Logistik, Transport

Motorsågskörkort - Nyttigt och lärorikt

37 inlägg 20743 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågskörkort - Nyttigt och lärorikt

Skogsmullle  
#43142 Hej !!! hur många har motorsågskörkort och vad tycker ni om den utbildningen??

själv har jag det och tycker att kursen är bra och man lär sig mycket nyttigt..

:grin: :grin: :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

masterchief  
#43149 Jag har det inte och planerar inte att ta det.
Jag har skogsbruksskola i grunden och jobbat som huggare i 8år så jag anser att jag har kvaifikationerna utan 8)

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43153
Skogsmullle skrev:Hej !!! hur många har motorsågskörkort och vad tycker ni om den utbildningen??

själv har jag det och tycker att kursen är bra och man lär sig mycket nyttigt..

:grin: :grin: :grin:


Har man bara bra instruktörer och lärare så är det bra! Även för proffs som redan gått i skola och hållt på och jobba i 8 år 8)

Går en kurs nu, och det finns en del som man snappar upp som man inte tänkt på innan.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

masterchief  
#43162 Man ska iofs inte förkasta kurser mm.
Men ofta tycker jag man känner att det kryper i kroppen när man går dem.
Känns mest som en överflödig repetition.
Ett exempel är tex repkursen i grönt kort.
Är inte lite man ska repetera, adr, grönt kort, motorsåg, guldkort mm
Slår man ihop det så går det snart bort 2 veckors arbetstid i firman som man inte får betalt för.
Har gått en del kurser iom kampanjen säkrare skog för ett antal år sedan.
Det var bra kurser med typ bara parktiskt i fält.
För nybörjare och som utbildningsmaterial tycker jag motorsågskörkort är bra, då säkerställs en enhetlig nivå på utbildningen.
Bra det här med olika påbyggnader, iofs så skulle vana kunna hoppa in direkt på de mer avancerade kurserna.
Glömde iofs, jag har ju motorsågskörkort :shock:
Tog det i hemvärnet för 4 år sedan...... :D
Fast det gäller antagligen inte längre iom att det har förnyats...

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Knegarn  
#43164
masterchief skrev:Man ska iofs inte förkasta kurser mm.
Men ofta tycker jag man känner att det kryper i kroppen när man går dem.
Känns mest som en överflödig repetition.
Ett exempel är tex repkursen i grönt kort.
Är inte lite man ska repetera, adr, grönt kort, motorsåg, guldkort mm
Slår man ihop det så går det snart bort 2 veckors arbetstid i firman som man inte får betalt för.
Har gått en del kurser iom kampanjen säkrare skog för ett antal år sedan.
Det var bra kurser med typ bara parktiskt i fält.
För nybörjare och som utbildningsmaterial tycker jag motorsågskörkort är bra, då säkerställs en enhetlig nivå på utbildningen.
Bra det här med olika påbyggnader, iofs så skulle vana kunna hoppa in direkt på de mer avancerade kurserna.
Glömde iofs, jag har ju motorsågskörkort :shock:
Tog det i hemvärnet för 4 år sedan...... :D
Fast det gäller antagligen inte längre iom att det har förnyats...
Nu slutar du streta emot o går på kursen! :P

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43165
masterchief skrev:Glömde iofs, jag har ju motorsågskörkort :shock:
Tog det i hemvärnet för 4 år sedan...... :D
Fast det gäller antagligen inte längre iom att det har förnyats...


Är det samma militära utbilding som det berättades om i skogen idag så är det kanske inte något att ha.

En småfet kapten eller vad han nu var ska utbilda mannarna på motorsåget, han ska visa hur man startar, sätter ner det på asfalten, startar sågen, och dippar ner kedjan i asfalten så att det slår gnistor....
Två "bonnagrabbar" komenterar det hela med "jasså det är så man gör!?"
"instruktören" blir lite arg.
Sen ska han visa hur man kvistar, och bär sig dumt åt med den något stensågade (eller asfaltssågade) sågen.
Varpå grabbarna komenterar igen, han blir arg och undrar om dom kan visa så mycket bättre själva?
Slutar med att "Bonngrabbarna" tar över och visar hur man ska göra....

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

masterchief  
#43167
Knegarn skrev:
masterchief skrev:Man ska iofs inte förkasta kurser mm.
Men ofta tycker jag man känner att det kryper i kroppen när man går dem.
Känns mest som en överflödig repetition.
Ett exempel är tex repkursen i grönt kort.
Är inte lite man ska repetera, adr, grönt kort, motorsåg, guldkort mm
Slår man ihop det så går det snart bort 2 veckors arbetstid i firman som man inte får betalt för.
Har gått en del kurser iom kampanjen säkrare skog för ett antal år sedan.
Det var bra kurser med typ bara parktiskt i fält.
För nybörjare och som utbildningsmaterial tycker jag motorsågskörkort är bra, då säkerställs en enhetlig nivå på utbildningen.
Bra det här med olika påbyggnader, iofs så skulle vana kunna hoppa in direkt på de mer avancerade kurserna.
Glömde iofs, jag har ju motorsågskörkort :shock:
Tog det i hemvärnet för 4 år sedan...... :D
Fast det gäller antagligen inte längre iom att det har förnyats...
Nu slutar du streta emot o går på kursen! :P

Hur har ni det i Finland med kurser då?
Lika som i Sverige med grönt kort och adr mm?
Iofs lite Kosken och Perkelle löser de flesta frågetecken 8) :D

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

masterchief  
#43169
Zixten skrev:
masterchief skrev:Glömde iofs, jag har ju motorsågskörkort :shock:
Tog det i hemvärnet för 4 år sedan...... :D
Fast det gäller antagligen inte längre iom att det har förnyats...


Är det samma militära utbilding som det berättades om i skogen idag så är det kanske inte något att ha.

En småfet kapten eller vad han nu var ska utbilda mannarna på motorsåget, han ska visa hur man startar, sätter ner det på asfalten, startar sågen, och dippar ner kedjan i asfalten så att det slår gnistor....
Två "bonnagrabbar" komenterar det hela med "jasså det är så man gör!?"
"instruktören" blir lite arg.
Sen ska han visa hur man kvistar, och bär sig dumt åt med den något stensågade (eller asfaltssågade) sågen.
Varpå grabbarna komenterar igen, han blir arg och undrar om dom kan visa så mycket bättre själva?
Slutar med att "Bonngrabbarna" tar över och visar hur man ska göra....

Jodå, känner igen den biten på utbildningen :lol:
Var lite småroligt då jag fick instruera vid fällmomentet.
Hade hittat lite torrgranar ute vid malmens flyflottilj.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Knegarn  
#43173 Ska jag va helt ärlig har jag faktist bara gått kosken/perkele kursen :D jag har absolut inget annat än abc körkort! Kan knappt byta fjäderhelvetet i startsnöret.
Jag vet inte vad som behövs egentligen, ingen har frågat efter adr eller "grönt" ?? kort ännu.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Thunborg  
#43176
Knegarn skrev:Ska jag va helt ärlig har jag faktist bara gått kosken/perkele kursen :D jag har absolut inget annat än abc körkort! Kan knappt byta fjäderhelvetet i startsnöret.
Jag vet inte vad som behövs egentligen, ingen har frågat efter adr eller "grönt" ?? kort ännu.


Du behöver en skruvmejsel, ett nytt snöre och kundskapen att göra en knut :lol:

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Knegarn  
#43178
Thunborg skrev:
Knegarn skrev:Ska jag va helt ärlig har jag faktist bara gått kosken/perkele kursen :D jag har absolut inget annat än abc körkort! Kan knappt byta fjäderhelvetet i startsnöret.
Jag vet inte vad som behövs egentligen, ingen har frågat efter adr eller "grönt" ?? kort ännu.


Du behöver en skruvmejsel, ett nytt snöre och kundskapen att göra en knut :lol:
haha, eat this! http://say.expressivo.com/S4fDnkCk

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43182 Koskenkurserna är följande:
-Heta arbeten kort ,ifall man ska svetsa eller slipa för att brandförsäkring ska gälla
-Certifiering,alla entr. ska va certifierade enl ISO 9001 (vet inte vart dom föregående 9000 kurserna blivit :grin: )
-Spillkråkemärket,en naturvårdsexamen att känna igen viktiga livsmiljöer och sällsynta växter o sånt krafs
-motorsågen räcker med 16års ålder(på den som håller i sågen alltså)men borde nog va krav på nåt när man ser vad alla självverksamma åstadkommer,men en gång så såga en proffshuggare sej i arslet,han höll i massabiten med en hand och kvista med sågen i andra när den slant iväg för honom,han sa att det var då ingenting emot det att när han låg på sjukhuset (på mage)så skulle alla sjuksköterskor dit å titta :grin:

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48578 Gälls ett sådant hära kort för upparbetning av hemmabränne? :D

Avatar Fallback

Re: motorsågskörkort !!

25 år i skogen  
#63168 Jag har 2 årig skogsutbildning, 25 år i skogen 20 år har jag röjt kraftledningsgator har använt både motorsåg och röjsåg, utan motorsågskörkort. Har jobbat med folk som är nyutbildade som skogsarbetare dom har alla körkort, man kan få inom skogen. Man kan ju fundera vad f-n dom har att göra i skogen. Dom sågar i allt annat än i träden, så som stenar,byxorna,stövlar med mer.
Inte kan man hantera sågarna bättre bara för man har körkort på grejerna.

Användarvisningsbild

Re: motorsågskörkort !!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63177
25 år i skogen skrev:Jag har 2 årig skogsutbildning, 25 år i skogen 20 år har jag röjt kraftledningsgator har använt både motorsåg och röjsåg, utan motorsågskörkort. Har jobbat med folk som är nyutbildade som skogsarbetare dom har alla körkort, man kan få inom skogen. Man kan ju fundera vad f-n dom har att göra i skogen. Dom sågar i allt annat än i träden, så som stenar,byxorna,stövlar med mer.
Inte kan man hantera sågarna bättre bara för man har körkort på grejerna.


Finns säkert dom som gått 25 år i skogen som ochså sågar lite här och var, där dom inte ska såga...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).