Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42768 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#431024 Ibland är det lättare att ge än att ta :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#431027
tallen100 skrev:Hittills har iaf inte älgen varit in på gårdarna och tagit varken hundar eller tamboskap.

Men trampa sönder gräsmattan kan de! :)

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

vetinte  
#431030 Om Vargen ställer till skador kontakta länsstyrelsen........
Man har rätt att döda vag direkt i en fårhage tex. Så varför skjuta alla. Om det är en eller två som e bekymret ?
Av rädsla ?
Ja då borde resonemanget va likadant som Mangan skriver om älgen ju. Eller ?
O hur många ska va rädda för att det ska gälla ?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#431033 Men nu är egentligen inte frågan hurvida vi ska ha eller inte ha varg, utan att vi verkar vara många som är eniga om att viltstammen är för stor och då särskilt Älg, vildsvin och rådjur.

Rådjur är relativt enkelt och det är att införa enklare restrektioner på räv.
Älg behöver man få till en förändring i den årliga utdelningen (och skulle man inte uppnå sin kvot skall den inte minska, sålänge beståndet håller sig inom ramarna).
Angående grisen så får man väl införa någonting nytt, så att de inte får fristad. Ett första steg var ju att förbjuda utfodring, men det var väl inte poppis hos de som just sätter ut fodret, vilka kanske har bättre kontakter med de styrande..

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

röjar kalle  
#431034
Hema skrev:
tallen100 skrev:Hittills har iaf inte älgen varit in på gårdarna och tagit varken hundar eller tamboskap.

Men trampa sönder gräsmattan kan de! :)

Äta äpplen från träden kan de också. 😡

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#431036 Dom som har flera vargrevir kring sej kommer knappast långt på att kanske få skjuta ett par stycken, begriper inte att det ska vara en massa byråkrati och jamsande, varenda varg som sticker in sej i bebyggelse skulle få skjutas direkt ungefär som när någon kommer för nära Stockholm. Att lägga så mycket pengar på ett rovdjur som inte gynnar någon annan än stadsfolket (vad nu dom har för någon glädje av det när dom bor så långt bort?) är så dumt så man blir rädd.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431040
tallen100 skrev:Hittills har iaf inte älgen varit in på gårdarna och tagit varken hundar eller tamboskap.

Men älgen tar ju Tallen!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#431043
Niking skrev:
tallen100 skrev:Hittills har iaf inte älgen varit in på gårdarna och tagit varken hundar eller tamboskap.

Men älgen tar ju Tallen!
/Niklas

:lol: :lol: :lol: Ni har för mesiga tallar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431045
tallen100 skrev:
Niking skrev:
tallen100 skrev:Hittills har iaf inte älgen varit in på gårdarna och tagit varken hundar eller tamboskap.

Men älgen tar ju Tallen!
/Niklas

[emoji38][emoji38][emoji38] Ni har för mesiga tallar :wink:

Snarare för aptitliga toppskott... 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431075 "Angående misstolkningen så brukar du ju vara galet snabb på att hugga likadant!"

Har du något exempel?


Är det verkligen viktigare att rädda hundar och får än att rädda människor? Hade jägarna tagit ansvar för sin politik att vi skall ha en "livskraftig" älgstammens.storlek (dvs jättestor så man inte behöver lägga så många timmar på passet), så hade vi säkert räddat människoliv.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#431090 Ja synd att älgarna anfaller bilisterna,hoppar in i bilarna och biter ihjäl folk :lol:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#431093
Mangan skrev:"Angående misstolkningen så brukar du ju vara galet snabb på att hugga likadant!"

Har du något exempel?


Är det verkligen viktigare att rädda hundar och får än att rädda människor? Hade jägarna tagit ansvar för sin politik att vi skall ha en "livskraftig" älgstammens.storlek (dvs jättestor så man inte behöver lägga så många timmar på passet), så hade vi säkert räddat människoliv.


Nej, jag har inte tid att leta rätt på dom inläggen.

Angående trafikolyckorna så är det ju tragiskt, men jag tror inte vi skulle rädda några människoliv om vi bytte ut hela älgstammen mot varg.

Jag har ju förklarat att du har fel jägare hos dig.

DU måste ändra på det, finns ingen annan som kan det, som jag skrev innan ta kontakt med länsstyrelsen och visa dina skador!
Skyddsjakt på älg är inget konstigt.

Ta ut dyra arrende och tro att jägarna ska skjuta bort alla djur löser ingenting, då borde väl det vara löst vid här laget?

Annonsera istället ut gratis jakt mot hög avskutning, då kan jag tänka mig att det blir förändring.

Eller ta jägarexamen och lös problemet själv.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

T Landström  
#431094 Tråkigt att det emellanåt blir lite pajkastning...
Men ni som klagar på jägarna kan ju ta jägarexamen och börja jaga... ;)

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431096
T Landström skrev:Tråkigt att det emellanåt blir lite pajkastning...
Men ni som klagar på jägarna kan ju ta jägarexamen och börja jaga... ;)

Så som jag sköt i lumpen, ska jag nog avhålla mig från jakt. :wink: Annars hade det nog varit en idé.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431097 "Nej, jag har inte tid att leta rätt på dom inläggen."

Då utgår jag ifrån att du mindes fel.

Det handlar inte om att införa 80.000 vargar, utan om att få ned antalet älgar till 50-talets nivå. Borde rädda runt 4 liv årligen. Människoliv alltså.

"Det finns ju skyddsjakt".

Varför krångla till det, så länge älgstammen är klart livskraftig, låt oss skjuta utan begränsningar i tid, antal och djur. Som rådjuren alltså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).