Skogsvagn (Huggarvagnar)

Titta på min första skogskärra

20 inlägg 6723 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Titta på min första skogskärra

jahlgren  
#431849 Hej. Är så att jag och min far ska åka och titta på en kärra som vi kan ha tillsammans med vajerkranen som vi har sen tidigare. Är det något särskilt man ska hålla koll på. Den är enkelaxlad samt att det inte är fällbara stöttor på den.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431853 Skall du ha kärra till vajerkran måste du kunna ta av stöttorna och rulla av stockarna/veden. Annars tar det för evigt att lasta av. En vagn för hydraulisk griplastare har fasta stöttor och bankar som går ner mellan hjulen, vilket är värdelöst för vajerkran.

Användarvisningsbild

Re: Titta på min första skogskärra

Göt  
#431856 Det bästa är om man kan öppna stöttorna i botten från motsatt sida som man öppnar från

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431857 Stöttorna på min kärra faller med toppen utåt innan de lossnar. Det är inte bra. Antar att Göt menar att toppen kan hållas fast och de åker utåt i botten?

Användarvisningsbild

Re: Titta på min första skogskärra

Göt  
#431858 ja det är en sån vagn jag skulle vilja ha :grin:

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431861 http://sonnys.se/pdf/Skogskarror-4-web.pdf

Översta är för vajerkran, understa för griplastare. Man ser skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

r93  
#431868
Mangan skrev:Stöttorna på min kärra faller med toppen utåt innan de lossnar. Det är inte bra. Antar att Göt menar att toppen kan hållas fast och de åker utåt i botten?


Men det väl det man har kedjorna till?
Man fäster stöttorna i varandra sedan när man tippar glider stöttorna över lasset.

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

Sture Andersson  
#431870 Vill bara rekomdera er köp ingen enkelaxlad kärra ,hadde en som för hemst länge sen .
Den välter lätt ,fastnar och skjunker hela tiden .Ser ofta tvåaxlade på blocket för några tusen satsa på det .

Användarvisningsbild

Re: Titta på min första skogskärra

Göt  
#431875 Jag har en enkelaxlad där man fäller stöttorna från den sida man står på, det funkar men det finns bättre lösningar.

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

alias  
#431876
Sture Andersson skrev:Vill bara rekomdera er köp ingen enkelaxlad kärra ,hadde en som för hemst länge sen .
Den välter lätt ,fastnar och skjunker hela tiden .Ser ofta tvåaxlade på blocket för några tusen satsa på det .


Säger någon tvåaxlat så tänker jag modell hästvagn, misstänker dock att det var vagn med boggi som avsågs.
Fy för den lede för att behöva backa med tvåaxlat på en stickväg i en förstagallring...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Titta på min första skogskärra

Vardon  
#431879 Köp boggie, du kommer bli besviken annars. Du får i princip halva höjden på hindren.

Ta med en domkraft och känn på hjulen så de rullar och inte är helglappa.

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431886
r93 skrev:
Mangan skrev:Stöttorna på min kärra faller med toppen utåt innan de lossnar. Det är inte bra. Antar att Göt menar att toppen kan hållas fast och de åker utåt i botten?


Men det väl det man har kedjorna till?
Man fäster stöttorna i varandra sedan när man tippar glider stöttorna över lasset.


Jo, så funkar det inte på min kärra, menade jag. Tyvärr, för det hade varit bra.

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

jahlgren  
#432010 Tack för alla råd och förslag. Få se hur det blir. Vi åker och tittar på den om inte annat för att få något att jämföra med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

grålle-68  
#432011 Köp inget annat än boggie och stötter som går att fälla från andra sidan det är mycket smidigare, jag har provat båda och det är stor skillnad .kolla mangan blogg hur det skall gå till.mvh Lars

Avatar Fallback

Re: Titta på min första skogskärra

stektlök  
#432040 Roligt att ni ska köpa vagn :mrgreen:

Snart står ni och tittar på en 9tons med 6 m kran :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).