Uppvärmning

Vedpanna installation och köp

18 inlägg 11203 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedpanna installation och köp

Kime  
#430761 Ska börja ta fram offerter och förslag på ny vedpanna med tankar. Även bergvärme vs vedpanna kostnad?

Jag undrar om någon vet bra företag i Östergötland? Jag bor i Söderköping.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430779 Hör med Energikontroll längs med e22. Uppfatta dem som seriösa när det gäller vp.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

bgl  
#430818 Vi är många som stått inför valet mellan ved och vp.
Första frågorna är din ålder och hur länge du tänker bo i huset. Är du lite äldre är vp ett ganska givet alternativ vid rimliga kalkyler. Vp är en säker värdehöjare på kort och medellång sikt samt vidgar spekulantskaran vid försäljning.
Ska du göra en direkt kostnadsjämförelse är det lämpligt att börja med anbud på vedeldning, där är det färre faktorer som påverkar priset och anbuden bör bli ganska lika.
Priset för vp är mer beroende av flera faktorer, t.ex. djup till berggrund, typ av berggrund, ev körskador för återställning efter borrning, om grannar har borrhål i närheten, framledningstemperatur vid olika utetemperaturer, vid lite större hus är prisskillnaden mellan vpstorlekar betydande, kanske krav att säkra upp huvudsäkringar som kan bli mycket dyrt och många andra faktorer.
Det finns ett utmärkt forum för dina frågor, Värmepumpsforum!
Skulle du ha en sömnlös natt är det bara att läsa så mycket som möjligt.
Mitt val i ett gammalt trähus med värmebehov på ca 1kW per grad vid -10grader och lägre har varit vedeldning tom 52 år ålder, sedan enklare bergvärme med vedstöd vid kallt väder. Numera som pensionär "riktig" vp med automatiskt eltillskott och en vedpanna kvar vid krisläge och under -20 grader.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna installation och köp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430819 För mig är vedpanna det jag tänker hålla i så länge jag kan stå. Håller mig igång. Skulle jag bli väldigt trötter så är det enkelt gå över till pellets/sol.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

jannee  
#430823 Just fått en "offert" = muntligt, bergvärme installerat och klart 130 tkr.
Rörisen föreslog detta alternativ + att när nuvarande panna ger sig slänga in en Calmarpanna för i runda slängar 30 tkr monterat och klart.
Smålänning som man är kommer man nog att fundera tills pannan gått sönder och det blir kris :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna installation och köp

Göt  
#430838 Jag kollade lite först vad jag ville ha för typ av panna och tankar och kollade runt lite med bekanta på rörfirmor som varit seriösa sedan begärde jag offert. Kolla dock vad som ingår i offerten. Rörisolering och sånt kan vara lämnat utanför.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430840 Om man har en liten gård, kanske med en undantagsstuga och garage/verkstad. Hur ändrar sig kalkylen då?

Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430993 Det som brukar avgöra vad som anses mest ekonomiskt är hur man värderar sin egentid.

Har haft vp i över fem år och bortsett från att justera kurvan har jag lagt ca 1 timme till driften av vp. (Resterande tid har jag investerat på röjning i skogen)

Vill du spara på utgifterna = ved
Vill du investera och få mer tid att tjäna pengar = vp. (du behöver inte jobba många extratimmar för att tecka upp för ökade elkostnader)

Fallgrop VP
- kolla så huset inte behöver väldigt hög framledning (små element) COP blir mycket sämre.
- kontrollera att du har kapcitet fram i elcentralen. Kan dra iväg 30-40' om det krävs ny kabel.

Fallgrop ved
- underskatta inte tidsåtgången för vedhantering

Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431070 En annan sak, har du kulvert som jag från ett pannhus in i huset kanske du borde fundera på att sätta vpn i huset istället.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431071 Har du tillgång till åkermark där du inte behöver kalkylera med återställning påverkar det kalkylen till fördel för jordvärme. Återställningen kan annars vara en tung post om jordvärmen ska läggas på en villatomt.

Annars har det bara kommit kloka synpunkter i tråden, framför allt att vi behöver veta mer om din situation och förutsättningar.


Själv kör jag med både ved och jordvärme där veden numer är huvudalternativet. Såhär långt (ved sedan 2005, jord sedan 2010) kan jag skriva under på att behovet av hög framledningstemperatur är en gigantisk nackdel i äldre hus.
Så hur du än gör så dimensionera radiatorer för max 55 grader i framledning. Har du befintliga radiatorer så räkna med att byta dem om du väljer värmepump.
Gällande ved så tänk rationellt, allt plockande kommer du att tröttna på. Nu kör jag och min sambo med pallar som vi lastar direkt från klyven, ställer in i vedboden och sedan flyttar till pannrummet med traktorn. Har du hantering som inbegriper skottkärror eller kastning av ved så kommer du eller familjen tröttna förr eller senare.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna installation och köp

loppan  
#431073 Om jag gick från vedpanna till VP så hade jag även räknat in en braskamin i den kostnaden.
Man bör ha en eldstad som komplement samt som vedförbrukare.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna installation och köp

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431081 Eller en aktiv ventilation i huset.
Det eller braskamin borde ingå i alla offerter på vp. Speciellt på hus med källare.
I stort sett alla hus med murad skorsten så är det ju den varma murstocken som driver ventilationen.
Det säljs väldigt många avfuktare numera!!

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna installation och köp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431082
busholle skrev:Har du tillgång till åkermark där du inte behöver kalkylera med återställning påverkar det kalkylen till fördel för jordvärme. Återställningen kan annars vara en tung post om jordvärmen ska läggas på en villatomt.

Annars har det bara kommit kloka synpunkter i tråden, framför allt att vi behöver veta mer om din situation och förutsättningar.


Själv kör jag med både ved och jordvärme där veden numer är huvudalternativet. Såhär långt (ved sedan 2005, jord sedan 2010) kan jag skriva under på att behovet av hög framledningstemperatur är en gigantisk nackdel i äldre hus.
Så hur du än gör så dimensionera radiatorer för max 55 grader i framledning. Har du befintliga radiatorer så räkna med att byta dem om du väljer värmepump.
Gällande ved så tänk rationellt, allt plockande kommer du att tröttna på. Nu kör jag och min sambo med pallar som vi lastar direkt från klyven, ställer in i vedboden och sedan flyttar till pannrummet med traktorn. Har du hantering som inbegriper skottkärror eller kastning av ved så kommer du eller familjen tröttna förr eller senare.

Nä inte alla tröttnar. Vi har kört med skottkärra i 30 år, fungerar utmärkt fortfarande. Ger en bra möjlighet till fysisk aktivitet dessutom. Däremot så försöker jag på alla sätt hitta sätt att effektivisera produktion och lagring.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna installation och köp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431084
Uvskogen skrev:
busholle skrev:Har du tillgång till åkermark där du inte behöver kalkylera med återställning påverkar det kalkylen till fördel för jordvärme. Återställningen kan annars vara en tung post om jordvärmen ska läggas på en villatomt.

Annars har det bara kommit kloka synpunkter i tråden, framför allt att vi behöver veta mer om din situation och förutsättningar.


Själv kör jag med både ved och jordvärme där veden numer är huvudalternativet. Såhär långt (ved sedan 2005, jord sedan 2010) kan jag skriva under på att behovet av hög framledningstemperatur är en gigantisk nackdel i äldre hus.
Så hur du än gör så dimensionera radiatorer för max 55 grader i framledning. Har du befintliga radiatorer så räkna med att byta dem om du väljer värmepump.
Gällande ved så tänk rationellt, allt plockande kommer du att tröttna på. Nu kör jag och min sambo med pallar som vi lastar direkt från klyven, ställer in i vedboden och sedan flyttar till pannrummet med traktorn. Har du hantering som inbegriper skottkärror eller kastning av ved så kommer du eller familjen tröttna förr eller senare.

Nä inte alla tröttnar. Vi har kört med skottkärra i 30 år, fungerar utmärkt fortfarande. Ger en bra möjlighet till fysisk aktivitet dessutom. Däremot så försöker jag på alla sätt hitta sätt att effektivisera produktion och lagring.

Ok vissa består av segare virke än andra[emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna installation och köp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431087 År 2013 slängde jag ut en gammal kombipanna, som enligt sotaren gått på elpatron sedan 1987. (Huset köptes 2012). In med bergvärme och 11 nya element med tillhörande rördragning. Gick totalt på ca 240 000 kr. Sedan dess har uppvärmningskostnaden legat på ca 5000 kr/år för 130 m2. Huset byggt ca 1982 på Hökensås.

En stor fördel med bergvärme (och jordvärme) är ju möjligheten till bergskyla under sommaren. För det är rätt gott att ha en inomhustemperatur på 21-22 grader, när solen gassar från en klarblå himmel i några veckor och utomhustemperaturen ligger runt 30 grader...

I mitt fall kommer bergskylan i ett separat ledningssystem med fläktkonvektorer och en separat cirkulationspump. Jag har 3 fläktkonvektorer i huset, som kostar ca 20 000 kr/styck monterat och klart. Årlig driftkostnad, ca 500-600 kr/år.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).