Friluftsliv, Naturturism

Redwood skogen i Californien

18 inlägg 27316 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Redwood skogen i Californien

Camwood  
#430407 Jag ska köpa en resa till USA när jag fyller 50 år och bland annat till San Francisco nu i september i år. Naturligtvis är besök i deras Redwoodskogar en upplevelse som jag ser fram åt !! (trädnörd som man är)
Min fråga är om någon har varit där och har några tips på sevärt och kunskaper mm.
1484427539_boyscout1.jpg
1484427531_fe7fgbm.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

anersimyra  
#430408 Jag kollar genast med en bekant och återkommer.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

anersimyra  
#430409 Muir woods ca 20 km utanför SF. Åk dit så tidigt som möjligt för att slippa sällskap.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Redwood skogen i Californien

uffejohan  
#430410 Hej, har en son sedan många år tillbaka där och har själv varit ett 20-tal gånger i de trakterna och kan nog bidra med en del tips om du vill. Hör av dej med ett PM i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430412 Låter trevligt. Jag var där på en orginiserad skogsresa 2007. Har beskrivit den tidigare här på forumet under rubriken( Världens största träd- Sequoia) Sequoia hittar du uppe i Sierra Nevada som är över 2000möh.

Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

machonisti  
#430415 Onekligen mycket intressant!

Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

anersimyra  
#430418 Går allt enligt planerna ska jag själv dit i sommar.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Redwood skogen i Californien

uffejohan  
#430419 .....Och jag åker om en månad.....

Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

Vedproducent  
#430424
Camwood skrev:Jag ska köpa en resa till USA när jag fyller 50 år och bland annat till San Francisco nu i september i år. Naturligtvis är besök i deras Redwoodskogar en upplevelse som jag ser fram åt !! (trädnörd som man är)
Min fråga är om någon har varit där och har några tips på sevärt och kunskaper mm.
1484427539_boyscout1.jpg
1484427531_fe7fgbm.jpg

Har du bokat någon resa? Ser att Skogsresor.se har en resa 8-21 sept dit.
Åkt med deras resor flera gånger och det är bra resor. Jag har varit och sett på Redwoodskogarna också.

Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

Camwood  
#430544 Tack för era tips! :grin: Kollade in Skogsresor och den resan verkar vara helt magisk!! Skulle gärna åka med. Men min USA resa passar tyvärr inte in för jag ska bla, till Chicago och sen åka tåg till San Francisco med stopp i Denver mm. Tågresan heter California Zephyr och är en klassiker. Tanken är att vi ska se och uppleva Redwoodskogarna på egen hand. Vore ju väldigt trevligt om man kunde besöka med dom som nu arbetar med att sköta skogarna och fick se hur dom jobbar. Något gammalt sågverk vore ju inte fel heller att besöka om det finns.
Länkar några filmer om Redwood skogarna för att göra tråden mer informativ för andra.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

Camwood  
#430546 Redwood historia!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

Camwood  
#472584 Är här nu i Californien och upplever Redwoodskogar mm. Ska försöka att besöka ett Lumber mill (sågverk) Fotar och filmar en massa.
1505497262_dsc_0641.jpg
1505497131_dsc_0591.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Redwood skogen i Californien

Pabene  
#472610 Jag tycker du ska besöka MUIR WOODS som är ett Nationalmonument. Titta på staketen, jag undrade först hur dom hade sågat. Det var i själva verket klyvda plankor, så långa och parallella att man inte kan tro det. Jag minns att allt var stort där utom ekorrarna, som var små. Ha en bra resa.

Användarvisningsbild

Re: Redwood skogen i Californien

Camwood  
#472744 Ett träd kan ge ett perspektiv på tidens gång!!! jag har varit i Muir Woods. Dom hör bilderna är i från en Redwood skog i Santa Cruz.
1505579426_dsc_1040.jpg
1505579410_dsc_1041.jpg
1505579447_dsc_1070.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).