Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42753 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430835
tallen100 skrev:Nu är jag ganska neutral i frågan, men vill ni ha bort ett skadedjur ock det är en råtta eller ett vildsvin och inte klarar detta på egenhand, så ska ju inte den som löser era problem behöva betala för det. Brukar vara åt andra hållet, en tjänst kostar. Annars är det bara att försöka lösa situationen själv.


Du har en poäng, men frågan är om jägarna löser problemen eller gör de värre. Man skjuter fler rävar än rådjur, matar djuren så fler överlever vintern. Lodjuren skjuts slut på några dagar (i våra trakter).

Men de betalar bra, så jag får väl tåla att skogen äts upp? Mina marker är så nära Göteborg att man kan tänka sig att annat än skogsbruket kommer att ge mer pengar i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430843
r93 skrev:Niking: Vad tänker du begära för ersättning av Anticimex om du får problem med skadedjur?


Tror du att markägaren kan få ut mer i jaktarrende från jaktlaget om vildsvinssjakten undantogs?

Den senare kunde man ju sälja till hugade danskar, tyskar etc...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430847 Ni som inte får grisar bortskjutna av erat jaktlag.Skriv in i jaktarrendet att andra skall få jaga gratis gris på era marker när det inte är älg eller andra jakttider.Det kanske blir andra tongångar då på gubbarna
Jag har inte alls svårt att föra en dialog med en markägare! Jag vet att det finns yngre som vill jaga men som inte har råd.
Och jag pratar nu inte i egen sak utan för dom yngre killar och tjejer som vill jaga och minska grisstammen utan att det skall kosta pengar.
Dom unga idag har det inte lätt! Men gör det omöjligt att få egna jaktmarker.
Det finns även jägare här som annonserar efter jaktmarker.
Men så kommer det till det med PENGAR,som många vill ha med sig i graven :wink:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430850 Som vanligt snålheten bedrar visheten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430853 Förstår fortfarande inte varför de ska få jaga gratis, Hinowa. Det går precis lika bra att låta betalande tyskar och danskar komma hit -året runt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#430854 Du har rätt hinowa, svårare än så är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430856 Jägarnas snålhet, ja! :-)

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#430857 Får ni hit Tyskar och Danskar som är villiga att både jaga och betala så förstår jag inte vad problemet är?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430858 "Mina" jägare får mer än gärna ta dit folk som ENDAST jag gris - men tror du det finns något intresse av det - Nää för då kan de skrämma bort rådjuren och älgarna :mrgreen:
Tror inte utan jägarna är än värre än de markägare du beskyller för att vara penningkåta.
Har någon jägare kommit över en bit mark så bevakar den "sitt" revir värre än en penningkåt markägare. :grin:
Kan ej heller säga upp släkten, vill inte orsaka evig ovänskap bara för ett 50 tal svin. :oops:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430859 Satans internet, hade skrivit ett långt inlägg så bara försvinner det!!!
Inte första gången när man skriver på luren 😡

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430860
hinowa skrev:Som vanligt snålheten bedrar visheten :wink:


Hos jägarna för att de inte låter fler vara med i jaktlaget och dela på avskjutningen?

En gubbe/ha, så blir det inte så många kronor i jaktarrende heller per man.

Du kan ju arrendera 10 ha för 3000:-/år. Är man 5 man så blir det 600:-/år för att jaga. Har man inte råd med det, har man inte råd med ammunition.
Senast redigerad av Mangan mån 16 jan 2017, 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Toban  
#430861
Mangan skrev:Skogsbruket fick skit för att deras kalhyggen ökade älgstammen, och nu när kalhyggen minskar med följd att betestrycket ökar så får skogsbruket skit igen.

Hur stor del av skogen måste vara viltbete för att jägarna skall bli nöjda? Skall vi odla viltmat överallt?

Så länge jägarna tycker att det finns för lite djur trots att viltstammen älg och rådjur är tiodubbel mot för 60-70 år sedan, ser jag inte hur man kan göra något konstruktivt tillsammans.


Inte så snyggt att du klipper bort den stora poängen i min text "ett annat sätt att se på orsaken till ökade viltolyckor". Men låt gå för det.
Jag har heller aldrig sagt att hela skogen ska vara till som viltbete. Men om markägarna minskar mängden viltbete så kommer viltet söka sig dit maten finns och det är rimligen närmare bebyggelse ergo trafikolyckor med vilt ökar.

Där jag jagar så ser man nästan inga betesskador. Vi har även massor av tallplanteringar och ungskogar som växer fint. Detta i mellansverige. På vårt område har vi halverat älgstammen sedan mitten på 90-talet. För mig som jägare så hade jag gärna sett en något större älgstam så att vi kunnat jaga och skjuta mer, men markägarna är nöjda.
Hemligheten hos oss tror jag är storleken på vvo, ca 4000ha. Detta gör att jägarna kan kontrollera älgstammen och ökar den i en del av området o minskar i en annan del så jagar vi mer eller mindre på den delen.
Ingår er mark i mindre områden så går inte detta att göra vilket leder till att vissa upplever att de har lite vilt och andra för mycket.
Så mitt råd till er markägare är att se till att få med er mark i stora vvo. Då är chansen större att det finns jägare som vill jaga varje helg och det öppnar helt andra möjligheter att på ett smart sätt förvalta viltet.
Fast tyvärr så är markägare och jaktlag på många platser så jävla osams med grannarna att det är omöjligt att samarbeta. Lika så kan inte markägare räkna med flera tusen i arrende för sina 2-300ha om de ingår i ett vvo på 4-5000ha. Men då kanske inte betesskadorna är så hemska egentligen...

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#430862 Vänd på det med snålheten, vem tjänar mest på att få bort djuren. Jägaren eller markägaren?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430863
Toban skrev:
Mangan skrev:Skogsbruket fick skit för att deras kalhyggen ökade älgstammen, och nu när kalhyggen minskar med följd att betestrycket ökar så får skogsbruket skit igen.

Hur stor del av skogen måste vara viltbete för att jägarna skall bli nöjda? Skall vi odla viltmat överallt?

Så länge jägarna tycker att det finns för lite djur trots att viltstammen älg och rådjur är tiodubbel mot för 60-70 år sedan, ser jag inte hur man kan göra något konstruktivt tillsammans.


Inte så snyggt att du klipper bort den stora poängen i min text "ett annat sätt att se på orsaken till ökade viltolyckor". Men låt gå för det.


Inte så snyggt att ta med hela inlägget, jag tar bara med det jag kommenterar. Det räcker att läsa det en gång.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430865 Toban, har du några belägg för att viltbetet minskat de senaste åren?

Viltbetet är mycket mer nu än för 70 år sedan då vi inte hade så mycket trakthyghesbruk i södra Sverige.
Senast redigerad av Mangan mån 16 jan 2017, 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).