Föryngring

Ekodling

11 inlägg 6350 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekodling

Esignman  
#430868 Plockade några nedfallna ekollon i en park nu i höst. Planterade dem i en låda och lämnade dem till min kära mor för omhändertagande och vattning. Såhär ser de ut nu. Blir nog bra att plantera ut dem på skiftet i sommar. Om 100 år träffar någon på stora ståtliga ekar i hälsingeskogen :)
20170110_182814.jpg




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ekodling

JensSkoog  
#431064 Blir spännande att följa, "Ensigman"

Ska du ha dom inomhus hela vintern, eller ska du bära dom
ut och in eftersom vädret är bra?

Avatar Fallback

Re: Ekodling

itfc  
#431069 Kommer förhoppningsvis utöka ekbeståndet i smålandsskogarna också i framtiden. Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig till våren när de får komma ut.

Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Esignman  
#431079
JensSkoog skrev:Blir spännande att följa, "Ensigman"

Ska du ha dom inomhus hela vintern, eller ska du bära dom
ut och in eftersom vädret är bra?

Jag tycker också det ska bli spännande och se om de tar sig. Jag har ingen erfarenhet alls av ek sedan tidigare men träden jag hämtat ollonen från växer här lokalt. Holmen skogs regionkontor här i Iggesund härstammar från gamla Iggesunds bruk och de har en trädgård kring sin herrgård där de som jag förstår har fullvuxna levande exemplar av nästan alla i Sverige växande träd. Eken jag samlade ollonen under hade en brösthöjdsdiameter på väl över en meter. Den har i alla fall klarat klimatet här i avsevärd tid.
Huruvida man ska försöka härda plantorna och ge dem mer solljus och friskluft på vårkanten har jag inget svar på men helt klart låter din idé som det bästa sättet.

Har du erfarenheter av ekodling JensSkoog så tar jag tacksamt emot dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Esignman  
#431080
itfc skrev:Kommer förhoppningsvis utöka ekbeståndet i smålandsskogarna också i framtiden. Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig till våren när de får komma ut.

Intressant!
När planterade du ekollonen? Ser att dina växt betydligt mer än mina. Har du matat dem med något speciellt? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekodling

JensSkoog  
#431088
Esignman skrev:Har du erfarenheter av ekodling JensSkoog så tar jag tacksamt emot dem.

Här växer ek och bok som värsta ogräs aldels av sig själv, och isär eken ger mat till rådjuren.

Men många år tilbaka hämtade en kompis av mig ek och bokeollon här och fick dom fram längre inne i landet.
Vet att när våren kom så bar han dom ut i sol och vind på dagen och in på natten så dom fick härda sig. Några lämnade han inomhus, och de mådde inte bra när de planterades ut i juni. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ekodling

itfc  
#431089 Plockade in och planterade i oktober i helt vanlig planteringsjord. Växer bra och många grodde. Några har börjat på andra grenvarvet. Däremot har jag ingen aning om hur man bäst vänjer dem vid utelivet framåt våren. Man får prova lite olika och se hur det går. Planerar också att ta lite vedartade sticklingar från mina poppar. Lycka till med ekodlingen och vi får återkomma med fler bilder under de kommande 100 åren.

Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Roffen  
#431103 Ek har jeg med prøvd odling av ute mot havet ved 63 grader nord. Det er omtrent så langt nord ek produserer ollon.

Ved å legge ekollonen i vann noen minutter og kun plante de ekollon som synker kan man slenge mange ollon som ikke spirer.

Jeg har latt ollonen spire innomhus tidligere - og så satt de ut om våren før planting. De fleste plantene har da sluppet bladene på tidlig sommer og satt nye blader. Men mange døde/tørket også ut.

Slik så det ut første år jeg drev odling av ek.

Bild



Det holder å legge ollonen på fuktig jord - så spirer de. Etter 40-60dager kommer det skudd.


Rådjur spiste det meste av første årets odling. Men noen har overlevd og vokser. De vokser ikke raskt hos meg - kanskje pga. jordens beskaffenhet men kanskje også fordi rotsystemen ikke har fått beste utvikling ved odling innendørs.

Ek bruker mye energi første året på å skyte en dyp rot. Den kan lett bli skadet ved omplanting.

Bild




Har også plantet ekollon direkte ute på høsten. Det har gitt godt tilslag det med.


Amerikanerne og englenderne har noen fine "tubes" for å beskytte planter mot beiting og øke veksthastigheten. Men de finner jeg ikke i skandinavia.

http://www.tubex.com/products/tree-shelters/tubex-combitube/overview.php

Noen som vet forhandlere for lignende produkt i Sverige eller Norge?
Senast redigerad av Roffen tis 17 jan 2017, 09:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ekodling

anersimyra  
#431105 De små ekplantorna kan man sätta inne i ett snår av buskros eller annat taggigt som skydd mot rådjur.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Esignman  
#431232
Roffen skrev:Ek har jeg med prøvd odling av ute mot havet ved 63 grader nord. Det er omtrent så langt nord ek produserer ollon.

Ved å legge ekollonen i vann noen minutter og kun plante de ekollon som synker kan man slenge mange ollon som ikke spirer.

Jeg har latt ollonen spire innomhus tidligere - og så satt de ut om våren før planting. De fleste plantene har da sluppet bladene på tidlig sommer og satt nye blader. Men mange døde/tørket også ut.

Slik så det ut første år jeg drev odling av ek.

Bild



Det holder å legge ollonen på fuktig jord - så spirer de. Etter 40-60dager kommer det skudd.


Rådjur spiste det meste av første årets odling. Men noen har overlevd og vokser. De vokser ikke raskt hos meg - kanskje pga. jordens beskaffenhet men kanskje også fordi rotsystemen ikke har fått beste utvikling ved odling innendørs.

Ek bruker mye energi første året på å skyte en dyp rot. Den kan lett bli skadet ved omplanting.

Bild




Har også plantet ekollon direkte ute på høsten. Det har gitt godt tilslag det med.


Amerikanerne og englenderne har noen fine "tubes" for å beskytte planter mot beiting og øke veksthastigheten. Men de finner jeg ikke i skandinavia.

http://www.tubex.com/products/tree-shelters/tubex-combitube/overview.php

Noen som vet forhandlere for lignende produkt i Sverige eller Norge?

Intressant! Själv kommer jag att plantera dem vid havet på östkusten. Dock inte så långt norrut, bara 61,5 grader nord.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekodling

Älgfoderodlare  
#431421 Jag plockade Ekollon i Mora för 2 år sedan o planterade i SÖ Härjedalen på 450 m h.ö.h. Lade dem i vatten ett par dagar innan plantering o satte dem ca. 3 cm ner i jorden. Jorden luckrades ner ca. 2 dm för att ge bra plats till pålroten. De planterades sent i Sept. Alla tog sig. Jag har satt mina plantskydd jag gör att galvat sexkantnät runt varje planta. Har visat i andra trådar hur de ser ut. Principen är den samma som de på bilden, men kostar förmodligen bra mycket mindre. Jag får plocka impregnerade mellanläggspinnar på brädgårn o fäster en tub av nät med häftpistol på pinnen. Jag har 60 cm högt nät. En 10 m rulle kostar 70:- på ÖoB o varje bit klipper jag till ca. 30 cm. Jag får då ca. 35-36 st/ rulle = 2:-/st. Pinnarna får jag gratis. Jag har gjort flera hundra, kanske tusen o det är väl värt jobbet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).