Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42773 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#430982
r93 skrev:
Mangan skrev:
r93 skrev:Jo, man blir ju nyfiken, har aldrig hört från en markägare att man vill ha in varg på sina marker, även dom som hatar övrigt vilt som pesten har jag aldrig hört att dom vill ha varg hemma.


Okej, är det dina jaktkamrater du pratat med? ;)

Antar att lo och räv också är farliga för människor, för de skjuts ju rätt friskt också.


Lo vete fan om det skjuts friskt, den jakten är ju reglerad.

Ja räv är farlig som fan för människan den sprider dvärgbandmask :wink:

Bra att du är tillbaka! Detta måste diskuteras och lösas mellan markägare, jägare. Ska nån myndighet lägga sig så går det åt helvete, det kan nog dom flesta hålla med om.

Du har nog tyvärr fel jägare mangan, jag har själv hjälpt jaktlag som fått ultimatum att få bort grisarna.

Det är väl mårdhunden som sprider dvärgbandmask?

Största anledning till rävavskjutning är med stor majoritet för att få mer hare och rådjur att skjuta på. Sedan finns det faktorer som skabb (men skabbangripna rävar får man skjuta tom. från bil om jag minns rätt), risk för husdjur/tambokskap (majoritet katter, kaniner och höns) osv. Kanske ingår äver spridning av masken, men jag tvivlar.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#430983
Hema skrev:Det är väl mårdhunden som sprider dvärgbandmask?

Största anledning till rävavskjutning är med stor majoritet för att få mer hare och rådjur att skjuta på. Sedan finns det faktorer som skabb (men skabbangripna rävar får man skjuta tom. från bil om jag minns rätt), risk för husdjur/tambokskap (majoritet katter, kaniner och höns) osv. Kanske ingår äver spridning av masken, men jag tvivlar.

Jo Räven sprider dvärgbandmask.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430984 Det är m.a.o. ditt fel r93 att vi har så pass gott om grisar här nere (en bit söder Emmaboda). :mrgreen:
Ni har INTE skjutit dem utan SKRÄMT bort dem :grin:
Rövardalen är en autostrada mot hur det ibland kan se ut i skogen när nassarna varit framme. Stenar som väger närmare 100 kg kan knuffats flera meter.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430986
Mangan skrev:Det är mest älg som är mitt problem.

Varför är ni mer rädda för varg som dödar noll(0) människor om året mot älg som dödar runt fem stycken varje år? Vi borde koncentrera oss på att få ner antalet älgar.


Jag är nog lika rädd för varg som du är för älg. Men när man bor mitt ute i spenaten med boskap och husdjur känns det otroligt onödigt att ha dom här.
Våra förfäder reste till och med en sten där sista vargen sköts.
Samma förfäder utrotade även vildsvinen.

Men hör av dig till länstyrelsen att du gärna vill se ett vargrevir hos dig, ta även kontakt med diverse rovdjursföreningar att du gärna ställer din mark till förfogande, du kanske går napp?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430990
jannee skrev:Det är m.a.o. ditt fel r93 att vi har så pass gott om grisar här nere (en bit söder Emmaboda). :mrgreen:
Ni har INTE skjutit dem utan SKRÄMT bort dem :grin:
Rövardalen är en autostrada mot hur det ibland kan se ut i skogen när nassarna varit framme. Stenar som väger närmare 100 kg kan knuffats flera meter.


Så är det!! :mrgreen:
Men vi har gjort det lite för bra, så skulle du vilja vara så snäll att skrämma tillbaka dom :grin:
Jag ser botten i frysboxen :shock:

Ok, då förstår jag vart du håller till, har en arbetskamrat som jagar vid Påryd nånstans och han säger att det är en jävla massa gris därnere, ni har väl mest skog där nere? Inte så mycket åkermark va?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430997 Om min mark är för liten för att jaga optimalt, så är den nog för liten för ett vargrevir. :D

Om du är rädd för att bo i spenaten, kanske du skall flytta till stan? Så slipper du krocka med älg när du pendlar. ;) Dina förfäder utrotade även älg (nästan) och rådjur (helt). Vet inte om man reste stenar över rådjuren?

Det gick en varg förbi här i byn där jag bor (ca 2500 invånare) mitt på blanka eftermiddagen. Det har gått varg i skogarna runtomkring min, och lodjur har vi.

Mest rädd är jag ändå för att krocka med en älg. Det känns så fruktansvärt onödigt att ha dem här, när fem(5) personer dör varje dag. Den dagen vargen kommer upp i samma skada i pengar och människoliv som älgen, så kan vi ta upp diskussionen igen. Om älgen kommer ner på samma nivå som på 50-talet, så lovar jag att vi sparar många männikskoliv. För då finns det rätt mycket foder att välja på, kanske det tom kommer upp ek och rönnbär igen! Fixar jägarna det, så lovar jag att ni skall få skjuta av en eller annan varg på min mark också.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#431001 Har du någon källa på att vi utrotade rådjuren? Delar av landet stämmer säkert men inte helt, om jag inte är felinsatt.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#431003 Dödar älgen 1825 personer varje år :shock:

Då förstår jag att du är rädd!!

Vi kommer nog inte längre, jag tycker si och du tycker så.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431007
r93 skrev:Dödar älgen 1825 personer varje år :shock:


Jag pratar Sverige, det är bara viltet här som vi kan påverka. Andra länder får ta sina beslut. Runt fem personer där varje år i Sverige pga älgolyckor. Runt noll(0) personer dör varje år i Sverige pga vargolyckor.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#431008 Ja, du skrev ju fem personer varje dag.

Men jag lägger ner nu.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

alias  
#431011
Mangan skrev:Om min mark är för liten för att jaga optimalt, så är den nog för liten för ett vargrevir. :D

Om du är rädd för att bo i spenaten, kanske du skall flytta till stan? Så slipper du krocka med älg när du pendlar. ;) Dina förfäder utrotade även älg (nästan) och rådjur (helt). Vet inte om man reste stenar över rådjuren?

Det gick en varg förbi här i byn där jag bor (ca 2500 invånare) mitt på blanka eftermiddagen. Det har gått varg i skogarna runtomkring min, och lodjur har vi.

Mest rädd är jag ändå för att krocka med en älg. Det känns så fruktansvärt onödigt att ha dem här, när fem(5) personer dör varje dag. Den dagen vargen kommer upp i samma skada i pengar och människoliv som älgen, så kan vi ta upp diskussionen igen. Om älgen kommer ner på samma nivå som på 50-talet, så lovar jag att vi sparar många männikskoliv. För då finns det rätt mycket foder att välja på, kanske det tom kommer upp ek och rönnbär igen! Fixar jägarna det, så lovar jag att ni skall få skjuta av en eller annan varg på min mark också.


@Mangan:

Tror det var stycket jag fetmarkerade som r93 refererade till. 5 döda i älgolyckor/dag * 365 dagar/år = 1825 döda/år

Blir ju lite olika perspektiv på frågan om det är 5 pers/dag eller 5 pers/år - sen är dessa dödsfall tragiska oavsett antal.

Edit: såg att r93 redan svarat medan jag skrev detta inlägg.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431012 Oops, det är per år såklart.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431015
r93 skrev:Ja, du skrev ju fem personer varje dag.

Och några inlägg innan hade jag skrivt det korrekta fem per år. Du väljer såklart att misstolka,
Men jag lägger ner nu.


Jaha, du tyckte för två timmar sdean att det var viktigt att vi diskuterar detta.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#431020 Hittills har iaf inte älgen varit in på gårdarna och tagit varken hundar eller tamboskap.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#431021
Mangan skrev:
r93 skrev:Ja, du skrev ju fem personer varje dag.

Och några inlägg innan hade jag skrivt det korrekta fem per år. Du väljer såklart att misstolka,
Men jag lägger ner nu.


Jaha, du tyckte för två timmar sdean att det var viktigt att vi diskuterar detta.


Jo det är det! Men jag har inte mer nu!
Om Skogsstyrelsen tyckte dina skador var det värsta dom sett, varför inte kontakta äso eller länstyrelsen?
Skyddsjakt på älg existerar faktiskt.
Kan man visa upp orimliga skador så är det inte ovanligt att man får ytterligare tilldelning, så funkar det iaf i vårt äso.

Angående misstolkningen så brukar du ju vara galet snabb på att hugga likadant! :wink:

Äso = älgskötselområde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).