Traktorer och processorer

mf 590 drivhjulsberoende pto

16 inlägg 5810 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mf 590 drivhjulsberoende pto

valmet 500  
#432132 Hej
Jag skulle vara intreserad av att veta hur många varv tappen snurrar på en meter med drivhjulsberoende kraftutaget koplat i en MF 590. Jag har försökt googla men lyckades inte



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

Larsi  
#432133 Vad har du för däckdimesion ?
Tror att det står i instruktionsboken

Användarvisningsbild

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432135 Om jag förstått det hela rätt så ska det alltid vara ett bestämt antal varv, du kan inte välja.
Men, för att veta måste du kolla på aktuell maskin för det slutliga resultatet beror på totala utväxlingen
alltså inklusive hjulutrustningen och däcktryck.
Så kanske du måste rita ett streck på marken och köra sträckan medan nån räknar.
Eller mät upp 5 meter och dela antalet PTO-varv med 5, för att öka precisionen.
Ska åxå leta på nätet senare.

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432142 Läst en variant är att räkna till 100 varv på pto och sen mäta längden man kört

Användarvisningsbild

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

Aqualize  
#432147 Ja jag skulle också föredra praktik framför teori här.
Däckdimension, däcktryck, däcktyp, hur slitet däckmönstret är, underlag - mycket som kan påverka (i det lilla). Tänk om man har nya däck med fina ribbor på och jämför på¨väldigt hård mark eller rent av asfalt. Det torde förflytta sig lite längre än på mjukt underlag (utan att slira) där ribborna sjunker ner.

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

valmet 500  
#432159 Tack för svaren .
Jag vet om en vagn som draget passar till mf 590 bakhjulsdriven med 16,9 34 däck och tänkte om den eventuelt skulle passa till min fiat 680 dth så jag har ingen möjlighet och testa 590in.

   TS
Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

Larsi  
#432162 Jag kollade lite bland gamla papper och hittade några uppgifter
Med 36 tums däck så är ett varv på kraftuttagsaxeln tio centimeter körsträcka på traktorn
Med 38 tums däck så är ett varv på kraftuttagsaxeln fjorton centimeter körsträcka på traktorn
Du får prova med att köra traktorn framåt och kolla när axeln snurrat tio varv och mäta hur långt traktorn förflyttade sej

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

BM-röd  
#432234
Larsi skrev:Jag kollade lite bland gamla papper och hittade några uppgifter
Med 36 tums däck så är ett varv på kraftuttagsaxeln tio centimeter körsträcka på traktorn
Med 38 tums däck så är ett varv på kraftuttagsaxeln fjorton centimeter körsträcka på traktorn
Du får prova med att köra traktorn framåt och kolla när axeln snurrat tio varv och mäta hur långt traktorn förflyttade sej

Det verkar vara en stor skillnad på pto mot så liten skillnad på hjulen!

Jag tycker att man kan räkna teoretiskt på utväxlingen, och att vagnen går något för långsamt. För vagnen genar lite vid sväng och att den inte ska knuffa omkull traktorn. Och vagnsdriften ska ju inte ligga ihela tiden utan brukas vid behov och då finns det ju lite utrymme för slirnig och fel utväxling! När jag höll på och para ihop traktor med vagn och räknade på utväxlingar och däck diameter och skulle provköra så fega jag ur och tog en gummislang som kraftaxel, och körde en sträcka och kolla hur den tvinna sig!

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

Hema  
#432241 Fega ur? Jag tyckte det ar smart, varför chansa i onödan?

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

BM-röd  
#432293
Hema skrev:Fega ur? Jag tyckte det ar smart, varför chansa i onödan?

Ingen kommer ju ihåg en fegis!

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432317 Spektakulära haverier glöms inte så lätt :wink:

Användarvisningsbild

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

Aqualize  
#432354 Det där med att testa med en slang lät ju inte så dåligt.

Ja det som står i instruktionsboken enligt Larsi verkar konstigt. Jag antar det är samma utväxling mellan kraftuttag och drivhjul. Det där betyder väl i så fall att traktorn skulle gå 40% snabbare med 38" däck än 36". Och det låter ju inte så troligt.


Ja i drift mellan flera axlar så ska väl de framför gå från 0% till några få procent snabbare. När väl driften behövs så är markens så lös att det blir en viss slirning som jämnar ut skillnaden.

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432366 De brukar rekomenderas att en drivande framaxel ska gå 1-5% fortare än bakaxeln och en driven vagn 1-5% långsammare

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

Larsi  
#432421 Det är från två olika instruktionsböcker jag hittade det
Tittar man på Mf 165-175 är utväxlingen 9,5 cm så det verkar vara troligt att det är ungefär det som är rätt

Avatar Fallback

Re: mf 590 drivhjulsberoende pto

valmet 500  
#432466 Det var ju synd draget passar ju inte alls till fiaten då.Men tack för alla svar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).