Skördare

Rottne H21D

124 inlägg 49462 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Smålandshuggarn  
#407540 Tack!
Jodå, bara jag fick knapparna som jag ville så rulla de la på. Brydde mig inte om att ställa in kran lr nåt annat för dom få dagarna. Näe de e upp te markägarn att bestämma. Men jag kör helst grot-anpassat så mycket de går! E roligare att hugga o aptera så, plus att man ser röta mycket bättre. Sen risar jag alltid nåra basvägar o gör upp ett vägnät så de blir nära te risad väg. O misstänker jag att de e de minsta blött så kör jag på riset, brukar funka bra :-BD

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

rocky  
#430346 Vad är diesel förbrukningen/kubik med en H21a?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Fredrik Reuter  
#430354 Hej,
Det är ju lite svårt med liter/fub oavsett maskin, beror ju också på förare och bestånd.
Men jag har försökt hålla örat mot rälsen och det jag hört är att de verkar snitta på runt 17l/h, i paritet som den nya H21 jag besökte och rapporterade om i tråden [MA] Rottne H21D, en genomgång

Tydligen så ska den gå snålt även vid hög produktion, det är ju imponerande i så fall.

Rakt över, oavsett motortillverkare och färg på maskin så verkar en rejäl utveckling skett i och med FT4/steg4/Tier4 kraven. Detta är riktigt kul!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

Klingstedt  
#430384
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det är ju lite svårt med liter/fub oavsett maskin, beror ju också på förare och bestånd.
Men jag har försökt hålla örat mot rälsen och det jag hört är att de verkar snitta på runt 17l/h, i paritet som den nya H21 jag besökte och rapporterade om i tråden [MA] Rottne H21D, en genomgång

Tydligen så ska den gå snålt även vid hög produktion, det är ju imponerande i så fall.

Rakt över, oavsett motortillverkare och färg på maskin så verkar en rejäl utveckling skett i och med FT4/steg4/Tier4 kraven. Detta är riktigt kul!

Låter som det ingår lite tomgångs körning....

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#431748 Tänkte kolla om det finns något intresse att disskutera h21, är nämligen själv chaufför på en tidig tillverkad och är väldigt missnöjd med maskinen delvis och framförallt rottnes bemötande och vilja att lösa problem. Rottnes vilja att lösa problem gäller iof på fler modeller kanske? Hur går era andras tankar här på forat om ämnet?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#431750
Larssoniskogen skrev:Tänkte kolla om det finns något intresse att disskutera h21, är nämligen själv chaufför på en tidig tillverkad och är väldigt missnöjd med maskinen delvis och framförallt rottnes bemötande och vilja att lösa problem. Rottnes vilja att lösa problem gäller iof på fler modeller kanske? Hur går era andras tankar här på forat om ämnet?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

skogsjan695xl  
#431752 Vi har 2 rottne skotare vilket båda är bytta och ersätts av andra märken då de krånglar hela tiden, speciellt f13.
Rottne verkar inte lägg ner sig speciellt mycket att hjälpa till å lösa all småskit.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

skogsjan695xl  
#431753 Vad är det för nått med just eran h21 som inte är bra?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#431757 Vi har 7 rottne. Jag förstår varför ni byter på skotarna kan ju hyttfjädringen va en riktig rysare i reparations kassan. Jag har ju problem med dålig fart på hydrauliken kan inte köra utskjutet när jag enbart kör resten av kranfunktionerna. Hyttfjädringen är katastrof och hela sommaren drogs jag med en tjuvstannande motor, tros vara värme relaterat, jordfel. Kunde vara upp till 10 ggr om dagen och hända närsomhellst. Går varm i transmission vid enbart upparbetning hade 95c° i slutet på sommaren ibland (larmgräns 85) På morgonen efter ca 1 timmes körning får jag göra avc för att max tryck från agg pumpen endast ger 270 bar istället för 300 som den ska. Allt det blandat med en ovilja att lösa problemen hos återförsäljaren gör att man är rätt trött på det.

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

novis??  
#431838 Det var ej dåligt ett riktigt måndags ex eller är det rottnes standard?dom måste ju vara enkla att få igång genom att dom ej har någon stor service organasion men ibland funkar ju ej dom största märkena ej hellre

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Fredrik Reuter  
#431851 Aj, det lät inget vidare. Lider med er för det tär på både psyke och plånbok.
Jag körde ju Rottne själv i nästan fyra år, men jag känner inte igen att de skulle ha en ovilja att rätta till problemen.

Vi hade bl a ett skumt fel på kommunikationen mellan ena boxen i aggregatet och Dasa5 apteringsdatorn. Det fanns kommunikation men ibland förstördes den och då registrerades inte trädet man höll på att aptera. Detta hade inte Maskin Väst (ÅF Värmland) varit med om tidigare och jag fick därför ett nummer till Rottne direkt istället. Jag satt totalt i flera timmar i telefon med dem, skickade även filer ner för analys och vi testade olika speciallösningar för att se om det blev bättre (vilket det till slut blev).

Hur funkar din lokala ÅF tycker du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#431873 Ja hörni om man kan kalla felen för "rottne standard" är jag nog lite rädd för att man kan! har 10 års erfarenhet av rottne och det verkar inte bli bättre i den takt man kan önska. Dem har ju en tradition av "kan själv" mentalitet, dem jobbar ju på sin organisation men lyssnar för lite på vissa av oss chaufförer. Alla är ju inte "bolags sniglar" som kör i skogen. ÅF kan ju sälja och sköta service, men det är ju trots allt rottne som byggt maskinen. Så det är ju dem som måste göra om och göra rätt. Jag har haft många ttelefon samtal med både ÅF och dem flesta berörda på rottne angående många teknaliteter på maskinen. Värst va nog nu inför "kampanjen" där dem tog in maskinen och skulle ändra och uppgradera till det bättre.....hoppades jag. Jag hade blivit lovad att man skulle se över många av mina önskemål, men istället la man ner 2.5 dag på att sätta dit massa järnskrot och slangskydd och buntband överallt. Spelar ju mindre roll med slangskydd om inte maskinen går bra anser jag åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#431929
den funkar ju ibland som tur är :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Torbjörn Johnsen  
#431983 Bra flyt i den avverkningen Larssonsiskogen

^:)^ ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#432015 En tackar! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).