Skogsröjning

Ska det se ut så här efter röjning?

42 inlägg 38465 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

jannee  
#251150 Det räcker mer än väl - som FÖRSKOTT.
Du har ju betalt för 7 timmar, sen är det bara att gå hem.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

anersimyra  
#251156
jannee skrev:Det räcker mer än väl - som FÖRSKOTT.
Du har ju betalt för 7 timmar, sen är det bara att gå hem.
Ha, ha, ha. Ja han ringde nyss och frågade hur det går. Jo, sa jag, det går bra men det är jävligt tätt. Jamen, det är ju smått, sa han. Tycker man att sly på 6-8 meter är kort, ja då vet jag inte vad långt sly är.. :surp: Förmodligen hade han ryggskott när han tittade över området, ty mellan alla slyor växer en tät matta med knähögt lövsly, slånbestånden är heller inte så höga, "bara" två meter. Det är heller inte tätare än att det går bra att dra loss röjstammarna, för det är nödvändigt då det är siktröjning innan energiklippen kommer. Men visst vore det väl bättre att låta maskinen klippa hela rasket ? Nu ligger ju en tät matta med "finsly" huller om buller. :surp:

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

nisse8  
#251159 Hej Nyland! Att röja 30-åriga bestånd blir ofta en dyr åtgärd. Hursomhelst utgående från bilderna så hade man väl kunnat röja hårdare utan att höja kostnaden nemnvärt. Höga stubbar e inget att bry sej om, däremot ska man klara av att fälla stammarna till marken, ser ju för jävligt ut annars.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

jolo  
#259692 Hur det skall se ut efter en röjning beror på vad som är tanken med röjningen,vill jag skapa "ögonfröjd"eller vill jag hjälpa beståndet att fortsätta utvecklas så blir det olika bedömningar för vad som är "rätt"
Jag tycker att skogen skall skötas så att den producerar så mycket som marken tillåter när vi pratar om produktionsmark, sedan kommer andra aspekter in när jag röjer för utsikt och liknande

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

opekka  
#260613 Visst ser det illa ut när man lämnar röjda träd stående eller halvfällda.

Röjde själv ett område på egen skog och grinade illa när jag såg hur det såg ut på hösten med småträd som lutade kors och tvärs.

Nästa vår var det dock uppstädat av sig själv, tack vare att vinterns snö tryckt ned stammarna.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260640 Ner kommer det alltid! Har som gyllene regel att aldrig ta i en avkapad stam. Ibland måste man men då har man gjort något fel i arbetsmetodiken.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

anersimyra  
#260696
Skogsola skrev:Ner kommer det alltid! Har som gyllene regel att aldrig ta i en avkapad stam. Ibland måste man men då har man gjort något fel i arbetsmetodiken.
Nja, snarare att röjningen är eftersatt. står ungtall på sex meter inväxta i varandra är faktiskt den enda metodiken att dra isär isär dem. I en röjning jag nyss avslutade var det t.o.m tvunget att delvis kvista kvarstående tall för att få ut röjet.. :surp: :shock:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260743 Då sågar jag bara av de överflödiga så får de stå där bäst de vill. Är det ungskogsröjning så har jag aldrig sett någon stå kvar tjugo år senare vid gallring. Är det förröjning står någon enstaka kvar efter tre år . Men när man börjar fälla i det så har de stått färdigt.
Att dra i avsågade röjstammar är ungefär lika produktivt som att flytta avverkat virke med skördaraggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

anersimyra  
#260747
Skogsola skrev:Då sågar jag bara av de överflödiga så får de stå där bäst de vill. Är det ungskogsröjning så har jag aldrig sett någon stå kvar tjugo år senare vid gallring. Är det förröjning står någon enstaka kvar efter tre år . Men när man börjar fälla i det så har de stått färdigt.
Att dra i avsågade röjstammar är ungefär lika produktivt som att flytta avverkat virke med skördaraggregatet.
Det är riktigt. Men jag gjorde siktröjning i ett reservat, det var mening att det skulle se prydligt ut. Det var så jävla tätt att 90 % av stammarna skulle stått kvar, det hade alltså sett i stort sett oröjt ut :shock:

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260752 Jo Anders, siktröjning i reservat må vara en sak. Vet att du gör såna jobb till kunder med god betalningsvilja. Bara att gratulera. :smile: Men i det prispressade produktionsskogsbruket finns inte rum för såna extravaganser.
Har också röjt där det mesta stod upp efter röjning. Intill väg dessutom. Men för varje gång man åker förbi så ser det bättre ut. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

Anton k  
#431717 Är det någon som har upplevt att tall kan dö om det står en annan avsågad tall emot den. Jag såg idag i ett bestånd, ca 15 år där det röjts för några år sen o på några ställen i beståndet har en avsågad tall fastnat o stod fortfarande kvar mot en annan tall som dött. Så nu grunnar jag på om det har med den avsågade stammen att göra eller inte!? Kan det ha gått över några insekter eller är det bara slumpen!? Någon som har nån erfarenhet om det?

Avatar Fallback

Re: Ska det se ut så här efter röjning?

surjämten  
#431739 Kan det vara så att röjaren, med sågklingan, skadat den tall som dött ????

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).