Jakt och Fiske

Renskötarna!!??

116 inlägg 40288 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Sti L  
#430634 Vetinte:Samernes tamren er ikke skogsren,det er den mindre typen fjellren.Jeg er trygg på at en vanlig bonde ikke kan odle og drive med rensdrift.Dette er dyr som krever enorme fjellvidder og spiser mat bonden ikke har.Mange land (også Norge) har bygget veg,kraftlinjer,hytter m.m. i villmarken vår og det skal mye til at en trekkrute for renen ikke krysser desse.Påkjørsel vil skje om ikke skjøterene guider dem over i de aktuelle tidrom.Det trekkes f.eks til/fra sommer/høstbete,slakteplass,vinterbeite,kalvingområde o.s.v. Renen skjønner ikke at bil er farlig men har velutviklet frykt for folk og rovdyr.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430680
Sti L skrev:Vetinte:Samernes tamren er ikke skogsren,det er den mindre typen fjellren.Jeg er trygg på at en vanlig bonde ikke kan odle og drive med rensdrift.Dette er dyr som krever enorme fjellvidder og spiser mat bonden ikke har.Mange land (også Norge) har bygget veg,kraftlinjer,hytter m.m. i villmarken vår og det skal mye til at en trekkrute for renen ikke krysser desse.Påkjørsel vil skje om ikke skjøterene guider dem over i de aktuelle tidrom.Det trekkes f.eks til/fra sommer/høstbete,slakteplass,vinterbeite,kalvingområde o.s.v. Renen skjønner ikke at bil er farlig men har velutviklet frykt for folk og rovdyr.

Om man skulle försöka bedriva det som Samerna ja. Med lösdrift över hela norra Sverige. Men bara har besättningar som är stängslade på mark som är lämplig. Så fungerar det utmärkt att föda upp Ren i "fångenskap".
Nej jag tror inte att Ren är mer farlig än Älg, Rådjur eller Vildsvin. Men menar att samma antal löst springande Älgar på detta område alldrig skulle axepteras bla på grund av trafiksäkerheten.
Men här finns där 250-300.000 Renar i dom 3-4 nordligaste länen springande vind för våg utan särskild koll.
Ser ingen vinst på något sätt att bedriva Renskötsel som det bedrivs i Sverige idag. Vare sig ekonomiskt, trafiksäkert, Rensäkert eller äganderättsmässigt.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430683
gonzzos skrev:Har inte läst hela tråden men d känns som d finns betydligt större bekymmer att fundera över än några rengubbar å gummor i norr,tänker väl på den miljon människor i landet som lever på bidrag och en massa skjutningar å annat jävelskap. I detta sammanhang känns d som renskötarna snarare är en tillgång i landet.

Japp. I skenet av det så ter sig inte många bekymmer intressanta i långa loppet.
Men dock ett intresant ämne ang äganderätt, uppfödning o utveckling av företagande.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#430686 Hur skulle renarna utfodras om dom var i ett hägn? Pellets eller renlav? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430728
hinowa skrev:Hur skulle renarna utfodras om dom var i ett hägn? Pellets eller renlav? :surp:

Hur utfodras o hålls kor, hästar, får etc etc ?
Om de ska ske i form av ensilage, hö, pellets eller "renlav" är väll inte de stora problemet. Finns säkert forskning som kan påvisa vad som är bäst.
Funkar med alla andra djur på rätt gård.........
Men man kanske kan skapa en marknad för plockning av Renlav ?
Precis som bärplockning :)

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#430743 Men var skall dom plockarna plocka renlaven? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430745
hinowa skrev:Men var skall dom plockarna plocka renlaven? :wink:

Tja var plockar bärplockarna bär idag ?

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Arvid0  
#430749
vetinte skrev:
hinowa skrev:Men var skall dom plockarna plocka renlaven? :wink:

Tja var plockar bärplockarna bär idag ?

Tror inte du förstår att en majoritet av renskötarna inte gör det för att tjäna pengar. Därmed är maximal effektivisering inte heller av intresse. De flesta föds in i renskötaryrket och får således en stor tyngd att föra vidare detta arv som ibland annars skulle dö ut med dom. Renskötarna har heller inte valt var de ska ha sina renar utan har blivit tilldelade områden och ofta också tvångsförflyttade dit (av staten).
Att komma och säga att de ska anpassa sej efter vägar, laga skiften och modernt skogsbruk är att förminska hela frågan. Då de har fått anpassa sej efter oss sedan koloniaseringen.

Anser du, vet inte, att allt ska göras så effektivt och ekonomiskt som möjligt? Vilka vinstmarginaler måste finnas innan en verksamhet läggs ner?
Ska vi urbanisera mera och bo i höghus i få storstäder? Mycket mer ekonomiskt och miljövänligt.
Var drar man gränsen?

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430751 Fast man får ju inte plocka mossa storskaligt idag. Samma sak borde även gälla för renlavar, som växer ännu långsammare än mossa.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

axwell  
#430753
Niking skrev:Fast man får ju inte plocka mossa storskaligt idag. Samma sak borde även gälla för renlavar, som växer ännu långsammare än mossa.
/Niklas

Frånsett det så finns det inte några större mängder att plocka, i vart inte så mycket att de går att utfodra en renflock.

Renhjordarna är så mycket större än officiella siffror att renlavstäcket är hårt ansträngt.
På norska sidan där det inte finns lika mycket ren är inte läget lika kritiskt.

Men som "vetinte" skriver, det finns dom som vet vad som är lämpligt att utfodra renarna med.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#430755 :lol: Vetinte hade nog velat ha en odling av renlav :lol:
Och vad hade Facket sagt om löner till lavplockare? Om det nu hade varit lovligt.
Renskötare är en livsstil som jag beundrar och får hoppas att den så får bli i alla tider!

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430759
Arvid0 skrev:
vetinte skrev:
hinowa skrev:Men var skall dom plockarna plocka renlaven? :wink:

Tja var plockar bärplockarna bär idag ?

Tror inte du förstår att en majoritet av renskötarna inte gör det för att tjäna pengar. Därmed är maximal effektivisering inte heller av intresse. De flesta föds in i renskötaryrket och får således en stor tyngd att föra vidare detta arv som ibland annars skulle dö ut med dom. Renskötarna har heller inte valt var de ska ha sina renar utan har blivit tilldelade områden och ofta också tvångsförflyttade dit (av staten).
Att komma och säga att de ska anpassa sej efter vägar, laga skiften och modernt skogsbruk är att förminska hela frågan. Då de har fått anpassa sej efter oss sedan koloniaseringen.

Anser du, vet inte, att allt ska göras så effektivt och ekonomiskt som möjligt? Vilka vinstmarginaler måste finnas innan en verksamhet läggs ner?
Ska vi urbanisera mera och bo i höghus i få storstäder? Mycket mer ekonomiskt och miljövänligt.
Var drar man gränsen?

Många frågor, kan dra det hur långt som helst. Men ska försöka lite kort. Missar jag nån fråga så ställ den igen.
Jag tycker det är en hel del fel i Ren frågan i stort. Tex att bara en (nu använder jag ett, i Sverige, kontroversiellt ord) ras skall få föda upp Ren. Just på grund av det. Och att skattepengar skall gå till att täcka det. Att man inte sköter det företagsmässigt för att behålla en tradition o sedan få statligt stöd för det. Nja. Där finns hembygdsgårdar....
Att Svenskar skulle ha nån form av "historisk skuld" o att det därför skulle vara försvarbart ? Nix de köper jag inte. Av många anledningar.
O SKA man behåll en tradition, ja då skall man inte dra in helikoptrar etc....
Ska de vara kulturhistoriskt så sköt de så då.
Att man borde kunna, om man skötte köttproduktionen på annat sätt även få ekonomi i det. Men ej tillåtet för andra än just samer o med renmärke.
O som sagt det handlar om ett tamdjur, någon äger det men är inte ansvarig för det på samma sätt som för andra tamdjursägare.
O nej ! Vill verkligen inte att alla ska flytta till stan. Tycker den utvecklingen e förjävlig. Men även det är de ju Svenskarna själva som rår över. O tydligen tycker majoriteten att de e så de ska va........
Så gränsen dras ju givetvis där Svenskarna vill. Men jag tycker att detta skulle kunna vara på ett annat sätt än idag.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430764
hinowa skrev::lol: Vetinte hade nog velat ha en odling av renlav :lol:
Och vad hade Facket sagt om löner till lavplockare? Om det nu hade varit lovligt.
Renskötare är en livsstil som jag beundrar och får hoppas att den så får bli i alla tider!

Fan du e ju riktigt innovativ ju :) kanske skulle funka med odling av lav o även det skapa jobb.
Skämt o sido. De var kanske inte riktigt de jag ville ha fram med mitt inlägg.
Det var snarare en rolig grej som jag trode du förstod. Men uttryckte mig väll dumt.
Grejen är väll att det mycket väll skulle funka att föda upp även Ren som vilka andra djur som helst. Så där ligger inte problemet o foder är inte ett gångbart argument för att vilja ha det som idag.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

Arvid0  
#430774 Vet inte.

Brinner du lika mycket för andra "orättvisor" eller vad är det i renskötselfrågan som får dej att engagera dej? Det finns ju andra områden där staten spenderar större summor.

Jag tycker renskötseln lämnar mycket övrigt att önska men du anser alltså inte att staten (vi) har någon som helst skyldighet att ersätta samer för att kunna hålla renar? De var ju trots allt där innan svenskarna, (norra norrland,Sverige). Järn och bilvägar går över "deras" betesmarker mm.

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#430788
Arvid0 skrev:Vet inte.

Brinner du lika mycket för andra "orättvisor" eller vad är det i renskötselfrågan som får dej att engagera dej? Det finns ju andra områden där staten spenderar större summor.

Jag tycker renskötseln lämnar mycket övrigt att önska men du anser alltså inte att staten (vi) har någon som helst skyldighet att ersätta samer för att kunna hålla renar? De var ju trots allt där innan svenskarna, (norra norrland,Sverige). Järn och bilvägar går över "deras" betesmarker mm.

Briner o briner. Klart man uttalar sig när man tycker nått är fel/"orättvist, kan skötas bättre eller iaf på ett annat sätt.
Men som med allt annat så är det ju utifrån vad jag tycker. När det gäller just denna frågan brann jag mer för den för ett antal år sen o även då diskuterades det här.
Japp där finns mycket skattepengar som går till saker i Sverige som inte jag skulle vilja betala. O ja de finns över allt, inget är perfekt. Därför bör där ske förändringar.
Men tycker inte argument håller att det ska va för nått dåligt samvete typ.
Vägar går över deras betesmark, järnvägar.........gruvor, utbyggnad av städer etc etc. Det är den "utvecklingen" som pågår o Svenska staten har valt.
Hur långt ska/kan man dra de argumentet "dom var här först" ?
Ska man alltid anse att den som var först ska bestämma tex. ?
Eller ska de va en majoritet som bestämmer ?
Ska det inte vara så lika som möjligt i en stat ?
Ska vissa ha vissa rättigheter o inte andra i en stat ?
O nej jag tycker inte det vore fel att få ut mer Renkött på marknaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).