EcoLog rivstartar med nya serien. Den är i skrivande stund i full produktion i fabriken i Söderhamn och det måste anses som unikt då nylanseringar brukar innebära att de nya maskinerna når marknaden först långt senare.
Först ut i nya serien är mellanskotaren EcoLog 574E och storskotare 594E. De två mindre skotarna 554 och 564 får vänta ett tag. Anledningen är att volymerna är större för de större skotarna.
Vad är det då som är nytt på nya E-serien?
De största nyheterna är en helt ny hytt och motorerna är utbytta från Mercedes till Volvo Penta. Förutom detta så sker smärre förändringar på lastkapaciteterna och många mindre ändringar som tillsammans troligtvis kommer göra E-serien till en omtyckt skotare framöver.
Lastutrymmet görs inte så stora ändringar på. Det som är nytt är LED-ramper i grinden som optimerar belysningen vid lastning samt körning bakåt. I övrigt så erbjuder EcoLog flera typer av lastreden, från fasta till hydrauliska justerbara med mekaniskt justerbara som mellanting.
Ny hytt
Hytten är som sagt ombyggd från scratch. Den har nu större rutor, bättre sikt och större volym. Det hela sammantaget gör det till en ljus och trevlig hytt man lätt trivs att sitta i. Och det är hela meningen - hytten är konstruerad med föraren i fokus och EcoLog har lyssnat på sina kunder. Dessutom är den riktigt tyst, inte ens backlarmet hörs när man sitter i hytten. Motor- och hydraulikljud har de också lyckats trolla bort till stora delar. Mycket kanske beror på den nya motorn som med en bra infästning inte gör mycket väsen av sig.
EcoLog har sedan D-serien möjlighet till hyttdämpning som tillval. Deras system kallar de CushionDrive och består av fyra hydraulcylindrar i vardera ända av hytten, de har i sin tur varsin ackumulator och tillsammans jobbar de för att ta bort stötar till hytten som genereras när skotaren kör i terrängen. CushionDrive är kvar i oförändrad form i E-serien.
Ny motor
Att EcoLog nu stoppar i Volvo Penta i skotarna kanske tas emot av en gäspning av många - de har ju redan Volvomotorer i de nya skördarna. Så är det givetvis men det är ett stort steg ändå och värt att grotta ner sig lite extra i. EcoLog verkar otroligt nöjda med att jobba med Volvo Penta. De får en fin respons i utvecklingsfrågor och Volvo satsar rejält på att få in en bra motor i skogen (igen). Att de sedan kan dryfta utveckling och tekniska frågor på Svenska underlättar givetvis.
Det är första gången jag själv åker med i en EcoLog med Volvomotor. Det som slår mig är att motorn verkar otroligt rapp, lite som en hund som ska ut och gå med matte eller husse efter att ha varit inne alldeles för länge - den kan inte få nog och vill hela tiden ge mer. Emil som jag åkte med i skotaren berättade att det inte är några större ändringar på denna motor jämte den som sitter i skördaren och det kanske är det som märks, fullt knippe vid lastning och det är precis som den svarar med; “- Var det allt du hade att komma med…?”.
EcoLog och Volvo Penta verkar också fått ihop en bra lösning tillsammans med Parkers IQAN MD-4 som är maskindatorn som styr motor och hydraulik i skotarna, kanske är det samarbete idag som spänner över orterna Göteborg - Borås - Skövde - Söderhamn?
Det som slår mig annars är att de så kallade steg 4 motorerna generellt - oavsett motortillverkare - tagit ett rejält kliv i utvecklingen. De flesta skogsmaskinföretag man pratar med lovordar sina egna Steg 4 motorer och slår hela tiden ett slag för “bränsleeffektivitet”. Det är som ni säkert vet vanskligt att ge sig in bränsleförbrukningssiffror - det är många parametrar att ta hänsyn till. Men det ser ut som att steg 4 motorerna är rejält bättre i effektivitet, EcoLog + Volvo är inget undantag.
I och med den nya serien så utökar också EcoLog serviceintervallet på skotarna till 1.000 timmar. Som standard lämnar de också 2 års garanti eller 3.000 timmar, beroende på vad som infaller först.
Tekniska data nya E-serien
574E | 594E | |
---|---|---|
Lastkapacitet (ton) | 14 | 20 |
Egenvikt (ton) | 18 | 20,3 |
Bredd (std, mm) | 2640 | 3075 |
Höjd (std, mm) | 3840 | 3930 |
Längd (std, mm) | 10055 | 10535 |
Markfrigång (cm) | 65 | 72 |
Styrvinkel (grader) | 40 | 40 |
Motor (Volvo Penta) | D8 871 (7,7l) | D8 873 (7,7l) |
Emissionskrav | Steg 4 | Steg 4 |
Effekt (hk) | 252 | 320 |
Vridmoment, max (Nm) | 1115 | 1300 |
Bränsletank (liter) | 220 | 220 |
Transmission | Hydrostat/mekanisk | Hydrostat/mekanisk |
Dragkraft (kN) | 195 | 245 |
Arbetshydraulik (pump, cm3) | 140 (opt 180) | 180 |
Arbetstryck (bar) | 235 | 235 |
Hydraultank (liter) | 180 | 180 |
Hjul standard | 600/55-26,5" | 750/55-26,5" |
Hjul optioner | 710/45-26,5" | 710/45-30,5" |
750/45-30,5" | ||
Kran (Cranab) lyftmoment (kNm) | 120 (FC129 | 165 (FC16) |
Kranlängd (std val)(m) | 8,0/8,5/10 | 8,5/10 |
Video från besöket
Det ska bli spännande att följa skotarmarknaden framöver, med varje ny serie som släpps så skjuts positionerna fram ett steg. EcoLog har nu gjort ett steg framåt med en spännande motorlösning (första gången sedan 80-talet som Volvomotorer finns i skotare) och en ny hytt med föraren i fokus som troligtvis kommer göra dem konkurrenskraftiga framöver.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto