade varit lämpligt, men marken ser rätt mjuk ut när det är över nollan, så jag vet i tusan. Men skördaren borde man byta ut och upparbetsstationen. Verkar vara många mskiner och inst en arbetare/maskin, så det kan inte vara billigt att dra runt, men hur mycket värde kan det vara i timret?

Användarvisningsbild

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

machonisti  
#432164 Ifall jag visade en bild på figuren jag skotade idag skulle ingen kunna förstå hur kuperad den egentligen är förutom svågern som lejde mig.

Avatar Fallback

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

hinowa  
#432230 Är det inte någon sorts al ? Det kan ju vara dom närmaste huggarna dom har på platsen,men ofta har dom en massa maskiner och gott om diesel.

Användarvisningsbild

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

anersimyra  
#432268 Det ser ut mer ut som Ask av något slag. Här en spännande historia om ett annat trädslag från området.http://www.rappgo.se/sv/heart-pine-coll ... ection.php

Avatar Fallback

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

Aleck  
#432324 Det enda som med säkerhet går att säga är att det är vad de i staterna kallar "hardwood", troligen något som liknar våra ädellöv Ask och Ek, ev bok.

På frågan om en nordisk modell vore bättre är svaret inte självklart då vi inte avverkar ädellöv i så stora delar av norden, endast södra Sverige och Danmark, och här används till stora delar motorsåg till att fälla, kvista och aptera timret i skogen för att sedan skotas med kortvirkesmetoden.

Vi kan med säkerhet säga att det är säkrare att fälla grovt löv med maskin som de gör i klippet, ibland används även i Sverige stora skördare för att först fälla löv, men de måste oavsett vad oftast kvistas med motorsåg för att få ett gott resultat och inte påverka kvalitén på virket.
Det verkar effektivare att aptera virket i en sågbock som i klippet än för hand med motorsåg som vi skulle gjort i norden (ev fungerar skördaren också men då får det vara raka stammar plus risk för slirskador!)

Jag ser ingen möjlighet för dem att byta ut fällar-läggare motormanuell kvistning och sågbock mot en engreppsskördare i alla fall. Det är möjligt att aptera i skogen och köra ut med konventionell skotare skulle ge ett minst lika bra resultat som med lunnare, men det skulle nog bli svårt att aptera på annat vis än med motorsåg om man är i skogen.
Tror dessutom att personen som sitter i kranen på avlägget med sågbocken kan bedöma kvalitén på stocken bättre än en huggare i skogen eftersom han kan lyfta i trädet.
Sedan har jag hört att dragskadorna på marken som lunnaren orsakar används som gratis markberedning och lövuppslaget blir betydligt bättre än med skotare.


Slutsats: Deras modell för ädellöv ser mer effektiv ut än den nordiska modellen för ädellöv.
Engreppsskördare ej applicerbart pga krokigt och kvistigt (exakt som i Sverige, även om det kanske används i rätt typ av bestånd). Skotare ja det kan funka, men riskerar att ge försämrad värdeaptering. Ingen gratis markberedning.

Användarvisningsbild

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

Torbjörn Johnsen  
#432373 Jag skulle vilja hävda att det går ganska bra att köra hardwood (löv) med engreppsaggregat också bara de är stora nog. De största LogMax och SP-aggregaten som säljs i Nordamerika är som regel utrustade med toppkap i aggregaten. Den används för att kapa bort grövre grenar eller klykor och med lite trixande och omtag så går det att hantera både grovt och krokigt. Skillnaden är att det bara behövs två maskiner istället för minst tre och virket är mycket renare och snyggare när det väl kommer till industrin. Självklart går det långsammare än att kvista slanka granar så det går inte att jämföra men det går fortare och är skonsammare mot virket än många andra alternativ.

Jag tror mer att det handlar om tradition och framför allt hur hela leveranskedjan ser ut. Ibland körs stammarna in mer eller mindre hela och kapningen görs vid industrin men ibland görs det vid avlägg som i videon här ovan. Det största motståndet verkar vara att flytta ut det till skogen. Det finns ofta engreppsaggregat i nån grävmaskin på avlägget. Dessa används för att både kvista och kapa men mer som en processor.

Frågan är väl om nånsin USAs sydstater kommer att köra CTL. I så fall lär det bli bra fart på maskinförsäljningen (om inte importtullarna blir ännu högre :mrgreen: )

Här är några video på LogMax och SP:s största aggregat i arbete "over there":

LogMax 7000


SP 761 LF

Avatar Fallback

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432378 Jag menade alltså kortvirkesmetoden, ursäkta jag var otydlig.

Jag tyckte det såg relativt klent och finkvistigt ut, men det kanske är värre för maskinerna än att hugga tex björk?

Markskador verkar inte vara ett sort problem i alla fall. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

Sti L  
#432386 Du store min! Hva skal dette trevirke brukes til og bearbeides med? Det er jo mange kilo grus/skit i hver stokk.Skal man ha tre mann og tre maskiner som drikker suppe i drift i Norge så snakker vi en total tmepris på mange tusen kr,så dette bør være godt betalt trevirke.

Avatar Fallback

Re: Helträdshantering i Virginia, USA.

Hema  
#432388 -Vet inte om du kommenterade mitt inläggg men jag tänkte mer att en skördare av skadinavisk modell vore mer lämplig än en grävmaskin att åka runt i och agera fällare/läggare. Sedan upparbetsningsplatsen, så upplever inte jag den som effektiv, men det kanske inte behövs, då transporten av inkommande träd kanske inte gör stationen till en flaskhals.

När vi i Sverige körde med helstamshantering, så hade vi också upparbetsplatser, men då hade vi kapmaskiner som t.ex. flygande Jennie (om jag minns rätt). Där kapen under kapningen rör sig med stocken, så att trädet hela tiden hålls i framåtrörelse. Sedan så är väl inte deras kapbock direkt automatiserad, nästan så man undrar om det finns längdmätning? Alla stockar blir lika långa såsom när man gör ved.

Dock en trevlig film.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).