Vedmaskiner, flishuggar

Tips på vedklyv!

17 inlägg 10294 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på vedklyv!

karlssonxpg  
#432216 Tjena! Hade tänkt köpa en vedklyv till traktorn, vilket märke ska man satsa på? Vill ha en prisvärd klyv som tar 1 meters bitar.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tips på vedklyv!

Göt  
#432281 Jag har en Elektrisk50 cm Faxesklyv som jag tycker om. Vad jag förstår så har dom traktordrivna för 1 meters bitar

Avatar Fallback

Re: Tips på vedklyv!

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433031 Det finns väl inte så många fabrikat att välja på? Sökte runt lite och det är väl Faxes och Bala som säljer traktordrivna klyvar med över 1m längd? Och då känns ju Faxes klart mest prisvärd.

Avatar Fallback

Re: Tips på vedklyv!

mooos73  
#433033 Woodmax från Trejon.

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedklyv!

Sågomanen  
#433038 Jag har använt en sådan här https://www.kellfri.se/vedklyv-traktord ... ton-110-cm men efter köp av vedkombi blir den ståendes.

Avatar Fallback

Re: Tips på vedklyv!

karlssonxpg  
#433235 Tackar för svar! Bala tycker jag blir för dyr, faxe och woodmax känns mera prisvärda så jag tror det får bli någon av dem, har alltid varit skeptisk till kellfris kvalité, hur tycker du don kellfri är i kvalité?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på vedklyv!

sundelius  
#433245 Jag har en kellfriklyv och den har faktiskt fungerat felfritt i mer än tio år :shock:

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedklyv!

Sågomanen  
#433258 Den är riktigt grovt byggd och har fungerat perfekt. Vill du köpa den så säg till.

Avatar Fallback

Re: Tips på vedklyv!

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433339 Ja det verkar skilja mycket i pris mellan Bala och Faxes. Bala för 21900:- och Faxes för 11300:-. Woodmax verkar kosta 11700:-. men då har den lägre tryckkraft. Varifrån kommer Woodmax förresten? Trejon har väl ingen egen tillverkning?

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedklyv!

Göt  
#433377 Tror att Trejon har en fabrik i Estland

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedklyv!

Äboda  
#433389 Jag kan tipsa om Vimmerbyklyven som ett alternativ.

https://www.blocket.se/kalmar/Svensk_tillverkade_Vimmerby_klyven_55450675.htm

Användarvisningsbild

Re: Tips på vedklyv!

Jeep  
#433408 Jag kör med NEMA och är väldigt nöjd!

http://www.lantbruksnet.se/nema/

Avatar Fallback

Re: Tips på vedklyv!

karlssonxpg  
#433451
Sågomanen skrev:Den är riktigt grovt byggd och har fungerat perfekt. Vill du köpa den så säg till.


Okej det låter ju bra! Ja jag skulle klara mig med något bättre begagnat. Beror dock på avståndet, själv bor jag i Blekinge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på vedklyv!

mooos73  
#433510 Trejon har fabrik i Estland där svetsning och lack sker. Montering i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Tips på vedklyv!

svenssons  
#433520 Jag har kört med vår NEMA i typ 20 år nu å den fungerar perfekt varje gång. De gör både elektiska och traktordrivna klyvar,transportörer och annat. Bra maskiner som inte spricker!!
Screenshot_2017-01-27-09-06-23.png

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).