Skogsekonomi

Betalning för klassat virke

8 inlägg 6426 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betalning för klassat virke

Kristian84  
#431285 Kanske en dum fråga, men jag har aldrig sålt virke.
Får man som skogsägare mer betalt för en klass 1 stock i tall tex, än en i övrig klass?
Kan de skilja mellan bolagen om de betalar för klassen eller inte?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Betalning för klassat virke

Henkesjöö  
#431337 Ja det skiljer mycket, ibland mer än 100% mellan t.ex. tall klass 1 och tall klass 4, mycket beroende på stocklängd och stockdiameter. Det finns prislistor på köparens hemsida. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Betalning för klassat virke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431368 Det beror på. För leveransvirke så har i alla fall Södra ett pris för allt här i västrad Sverige.

När bolaget kommer och hugger själv, brukar man kunna få välja hur man vill ha betalt. Jag har kört med ett pris för allt timmer, så där spelar inte klass någon roll.

Avatar Fallback

Re: Betalning för klassat virke

Kristian84  
#431376 De är med andra ord inte själv klart att när man hugger och lägger ner tid på att plocka ut klass 1 timmer att man får bättre betalt för dom stockarna[emoji848]

   TS
Avatar Fallback

Re: Betalning för klassat virke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431380 Man avtalr såklart det innan! :) För södra kan man välja klassat talltimmer också. Dck ej för gran.

Användarvisningsbild

Re: Betalning för klassat virke

Henkesjöö  
#431382 O andra sidan går det mesta av grantimret som klass 1

Avatar Fallback

Re: Betalning för klassat virke

alias  
#431384
Kristian84 skrev:De är med andra ord inte själv klart att när man hugger och lägger ner tid på att plocka ut klass 1 timmer att man får bättre betalt för dom stockarna[emoji848]


Lämpligen skriver du kontrakt med tilltänkt virkesköpare innan du börjar hugga, och då kommer man vanligtvis överens om prissättningen (är man inte överens om förutsättningarna för affären så har man ju inte en aning om vad utfallet blir ekonomiskt).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Betalning för klassat virke

Kristian84  
#431385
alias skrev:
Kristian84 skrev:De är med andra ord inte själv klart att när man hugger och lägger ner tid på att plocka ut klass 1 timmer att man får bättre betalt för dom stockarna[emoji848]


Lämpligen skriver du kontrakt med tilltänkt virkesköpare innan du börjar hugga, och då kommer man vanligtvis överens om prissättningen (är man inte överens om förutsättningarna för affären så har man ju inte en aning om vad utfallet blir ekonomiskt).

MVH
Alias


Så sant

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).