Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 166393 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Vardon  
#430200
hlb skrev:Han är nu v*äl kvalificerad minst till en 450 XL. Det skulle bli timmer i luften hela tiden.


Han trimmar den och kastar stockarna ut tillbaka väg..

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#430201 :mrgreen: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430215 Frågan är väl om skogen skulle räcka till. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

sundelius  
#430242 Svärfars skog räcker till :!: :!:
Är väl bara Sveaskog som har större areal :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#430247 :mrgreen:
Sundelius.

Kan ju komma och köra lite hos dig med.
Niab å malwa.
Bra kombo. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

sundelius  
#430249
Erre skrev::mrgreen:
Sundelius.

Kan ju komma och köra lite hos dig med.
Niab å malwa.
Bra kombo. :wink:

:-BD
Det hade varit suveränt, synd det där med stora avstånd

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Amatörhuggare 62  
#430290 På väg kommer jag ha sågen i hytten.
En fundering?
Hur får pumpen olja, sugslangen sitter ju i toppen?

Ni frågar om priset.
130 Var brutto

Sedan är man ju Smålänning.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Valfridsson  
#430298 Efter lång tid ska jag nu komma med en liten recension av fästena osv, jag har bara hunnit vara ute tre dagar och dagarna är ganska kort här än så länge så man hinner inte så mycket men lite har jag provat.
Spärren gör sitt jobb och håller fast bommen och är inte så krånglig att låsa som det kändes först, @Erre ide ser ju dock lite enklare ut, fina högar du fått till förresten! Fästena för sågen och saxen funkar också bra, främst sågen tycker jag, det går inte helt av sig självt att ta ur och sätta i den men den finns alltid där då man behöver den och man behöver inte vara rädd att man ställt ifrån sig den så man riskerar att köra över den. Hittills är jag nöjd med lösningarna och kan rekommendera andra att göra samma sak.

Nu till del två i projekt förbättra Niaben, vi har inte någon längdmätning på den och det funkar väl sådär att mäta med utskjutet, till ved duger det väl men inte om man ska ha mer exakta mått. För tillfället har jag två spår på lösningar, det ena är att köpa en längdmätning till 5-15 och montera på den här, det blir nog lite jobb med det men det borde gå, frågan är bara vad det kostar och hur mycket den kommer krångla framöver, det är väl en ganska känslig del som det verkar.
Den andra idén är väl kanske lite B men i min värld borde den funka lika bra. Principen är iaf att jag ska sätta ett mäthjul med en diameter på 100cm (ca 31cm diameter). sedan märker man upp det för varje decimeter. Hjulet kommer alltså snurra ett varv för varje meter man matar fram, hjulet kommer alltså inte säga hur många metrar stocken är men med ögonmåttet kan man ju avgöra om den är 3, 4 eller 5 meter svårare är ju däremot att säga om den är 4,90 eller 5,10 och det är där hjulet kommer in med sin dm märkning. Jag bifogar några enkla skisser på hur jag tänkt mig och hoppas ni förstår.
Jag bifogar några bilder så hoppas jag ni förstår hur jag tänker.

Såhär tänkte jag själva mäthjulet ska se ut.
1484389455_dsc_0748.jpg

Ungefär såhär tänkte jag det skulle sitta på armen.
1484389442_dsc_0747.jpg


Vad tror ni, är det en vansinnig idé att tro att det skulle kunna funka?

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Valfridsson  
#430299
Amatörhuggare 62 skrev:Vad tror ni om detta ?
Lever motorsågen farligt här


Kul med ytterligare en Niabägare på forumet. Nog borde sågen kunna sitta där, du får hålla lite koll från början och försöka se om det finns nått som riskerar skada den.
En annan sak jag dock tänker på är att om saxen sitter på vinschvajern så skulle jag nog byta ut den till en vanlig vinschkrok med tanke på att vinschen är ganska stark och saxar (åtminstone handsaxar) brukar kunna ha en tendens att släppa och det skulle kunna sluta olyckligt om man står på fel ställe vid fel tidpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#430301
Valfridsson skrev:Erre fina högar du fått till förresten!

Tackar!

Kul att det blev bra med både spärren och motorsågsfästet.

Har för mig att jag läst här på forumet om någon som byggde ett eget elektronisk mätsystem.
För inte så stora pengar.
Men hittar inte det nu.
Kan ha varit på maskinisten med.

Din mäthjulside kan säkert funka.
Provbygg enkelt och utvärdera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Amatörhuggare 62  
#430302 Ja inte roligt få saxen i skallen.

För att slippa nöta på vajern.
Beställde jag igår.
En kedja från Skogma.
Såg i Land att man fick rabatt som Lrf are. Så ett öppet block å reservvajerlås. Å lite gott å blandat.
Sedan är man klar för skogen.

Trevlig Helg

Avatar Fallback

Re: Sv: Niab 1501

Valfridsson  
#432112
Erre skrev:Ja det är definitivt mycket roligare att hålla på med två och tre bitars träd nu. :wink:

Å se där. Vi hann även med ett haveri.
Vinsch hjulet kan visst ta i en hyd. slang om det står i ett visst läge.
Det ska ändras innan hösten.

Kom du på nån lösning för ombyggnad? Bilden blir nog på sniskan men den talar sitt tydliga språk iaf! [DISAPPOINTED FACE]

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#432119 Nej.
Har inte fixat något med det än.
Är däremot väldigt noggrann efter detta med att ha kort med vajer kvar när jag hänger upp kroken så vinschhjulet inte kan vrida ut sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

svampbob  
#432136 Nu när jag också har blivit med stegmatare, Naarva S23C så undrar jag vilken kapacitetsökning som ni räknar att ni har jämfört med manuellhuggning. I mitt fall ser det ut att vara åtminstone 3 gånger snabbare med stegmataren.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#432148 Gratulerar svampbob

Är så beroende på vad man är i för bestånd.

Men minst 2 ggr snabbare i klent.
Och mer i grovt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).