Traktorer och processorer

Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

11 inlägg 12509 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

Thomas87  
#430413 Jag ska köpa en Valtra 6200 av en bekant, traktorn ligger inte ute till försäljning någonstans. Det jag funderar över är vad som är ett skäligt pris, info om traktorn: årsmodell 1999, drifttimma. 1500, Ålö 640 lastare med lastdämpning, turbinkoppling, däck 420/70R24,520/70R34 alla 90%. Traktorn är pedantskött och bara gått i lättare jobb. Vad tycker ni kan vara ett vettigt pris, traktorn är trots allt 17 år gammal även om det finns oerhört mycket kvar att ta ut ur den :smile: :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

stegmaster  
#430422 Sånn rakt av skulle jag säga ca 220-250tkr+mva. (detta er va jag skulle vara villig att betala)
Sådan fina traktorer med så lite timar växer inte på träd direkt.
Finns det släpvagnsbroms??? (om jag fattat rett så var inte detta standard i Sverige på 6000 serien)
Om inte, dra det ner lite för min del.
Hur mange hydraulikventiler finns det??
3 eller flere er ju fint, men om det nu bara er 2, så går ju det att lösa enkelt med en 6/2 ventil.
Even luftstol er ju trevligt.
Ac finns det??
Inngår kedjor??
3dj, funktion på laster??

Alt detta påverkar priset i mina ögon.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430425 Jag vet inte vad som är skäligt, men jag drar till med en gissning baserad på åratal av blocketsurfande efter just Valtra 6000-serien:-)
Fina däck, turbinkoppling och få timmar, hmm, 275-325 kanske. Fast sen hur stor prutmån det är på blocketpriserna vet jag inte. Framför allt de låga timmarna och att den är välskött borde göra att den ligger lite över genomsnittspriset. Det är inte jättemånga under 250 tkr, och de har ofta betydligt fler timmar. Men som sagt, det är en grov gissning.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

Benny Nilsson  
#430436 Gav 195 för min 97a för 2 år sedan . Den hade gått ca 7000 timmar då , Den har twintrac,knappkoppling och turbin men hade då utslitna däck mm. 3 hydrauluttag. Det roliga är att dom verkar inte sjunka nämnvärt i pris. Skicket och timmar bestämmer väl dom sista 50-100000. I mitt tycke tar jag hellre en äldre 6000 än en nyare A-serie.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

Thomas87  
#430459 Tack för era åsikter, man får nog inte hänga upp sig på årsmodell utan det är skick, utrustning och drifttimmar som får avgöra vad som är ett skäligt pris. Håller med Benny om att A-serien är kraftigt övervärderad, har en 465:a idag och det är i princip samma traktor ända fram till A83-A93 Hi Tech. I och för sig en jättebra traktor men det finns en del att önska när det gäller komfort och utrymmen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430470 Kan bara hålla med @JF

Avatar Fallback

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

ÅsaNisse  
#430472 Har en sån själv, med twintrac. Ovärderlig för mig. Kört 4000 tim utan ett enda problem, förutom batteribyte.
Turbinkoppling helt suveränt vid skogs- och lastarkörning.
Köp!

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

stegmaster  
#430485 Ja, en ting er säkert, och det er att du kommer ha en traktor i mange, mange, mange,,,,,,,,,,,, år, med en sådan. :grin:

Köpte själv en 6400 2000 mod, med 4000t för 2 år sen, och ga 220tkr+mva för den.
90%däck bak, och 100% framme, turbin, knappkoppling, AC, 940 laster med dämping och 3dj, funktion, 4 dubbla hydraulikuttak, luftstol, nya piggkedjor til alla 4 hjul, släpvagnsbroms, full servicebok hos Valtra.
Even jag hoppas jag kan ha denna traktor i mange , mange år.

En annan sak som er lite roligt, er att traktoren er helt tett, det finns inte en droppa med olja(eller andra vätskor) under, samma hur lenge den står eller går.
Har några vedkunder med fina uppfarter som fråger mig när jag kommer med leveranse om traktoren läcker olja, nä det er lungt kan jag svara dom, den er potte tett.
(För man ser ju jamt att så gamla traktorer lider av inkontinens, efter dom stått typ 30min, så finns det poll med olja/diesel på asfalten.)

Sen bör vel köp av privatperson vara lite billigare enn hos handlare, då man oftast får en bruktgaranti i några mnd, hos dom.
Själv tycker jag nog 300tkr eller mer er drygt, men å anda sidan finns det ju inte nya att köpa.
Dock gick jag ut ifrån Norske kroner, räknar man om kronekursen til SEK, blir det vel typ 250-275 tkr i mitt pris i innläget ovan.


Lycka til, hoppas du köper den.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

Mowi850  
#430487 Köpte själv en 6350 alldeles nyss med twittrare, turbinkoppling, dubbla uppsättningar däck kedjor m.m. Och det köpet ångrar jag aldrig. Så slå till.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

valtra a 72  
#430490 Den måste du köpa, det är nog svårt att hitta en i det skicket.Stort plus för turbin och lastare. 250-300 tusen lär väl vara ett vettigt pris för den.Köpte själv en Valtra 6250 ifjol, en04a med 49 timmar på mätaren, tvintrac och 960 lastare och ett grävaggregat, tyvärr ingen turbin.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6200- vad är ett vettigt pris?

framhjul  
#430491 För fyra år sedan sålde vi vår 6400- årsmodell -96 för 225+moms.
Då hade den gått 6700timmar, många av dessa i skogen.
Satt en lastare på den, och twindäck runt om.
Traktorn var utrustad med turbinkoppling, dock ej twintrac.
Jag minns själv hur häpen jag blev när vi fick såpass mycket pengar för den, då bland annat turbon var dålig, och sätet var nergnuggat.
Men som många säger är 6000-serien väldigt eftertraktad, och en klart robustare traktor än A-serien.
Jag skulle vilja påstå att traktorn du har kikat på ligger någonstans i prisklassen mellan 250-320000kr.
För en pedantskött 6000-serie med få timmar är det ett bra pris.
Du kommer inte att ångra dig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).