Grävmaskiner

Grävmaskin 7-9 ton

74 inlägg 110315 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Fredrik Reuter  
#336697 Hej,
Gjorde ett försök att hjälpa till och söka på Blocket.
Men där gick jag bet. Det var svårt att söka ut grävmaskiner mellan 7-9 ton.

Kan någon insatt hjälpa till eller skriva någon lista över lämpliga märken och modeller?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Tosca  
#336723 Volvo ECR 88 är väl en ganska beprövad modell.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

pg-mannen  
#337353 Tack för svaren. Det verkar svårt att hitta någon. ECR88 fanns bara till dyrare pris. Inga fler förslag?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Robertberg  
#337355 Takejob 175 har jag bra erfarenhet av som hjulare, bandaren lär inte vara sämre!
Efterföljaren 290 vet jag är en bra bandare iallafall, bra räckvidd!

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Ängagärdet  
#337404 Cat 307b. Har en själv, gått som en klocka alltid! Köpte en importmaskin från Albinson i Fjelie. Gav ca 200' för den, en -03:a, köpte den -08. Hade då gått ca3000h, kört ca2000h, bara bytt olja! Den har betalt sig för länge sen.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

uffejohan  
#372362 Vet inte om tråden är aktuell, men jag kan ju alltid bidra med nåt. Jag har en Cat307C, också köpt av Albinsson i Fjelie, årsmodell -07, gått 1600 tim när jag köpte den, kört 600 tim sedan dess. Stållarver 600 mm. Satt på hydraulisk släntskopa och köpt kabelskopa. Allt funkar till 100% och jag är supernöjd med maskinen. Byggt en enaxlad trailer som jag drar efter traktorn så jag kan backa in ekipaget nästan var som helst. Hela ekipaget med skopor och allt landade strax under 400'.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Anse  
#432214 Verkar vara mittmonterad bom på 307b medan 307c har grävelegans, stämmer detta ?
Vad är det för vikt på dessa båda varianter ?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

uffejohan  
#432283 Vet inte hur B ser ut men min C har grävelegans, bra att ha om det är trångt och om man ska slänta vägkanter

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

stegmaster  
#432288 Det brukas finnas båda typer.

Här Cat 307c.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

källefall8  
#432558 Min erfarenhet är det finns mycket skrot till salu, speciellt i 4-9 tons klassen för runt 200 000, intressant är att ALLA har gått 5000h....Jag letade 8t maskin med mittmonterad bom i flera år, var i både England å Danmark å tittade, ska man köpa nåt importerat ska det nog vara ganska nya grejer för dom underhåller inte alls som vi i Norden det mesta går som hyrmaskiner. Var på ett ställe i England, en riktig skrotnisse för övrigt, där det penselrenoverades friskt, han sålde en del maskiner till Albinsson. Till slut ökade jag min budget å köpte en svensksåld maskin. Ofta ska man ju oxå byta snabbfäste och skaffa skopor till en importmaskin, det som är med är många gånger oanvändbart. Det kostar ju oxå en del.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Anse  
#432591
källefall8 skrev:Min erfarenhet är det finns mycket skrot till salu, speciellt i 4-9 tons klassen för runt 200 000, intressant är att ALLA har gått 5000h....Jag letade 8t maskin med mittmonterad bom i flera år, var i både England å Danmark å tittade, ska man köpa nåt importerat ska det nog vara ganska nya grejer för dom underhåller inte alls som vi i Norden det mesta går som hyrmaskiner. Var på ett ställe i England, en riktig skrotnisse för övrigt, där det penselrenoverades friskt, han sålde en del maskiner till Albinsson. Till slut ökade jag min budget å köpte en svensksåld maskin. Ofta ska man ju oxå byta snabbfäste och skaffa skopor till en importmaskin, det som är med är många gånger oanvändbart. Det kostar ju oxå en del.


Vad är ett rimligt pris för en svensksåld maskin i 8 - 9 tonsklassen? Är ute efter en ca 10 år gammal maskin utan RT. Gör inget att den har gått en del, ca 7000 - 8000 h, så länge regelbunden service är utförd och helhetsskicket är ok. Är för tillfället inne på Volvo ECR88 med motvikt, ev. Plus-versionen.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

källefall8  
#432599 Ofta sitter det ju RT på svenska maskiner från 2000 talet å framåt, du kan ju alltid sälja RTn men prova inte att gräva med den först isf då är du fast! Jag tror du då ge nästan 250-300' för en svensk maskin med dom timmarna och då sitter det en RT på som är värd 40-50'.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Anse  
#432677
källefall8 skrev:Ofta sitter det ju RT på svenska maskiner från 2000 talet å framåt, du kan ju alltid sälja RTn men prova inte att gräva med den först isf då är du fast! Jag tror du då ge nästan 250-300' för en svensk maskin med dom timmarna och då sitter det en RT på som är värd 40-50'.


Japp, stämmer nog ganska bra med prisuppskattningen efter att ha tittat på bl.a. Mascus och "interpolerat", baserat på de maskiner som ligger där. Någon som förresten vet vad det är för skillnader mellan ECR88 och ECR88Plus, mer specifikt ? Plus-versionen verkade komma runt 2007/ 2008 men då börjar de bli så pass nya att de hamnar över min budget (som ligger på ca 250 - 275 kkr). Att jag snöat in på Volvo beror på att det är så pass etablerat i Sverige och det finns servicefolk på nära håll. Har hört att även Älmeboda börjar rikta in sig mer och mer på Volvo eftersom Åkerman försvinner mer och mer, vilket ju är ett plus.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434402 Brorsan har också en Cat 307 med stållarver. Den går som allroundmaskin på gården och har varit i skogen en del och justerat vägar och annat.
Den har fungerat klockrent i flera år nu och känns betydligt rejälare än många andra maskiner i denna viktklassen tycker jag.
Rejäla bitar välformat stål liksom, på Amerikanskt vis. Lite mer som en stor maskin som man har krympt än en minigrävare som är förstorad på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

stegmaster  
#434470
Anders Olsson skrev:Rejäla bitar välformat stål liksom, på Amerikanskt vis.


Detta trots den er tillverkat i Japan. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).