Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

107 inlägg 86292 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

stegmaster  
#355393
Skogsola skrev:Spelar det någon roll vad mycket soppa en sån där tar? Antagligen tar den mer än en större om man räknar per kubikmeter flyttad jord. Men grejen är att den finns där när man behöver den eller åtminstone är lätt att få dit.

Håller egentlig med dig, men et lite humm bör man vel ha, om/när man ska räkna timpenning.
T.eks om den drar 7l/t i snitt, så blir vel det ca 70-80kr+mva (i Sverige er det vel 10 -11 kr +mva??) bara i drivstoffpengar pr time.

Som sammanligning:
Själv drar min 5,5t 4l/i snitt, sen er priset "bara" 7kr+mva här i Norge, altså 28kr+mva pr time.

Så just denna parameter när man räknar timar er ju bra att veta, annars er det nog skit samma.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

molnia  
#355418
stegmaster skrev:
Skogsola skrev:Spelar det någon roll vad mycket soppa en sån där tar? Antagligen tar den mer än en större om man räknar per kubikmeter flyttad jord. Men grejen är att den finns där när man behöver den eller åtminstone är lätt att få dit.

Håller egentlig med dig, men et lite humm bör man vel ha, om/när man ska räkna timpenning.
T.eks om den drar 7l/t i snitt, så blir vel det ca 70-80kr+mva (i Sverige er det vel 10 -11 kr +mva??) bara i drivstoffpengar pr time.

Som sammanligning:
Själv drar min 5,5t 4l/i snitt, sen er priset "bara" 7kr+mva här i Norge, altså 28kr+mva pr time.

Så just denna parameter när man räknar timmar er ju bra att veta, annars er det nog skit samma.


precis den orsaken jag ställde frågan, inte för jämförelse med någon annan maskin utan att få ett hum om driftkostnader

jasså det är skogsola som har kobelcon till salu... den har jag sett på blocket.. men hade helst sett en rumplös maskin men det verkar som jag har mkt svårt med det inom min budget. sen har jag långt upp till hagfors, även om jag har varit där några gånger...

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Anse  
#432219 Några åsikter om man ska ha bomsväng i skogen eller ej ? Har hört att de blir lite klenare med bomsväng ?

Har en hjulgrävare Åkerman H3MB som vi använt mest kring husen och har varit tacksam många gånger att den har funnits, men överväger denna fördel ev. nackdelar i skogen ?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

hinowa  
#432225 Blir nog problem att ta in en hjulgrävare i skogen,om din skog inte är en park.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Anse  
#432235 Har insett detta och ska byta till en bandare. I och med detta uppkom frågan med fördelar/nackdelar med bomsväng i skogen.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432239 Bomsväng är inte bra till något i skogen men den EC 70 som jag har nu har bomsväng och man kan leva med det.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Amatörhuggare 62  
#432253 Min Hitachi Ex 60 Ur.
Drar ca 1 20 liters dunk om dagen.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Anse  
#432278
Skogsola skrev:Bomsväng är inte bra till något i skogen men den EC 70 som jag har nu har bomsväng och man kan leva med det.


Hmm, de flesta midigrävare verkar ha just detta. Någon som har någon rekommendation på en maskin som inte har det i 8 - 9 tonsklassen ?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

stegmaster  
#432279 Håller nog med Skogsola om att det inte finns några störra fördeler med bomsväng i skogen.
Dock brukar jag bomsvängen om jag kränger ett band, för då klarer jag oftast peta på det med skopan,
(bomsvängen helt åt vänster då, annars kommer jag inte nära nog maskinen med skopan ).

Sen skulle jag gissa att det er längre räckvidd på en maskin med bomsväng (om båda har samma sticka).
8 tonnare med hyttbom och standard sticka(kort sticka) har en ursul räckvidd.
Min 5,5t maskin når 20 cm längre enn t.eks en Hitachi ex60 med hyttbom och kort sticka. (med lång sticka når ex60 20cm längre).
Men detta er en gissning har inte kollat nån datablad.


Hitachi, Cat, New Holland/kobelco, komatsu med flere, brukar vel ha hyttbom.
Detta er åtminstone det vanligaste här i Norge.
Styrkan tror jag inte det er nån skillnad på.
Senast redigerad av stegmaster sön 22 jan 2017, 10:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

mrvimek  
#432280
Skogsola skrev:Absolut ska man ha en grävmaskin! Just nu lutar det åt en 8 tons kines. En från 2013 med 1500 timmar som de begär 425' för när de plockat bort rototilten.
VAd så märke på maskin och skulle inte tänka mig utan rotortilt !!

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Karlsson_98  
#432294
Anse skrev:Några åsikter om man ska ha bomsväng i skogen eller ej ? Har hört att de blir lite klenare med bomsväng ?

Har en hjulgrävare Åkerman H3MB som vi använt mest kring husen och har varit tacksam många gånger att den har funnits, men överväger denna fördel ev. nackdelar i skogen ?

Tror inte dom blir något klenare med bomsväng.

Som stegmaster skrev så kan det vara smidigt att använda om man kör av larverna någon gång. Eller om man står lite dumt till. :smile:

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432304 Det beror på vad man menar med klenare? De kräver helt klart mer underhåll men tror att maskinen är lika stark.
Ska man köpa en begagnad så är det första stället att kolla efter glapp.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432327 Bomsväng är ju bra ibland, och det lilla klenare den möjligen blir kan man leva med.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

machonisti  
#432336 Har varken bomsväng eller rototilt. Nog borde dessa funktioner förenklat jobbet i höstas då jag dränerade en gård.
Hur det är i skogen är svårt att säga eftersom man inte saknar nåt förrän man blir van med funktionen.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

opekka  
#432361 Bomsväng är bra när det är trångt mellan träden. Ger en extra möjlighet att skopa ur mellan stammarna.

Jag är inte särskilt erfaren som grävmaskinist men stållarv fungerar nästan överallt, även på gräsmatta om man lyfter framvagnen o kör fram-bak på larverna samt roterar undervagnen.

Gummiband gör dock att man slipper skrapmärken på asfalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).