Föryngring

Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

15 inlägg 5109 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

frågande och vetande  
#432309 Står i begrepp att slutavverka ca 2 hektar utmed en sjö, men vet ni vad lagen eller certifierngarna säger om hur nära man sedan får plantera sjökanten? Har för mig det är 10 m, men är rätt osäker. någon som vet bättre :grin:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

Tosca  
#432319 En sk skyddszon mot vattnet behöver du ju lämna, men att plantera i den zonen ska väl inte vara förbjudet vad jag vet.
Nyttan däremot kanske är tveksam, bästa blandningen blir nog om du låter denna zon utvecklas i sin egen takt.

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

frågande och vetande  
#432321 Visst, håller helt med dig. Anledningen till min fråga är nämligen att jag har för mig att det finns ett antal meter som man pratar om... Lämnar alltid utan undantag en skyddszon och försöker skapa en korridor av växter och träd av olika inslag.

Var i kontakt med skogsstyrelsen som hade för sig att det rörde sig omkring 30m!! Men han var som jag lite osäker...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

rokon  
#432323 Finns inga fixerade meter däremot så kan man ju göra olika bedömningar beroende på topografi, ca 10 meter har jag själv haft som utgångsläge. 30 meter är att betrakta som stöld.

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

frågande och vetande  
#432337 Ord och inga visor :grin: 30 m är som du säger. Lite stöld, tänk bara på en fastighet som angränsar till stor del mot en sjö...

Ca 10 meter tycker jag låter som en bra generell satsning. Men allt tycker jag styrs lite av hur det ser ut p plats.

Men då finns det ingen lag el certifierings krav vad jag förstår det som som bestämmer bredd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

Tosca  
#432340 Helt utifrån de lokala förutsättningarna, man brukar oftast se när skogen ändrar karaktär mot vatten, och sen kan man gå lite på hur blött om fötterna det är också, där fukten märks tydligare i marken står man oftast redan i zonen, men var gränsen går får beståndet avgöra.
Det kan vara bra att störa lite i zonen också, ta bort någon gran då de annars ofta konkurrerar ut arter man vill gynna ur miljöperspektivet.

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

isteskog  
#432342 Brukar lämna efter hur det ser ut! Allt ifrån någon meter till 10-20 om det är stenigt/styggt. Plockar även ut lite finare stammar i zonen om det finns sämre att spara. Lite sunt bondförnuft med andra ord! :wink:

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

frågande och vetande  
#432353 Låter som man är på rätt spår då; ska för säkerhets skull slå en signal till skogsstyrelsen igen för att så säga stå med hängsle och livrem :geek: . Är naturligtvis rätt tråkigt om man skulle bli tillrättavisad av skogsstöldstyrelsen i efterhand när planterna redan sitter i backen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432355 Det händer sällan något även om man gör rent hus till vattnet men bra är det inte. Cert kraven och skogstyrelsen har samma syn på en kantzom/skyddszon. Mot vissa vatten är det bäst att börja om låta bli att plantera ca 10 från vattnet. På andra ställen plocka bort alla stora granar och frihugga solitärer. På mjuk mark kan zonen bli över 30 m men på uppmar är 10 m ett bra mått att gå på. Det viktiga är att inte minska en redan befintlig kantzon. Där är certifieringen stenhård och det blir en allvarlig avvikelse direkt. Så gör rätt från början. :-BD

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432407 Det väsentligaste är väl hur nära sjön du avverkar. Om du sen planterar ända ut i vattnet lär knappast någon ha synpunkter på. Förresten hade jag ett hygge där tidigare ägare lämnat en remsa med tall mot en sjö. Så skickade jag dit en skördare som skulle hugga ner fröträden. Då åkte remsan med också. :???:

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

frågande och vetande  
#432444 Just i sett fallet är det monoton granskog ända ner till vattnet utan så mycket som en lövruska inom synhåll. Så då har jag ibland ställt mig frågan vart man ska sluta plantera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432456 Då har du trumfen! I hyggesanmälan skriver du bara att återskapa kantzon. Så hugg till sjön och låt sedan bli att plantera de sista 8-10 m. Kan ju inte bli bättre, mer virke och färre plantor och alla är glada! :-BD

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432463 Jag har samma granskog som ovan på något litet ställ. Jag gallrade intill någon meter där (fast mark), sen när det är avverkat om 25 år, så blir det nog en lite bredare zon. Men reglerna kna ju ha ändrats flera gånger till dess.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432477 Tycker man kan plocka de ekonomiska värdefulla barrträden i kantzonen och spara lövet, men beror ju givetvis på förutsättningarna

Avatar Fallback

Re: Fråga om återväxt enl certifiering el SVL?

frågande och vetande  
#432507 Det är alltid roligt att höra hur andras tankegångar går när det gäller skogsskötsel, om man bara har ett öppet sinne, finns det massor att lära sig på detta forum. Tack ska ni ha!

Ska försöka återkomma med hur det verkliga resultatet blir..och kanske någon bild :roll:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).