Motorsåg och handhållet

Tankluftning

35 inlägg 26432 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tankluftning

HN  
#43187 Hej Jag har haft problem med motorsågen en jonsered 2152. Det börja med han fick för lite bensin= hög tomgång och övervarva. Men nu har jag hittat felet det var luftningen till tanken som var tät och den satt brevid genomföringen till bensinslangen. Nu till frågan, det ser ut som det ska sitta en slang på luftningen ochså men det gör det inte på min såg. Och vart ska den gå isåfall?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43188 Jag trodde tank luftningen sitter under motorkroppen på högsta punkten på tankens högersida. Precis framför motorfästet.

Har du möjlighet o ta en bild på detta?

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43197 Det sitter slang på dom nyare (-07-08) Då sitter slangen antingen i filterhållaren Eller i en plastbit i jämte förgasaren till höger

MEN inte på en äldre såg :smile: det funkar utan slang i båda fallen !! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43202 Ändringar o kludderi i oändlighet....

Som alltid...

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43244 Här kommer lite bilder men jag rörde ihop det lite, 357 har den i jämte förgasaren INTE 346 /2152

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43284 Det kanske funkar, men detta har ju provats tidigare o då ersatts...
Den gamla funkar ju om man rengör lite då o då...

Sitter det ventil i anslutningen i tanken?

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43290 japp ett litet "membram" den nedersta bilden kör dom även utan slang på en lagom gammal såg :!: :lol:

Avatar Fallback

Re: Tankluftning

HN  
#43299 [img][/img] Tack för svaren, jag tror att det kommer mindre skit i filtret i luftningen om man drar en slang. Anslutningen på insuget är tätt men det skulle väl gå att borra upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankluftning

HN  
#43973 Jag som trodde jag hadde hittat felet att det inte kom luft till tanken. jag trodde det var det lilla filtret som satt i tanken för luftning. Men sågen gick kass idag med så jag lossa filtret igen och det var ok, så jag prova och blåsa o suga i tanklocket bomtätt.Så det är alltså tätt innanför filtret inne i tanken, der käns som det sitter nån gummipip eller nått inne i tanken. Är det någon som har nånn ide om vad man kan göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43991 Kanske är en dum fråga, men har du provat o ge den mer bränsle på justerskruvarna?

Avatar Fallback

Re: Tankluftning

HN  
#43994 Jo jag har provat det. Och jag har provat och öppnat tanklocket vid tomgång å då blir han bra i en minut kanske. När man öppnar locket efter att ha kört en stund så pyser det . Jag har blåst med tryckluft in i lufthålet kanske har jag sabbat något där??? Tur att jag har en reservsåg 2145a å köra med på dan, och skruva på kvällen. :P Annars har den gått kanonbra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43998 Att det är ett visst övertryck är helt OK.
Men om det är ett sugandeljud är det undertryck o det är inte bra.

Äldre såg med nersänkt tank lock kan man slå bränsle på och då de om det är under eller övertryck.

Hur mycket har denna sågen gått? Den ser rätt ny ut?!

Kassa membran?
Kör du på mack soppa eller Alkylat?

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43999 Det är inte lätt med internet diagnostik...

Det är svårt ibland med såg i hand...

Avatar Fallback

Re: Tankluftning

HN  
#44092 Idag har jag pratat med en motorsågsrepratör och förklara hur det låg till, han sa att han hadde fått upgifter från jonsered att på vissa sågar hadde dom glömt att göra hålet för luftningen 🧠 Så det förklarar en hel del. Att den har gått bra förut kanske beror på att han har fått luft runt bensinslangen,?? vad vet ja .Så nu får jag se nån kväll om jag kan fixa det. Borra eller nåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44096 OM läget är så så borde det gå på garanti tycker väl jag :?: din såg är ju tillverkad sent 06 om man tjyvtittar på din plåt
Garantin gäller väl i 2 år ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).