Servicebyggnader

Maskinhall i byggsats.

97 inlägg 143953 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

halvproffs  
#430387
Uvskogen skrev:Nu har jag begärt in offer på en liten "hall" från Lövångers. Ca 11*5 m med 2.30 i höjd och 25 grader. Tänker mig betongplatta.
Någon som byggt en av deras byggsatser? Måsten man vara halvproffs eller kan en vanlig dödlig fixa det? Har ju kran som kan lyfta en 4-4,5 meter på Kranmanvagnen, borde väl räcka för takstolarna. Eller?


Det är enklast om man är 3 man. En på mitten med lift som på bild och en man på var sida. Sådana små stolar vänder man upp enkelt med en bräda med klyka alternativt fastspikad bräda.
Jag kommer till taklagsfesten :wink:

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Hema  
#430389 Ser ut att vara en mycket trevlig grävmaskin du har Amatörhuggare 62 :)

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430392
halvproffs skrev:
Uvskogen skrev:Nu har jag begärt in offer på en liten "hall" från Lövångers. Ca 11*5 m med 2.30 i höjd och 25 grader. Tänker mig betongplatta.
Någon som byggt en av deras byggsatser? Måsten man vara halvproffs eller kan en vanlig dödlig fixa det? Har ju kran som kan lyfta en 4-4,5 meter på Kranmanvagnen, borde väl räcka för takstolarna. Eller?


Det är enklast om man är 3 man. En på mitten med lift som på bild och en man på var sida. Sådana små stolar vänder man upp enkelt med en bräda med klyka alternativt fastspikad bräda.
Jag kommer till taklagsfesten :wink:

Du är varmt välkommen! [emoji2]
Tack för råden, nog bäst för mig att köpa in monteringen. Jag kan bidra lite här och där! [emoji12]

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Amatörhuggare 62  
#430398 Hema

Det är inte senaste modellen.
Men oumbärlig.
Finns i andra trådar här på
Forumet.

Och till alla i byggtagen
Önskar jag Lycka Till.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431324 Spännande med byggsats @Uvskogen
Har du specat några speciella designlösningar eller är det en standardmodell?
Ljusinsläpp i taket tycker jag är trevligt, kanske inte så dyrt om man tar med det från början?

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431346 Det är en egen variant men byggd på deras standardbyggblock. Ingen dum ide med takfönster, hade jag inte tänkt på. Ska kolla om det är möjligt. Det jag funderar mest på nu är takhöjd, måste anpassa mig till läget och grannar men vill samtidigt ha ordentlig höjd. En annan fundering är grunden. Kanske inte göra betongplatra utan stolpar i stället?

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Hema  
#431348
Uvskogen skrev:Det är en egen variant men byggd på deras standardbyggblock. Ingen dum ide med takfönster, hade jag inte tänkt på. Ska kolla om det är möjligt. Det jag funderar mest på nu är takhöjd, måste anpassa mig till läget och grannar men vill samtidigt ha ordentlig höjd. En annan fundering är grunden. Kanske inte göra betongplatra utan stolpar i stället?

Kan man göra. Beroende på hur stor hallen kan det vara klokt att gjuta stolpar med armering, med formen av en upp-o-nedvänd svamp. Dessa blir ytters svåra att dra upp för vinden utan får grävas upp (om du skulle ångra dig). Du får en vindsäkrare grund för hallen.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Amatörhuggare 62  
#431370 Hej uvskogen

Jag fick tag i 2 sort muffrör.
60 cm.
Så behöver man inte bygga form.

Och i öppna långsidan 20 cm
Så man inte nöter däcken. Vid in å utfart.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Amatörhuggare 62  
#431372 Och golvet
0,70 i botten
Bärlager 0,30

Och överst stenmjöl

Allt
paddat , undan för undan
Med 500 kg padda.
Har ej sjunkit än.

Mvh Amatörhuggare

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431393 Så bra med bilderna, det där ger ytterligare inspiration! Tack.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

Amatörhuggare 62  
#431399 Varsågod.

Användarvisningsbild

Re: Maskinhall i byggsats.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431400 http://www.plannja.se/husagare-bygghand ... plastpann/

Tänkte väl inte fönster men genomskinlig plast

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431473 Jag avstod plast i taket men de var kanske dumt, nu måste jag alltid tända om jag inte öppnar stora porten när ska in o hämta nåt

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

alias  
#431479
gnisten83 skrev:Jag avstod plast i taket men de var kanske dumt, nu måste jag alltid tända om jag inte öppnar stora porten när ska in o hämta nåt


Läge att investera i en pannlampa?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Maskinhall i byggsats.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431519 Haha har 10 armaturer istället :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).