Bioenergi

Mer bioenergi från skog med rätt metod

7 inlägg 12398 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mer bioenergi från skog med rätt metod

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425692 Traditionen i Sverige med att låta granris ligga kvar efter avverkning på hygge över sommaren innan det forslas bort, kan vara ett sämre val ur energi- och miljösynpunkt än att ta det till vara direkt, visar ny avhandling.
http://www.atl.nu/skog/mer-bioenergi-fr ... att-metod/
Jag har försökt påverka Södra att ta ut groten i samband med avverkning.
Man tjänar då ett år vid återplantering och plantorna får ett försprång mot gräs och sly.
Även grönrisplantering skulle underlättas om groten är borta från hygget.
Gräset Kruståtel är ett stort problem i södra Sverige



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer bioenergi från skog med rätt metod

Torbjörn Johnsen  
#425714 Det här är ganska intressant @röjkvist
Ur skogsskötselperspektiv vore det ju intressant att få ut groten från hygget direkt och det borde ju vara rationellt att skotarn som kör ut virket även tar ut riset. Sen kan det ju ligga vid avlägget o torka tills det blir eldningssäsong. Hur valigt är det idag att grot ligger kvar på hygget någon längre tid innan det skotas ut?

Användarvisningsbild

Re: Mer bioenergi från skog med rätt metod

Pannben  
#425741 Hur det är idag vet jag inte helt men efter avverkning här hösten 2010 låg groten kvar drygt ett år innan den skotades ihop. Sedan flisades det för ett år sedan. Dvs totalt drygt 4 år från avverkning till flisning! Det var avverkningsuppdrag som Södra genomförde och enligt deras standardkontrakt har de 3 år på sig att forsla bort grot.

Hur mkt kväve finns i barren som man går miste om vid grönrisskotning?

Avatar Fallback

Re: Mer bioenergi från skog med rätt metod

Tosca  
#431272 Även grönris torkar bra i välta, det brukar kunna vara värmeverken som klagar på kvävet, de måste rena bort NOx-avgaserna ur röken har jag för mig.
På näringsrika lågmarker får det nog anses väldigt fördelaktigt att få bort riset grönt, ur flera aspekter.
Kapacitetsmässigt och renhetsmässigt är nog en renodlad risskotare att föredra, även om det även finns duktiga virkesskotare som klarar av det.
Det räcker med en slarvig skotarchaufför för att sabotera en flishugg...

Användarvisningsbild

Re: Mer bioenergi från skog med rätt metod

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443942 Hittade den här filmen på tuben. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mer bioenergi från skog med rätt metod

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443948 Det var en trevlig film!

Avatar Fallback

Re: Mer bioenergi från skog med rätt metod

Flax12  
#444033 Häromkring (östra kronoberg) så har sveaskog på så gott som alla slutavverkningar (som jag har sett) skotat ut direkt efter avverkning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).