Skogsekonomi

Tillstånd och försäkringar

18 inlägg 9402 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillstånd och försäkringar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432026 Om man vill komplettera intäkterna från skogen genom att nyttja maskinerna för att utföra tjänster åt andra, vad behövs av försäkringar, tillstånd, certifikat och sånt? Det ska drivas som ett företag (förstås) och kumma växa i omfattning. Ingen hobbygrej alltså. Men inga anställda utan vara samarbete med andra företag i gemensam leverans, där det är motiverat.
Kunder både företag, offentliga och privatpersoner.
(Ekonomi och admin har jag full koll på, har drivit företag i måga år nu men i annan bransch)

Motorsågskörkort lägst AB vet jag men vad mer? Någon sorts motsvarighet till konsultförsäkring antar jag?

Lätt att missa något så tacksam för alla råd.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432027 Ansvarsförsäkring kan vara bra att ha!

Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

Amatörhuggare 62  
#432028 En företagsförsäkring

Finns i annan tråd
Har för mig den heter
Köra skotare på F skatt

Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

Peteflamingstar  
#432030 Min ansvarsförsäkring täcker både konsultjobb t.ex. skogsvärdering och egendom som vid trädfällning. F-skattsedel och momsregistrerad, men det vet du förstås.

Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432031 Jag har en småföretagarförsäkring från LF, de frågar vad jag pysslar med och sätter ihop en
lämplig kombo med ansvarsförsäkring på upp till 10 miljoner.
Om jag inte minns fel så är den på ca 5000:-/år och vissa kunder kräver att man har sån.

Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

uffejohan  
#432037 Kolla också att maskinerna du använder i dina uppdrag är försäkrade även för extern verksamhet, inte bara eget skogs/lantbruk.

Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

opekka  
#432039 Intressant tråd. Vad gäller då i fråga om yrkeskompetensbevis eller dylikt om man ska använda sin jordbrukstraktor, minigrävare eller liknande maskiner?

Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

Skogen i boden  
#432041 Yrkesmässigt på grävare så ska man ju ha utbildning intyg /yrkes bevis . Vet att det diskuterats på maskin sidor att om man ska köra transporter externt så är det trafik tillstånd , c kort , ykb . Kan ha fel nån punkt men det mesta tror jag att jag minns rätt ovanstående gällde jorsbrukdteaktor . Sen har det väl kommit förarebevis för atv vid yrkesmässigt användande

Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

Peteflamingstar  
#432048 ADR-kort kan kanske vara bra att ha också.

Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

Blivande snickare  
#432075
Peteflamingstar skrev:ADR-kort kan kanske vara bra att ha också.

Vad tänker du på då?

Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432085
Skogen i boden skrev:Yrkesmässigt på grävare så ska man ju ha utbildning intyg /yrkes bevis . Vet att det diskuterats på maskin sidor att om man ska köra transporter externt så är det trafik tillstånd , c kort , ykb . Kan ha fel nån punkt men det mesta tror jag att jag minns rätt ovanstående gällde jorsbrukdteaktor . Sen har det väl kommit förarebevis för atv vid yrkesmässigt användande

Men är inte förarbevis endast en rekommendation än så länge? Och dessutom bara för anställda, inte om du är din egen. Eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

tallen100  
#432087 Ja så är det väl, och förarbevis behövs endast om kunden kräver det för dina ev anställda. Annars gäller vanligt b körkort.
c kort för traktor med släp om du kör åt kund, men inget ykb behövs varken för dumper eller traktor.

Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

Peteflamingstar  
#432190
Blivande snickare skrev:
Peteflamingstar skrev:ADR-kort kan kanske vara bra att ha också.

Vad tänker du på då?


Ska man på allmän väg framföra med bil, traktor eller skogsmaskin en viss mängd diesel i t.ex en farmartank krävs adr-kort för att få göra så. Tog ett sånt kort för länge sen och minns inte detaljerna.

Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

Skogen i boden  
#432199 Kan vara att det bara är en rekomendation på atv men på grävare har jag då under mina 15 år aldrig stött på nån kund som inte vill ha det

Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

tallen100  
#432238 Det var grävare/maskin jag syftade på, det är väl så klart ingen nackdel att ha beviset, men det beror ju på vad det handlar om för körning ska du köra åt kommunen tex och ha ett gäng gubbar nere i en grop så behövs det troligtvis, men ska du dika eller bygga en skogsväg så behöver du inget förarbevis. Om inte kunden kräver det av någon anledning... Men maskinens ägare tror jag inte behöver nått bevis alls?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).