Skogsröjning

Feedback till oerfaren röjare!

49 inlägg 22366 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

alias  
#431541
jannee skrev:Jag retar säker upp många med mitt resonemang. Eftersom jag "dubbelarbetat" jobbat runt 60 tim/vecka som chaufför.
Den tid som har blivit över har jag delvis lagt på skötsel av skogen. Detta har i sin tur gjort att jag har "slarvat" när det gällt röjning. Röjt har jag gjort och fin skog har jag fått upp, MEN det ser väldigt slarvigt ut efter mig där jag gått fram viktigast är att man toppat slyet - höjden oväsentlig :grin: .
Rådjuren och älgen trivs, dessa håller oftast ned rosetterna som bildas efter min slarvröjning.


Det borde väl betyda att det ser ut efter dig ungefär som efter de som röjer på förtjänst eller flertalet av de som använder kedjeröjare?

MVH
Alias

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431587 känns som att slyet kommer tillbaka snabbt då men?

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jannee  
#431592 Kör man av slyet "för" kort blir det MASSOR av nya stubbskott, MEN tar man det i knähöjd eller ÄNNU högre kommer det att bli en rosett på befintlig stam, denna rosett är VÄLDIGT viltbegärlig och betas därför oftast hårt, eller självdör den s.k. rosetten.
På sikt hinner därav A stammarna att växa ifrån och på sikt kväva slyet.
Tidig brunnsröjning är en sak men nästa röjning görs alltför ofta för TIDIGT :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431603 Sant, men var ju något djävulskt med sly här, det var som en vägg! Så jag var mer eller mindre tvungen att få ner det för att ens kunna gå :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

alias  
#431609 Nu kan jag se de 4 "före"-bilderna, men kan fortfarande inte se de 3 "efter"-bilderna.
Funkar det för er andra så att ni ser samtliga 7 bilder i första inlägget i tråden?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431612 Nej, bara före-bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

JensSkoog  
#431613 Ser ochså bara dom första fyra :wink:
Tar tid om du ska ha ner allt det där slyet.

Skulle väl tagit en prat med han som äger skogen, och berättat vilken tid
det vil ta. Om det ska vara dansplan, har du jobb en tid :surp:

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431618 Jag ser också bara de fyra före-bilderna, både på skogsforum och på imgur.

Angående pris, så finns väl prismallar per ha baserade på stamtäthet och beståndshöjd. Kanske något att utgå ifrån?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431621 Slänger in en gissning igen, kan man anta att du vill ha en normal lön baserat på 8h dag med kaffepaus, lunch, kaffepaus
och inte vara helt slut när du kommer hem?
Säg att du vill ha 25000:-/160h=156:-/h
156*2=312:-/h till kund.
Säg att du hinner en hektar på 13 timmar, då behöver du fakturera 312:-*13h= 4056:-/ha
Räknade jag fel i hastigheten?
Min gissning är att du är för noggrann, det är därför det tar sån tid för dig.

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jannee  
#431625 Jag har snöat in mig på en treudd. Dessa 4 bilder visar utan tvekan på ett visst röjningsbehov.
Ändå ingen fara eller olägenhet att vänta några år till innan insatsen görs. (Jag hade själv väntat) ser inga plantor som hindras eller direkt skadas av slyet, annorlunda dock om så görs.
Så här är det: Desto tidigare man röjer och desto noggrannare man röjer/städar, desto tidigare får man återkomma/göra om :oops:
Jag min klant hade givit mig på detta objekt med Strands Totalklinga (en treudd). Med denna klinga är jag nog närmare 50% effektivare än med Strands röjklinga och den är ändå en värsting :wink:
Treuddens diameter gör att man täcker ett betydligt större område, slyet behöver bara trasmas omkull. Självklart kommer det att se fördjävligt ut efter och än värre att gå i eländet - men det är av övergående art, kom dit efter fyra år får du se.
Konsekvent sparar jag alla ek och bokuppslag, kör man omkull dessa blir det bara etter värre, bättre vänta och ta dem vid första gallringen.
Förklara för markägaren att om han vill ha det pedantröjt (absolut INGEN fördel) kommer det att kosta minst dubbelt mot att om du lyder mitt råd.
Är du ovan = tar mer än 75 min att tömma tanken kan du kräva 320kr/tim + moms. tömmer du tanken på kortare tid än 75 min bör du ha 350kr/tim + moms. Nu räknar jag arbetad tid och inga resor eller restidsersättning.
Jag är absolut inget proffs men vill lägga ned så lite arbete som möjligt men ändå få maximalt bra resultat - om det går :grin:
Ungefär samma som när jag körde lastbil. Banda/förankra gods tar tid = förankrade bara det gods som verkligen behövdes - enligt mitt tycke. Aldrig några problem godset kom alltid fram o bästa skick - dock hade de blivit problem, stora problem om polisen fått säga sin uppfattning 😡
Exempel när jag blev stoppad/invinkad på Svedi rastplats. Kontroll av last och surrning.
Hör till saken att polisen som stoppade mig såg när jag körde ut från ABB i Västerås och visste nog på ett gehör vad som var på.
Det var bara till att plocka fram pappren på godset, ganska enkelt en fraktsedel/CMR och där stod all uppgifter.
1 kolli
Kollivikt 24800 kg
Längd 6200 mm
Bredd 1400mm
Höjd 1400 mm
Kom då en dum fråga
- Vad har du lastat detta?
Svaret var enkelt för det var endast släpet som tålde denna vikt.
M.a.o. till att öppna dörrar för att makthavarna skulle få möjlighet att studera denna generator.
Ny dun fråga
- Har du placerat denna låda rätt? Självklart jag gjort detta jag är ju en chaufför
- Förankringen då? Är det inte lite med förankringsband?
- Nej det är tillräckligt enligt min bedömning, sade jag
Detta tyckte absolut inte makthavarna, de började räkna, mäta och läsa på banden därefter ned på backen för att studera facklitteratur.
Jag hade ju bara använt mig av 4 band och varje band hade dessutom bara 4 trådar vilket innebar att det var s.k. 4 tons spännband.
Poliserna räknade fram och tillbaka och efter långa diskussioner kom de fram till att jag skulle lägga på ytterligare 4 band dessutom böta för dålig förankring - om jag nu inte godtog polisens anvisningar skulle dessa belägga släpet med kk.
M.a.o. hårda bud.
Jag noterade polisens anvisning och nonchalerade den, stängde dörrarna utan att göra något alls, gick bort mot förarhytten, polisen pratande/gormande hack i häl med nästan fradga i munnen.
Hoppade upp i hytten, poliserna (de var nu 2) ställde sig framför bilen pratandes. Under tiden tog jag fram handlingarna på släpet (trailern), dessa handlingar visar att släpet väger 6 000 kg. Lämnar över dessa till den lugnaste av gaphalsarna med orden.
-Jag har inte bandat fast generatorn vid trailern utan jag har bandat fast trailern vid generation och 4 band bör räcka för 6 tons vikt.
5 minuter senare var jag ute på E18 igen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

jimmygranqvist  
#431655 Nu ska efterbilderna funka också!

Jag har varit pedant och plockat bort slyt, eftersom markägaren ville det..

Jag har en Husqvarna 545 FXT och bränner en tank på ca 80-90 minuter, men känns som att de nya maskinerna är dubbelt så dryga som de äldre modellerna för förut kunde man ju köra en tank på 60 minuter, det kan väl knappt gå med dessa! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431656 Ja det var ju skillnad! Nu funkar alla bilderna i trådens första inlägg för mig! :-Bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431657 Jo nu syns det.
En detalj i sammanhanget är ju hur man mäter arealen, det är oerhört lätt
att göra bedömningar som sen visar sig vara ganska många % fel.
Så hur gör man/du det på bästa sätt?

Avatar Fallback

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Larsi  
#431658 Jag har flera Gudrun hygge som såg ut som dina bilder
För mej tog det 15 timmar per hektar med kedjeröjsågen
Jag är ingen proffsröjare och städar kanske för mycket
Nu har jag röjt andra gången och då tog det inte mer än 3-5 timmar
Största problemet är att slyet inte multnat ner ännu så det är så besvärligt att gå i det gamla röjda
Grannen betalde 7000 kr hektaret men då var det betydligt grövre och väldigt tätt

Användarvisningsbild

Re: Feedback till oerfaren röjare!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431662 Slurfi! En modern frilufts-GPS eller jakt-GPS brukar ha en areaberäkningsfunktion. Man går då ett helt varv längs ytterkanten på det aktuella skiftet. Sedan räknar frilufts-gps:en ut arean från färdspåret.

Det blir förvånansvärt exakt, enligt mina egna tester på öppen mark. Ofta under 1% felmarginal. Då jämförde jag med areaberäkningen hos min proffs-GPS längs en polygon på en slåttervall.

Vill man ha ännu större koll, kan man göra areaberäkningen flera gånger med några timmars mellanrum och få ett medelvärde.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).