Uppvärmning

Vedeldning är värre än bilavgaser

76 inlägg 22799 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Lars Axelsson  
#430081 Läste en tidningsartikel för kanske 10 år sedan som handlade om vedeldningens utsläpp i luften och negativa hälsopåverkan, där spekulerade en biolog eller miljöforskare av nått slag om att vid eldning med lövved så innehåller partiklarna från den veden antioxidanter som i sig skulle kunna motverka negativ hälsopåverkan.
Ja vad ska vi tro?

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430099 Jag tycker oftast det inte är något fel på forskningsrapporterna utan problemen är hur de tolkas av beslutfattare och media.

Ta t.ex. svts text "ungefär 324 person" detta låter inte som det kommer direkt från forskaren alt. en minstolkning av reporten.

Vi får se när rapporten kommer vad resultatet säger egentligen:-).

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

hinowa  
#430100 Och en del värmeverk nära städer som eldar sopor och även importerade sopor,men dom har "Väl godkänts"av berörda myndigheter :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Göt  
#430111 Intressant att man när man översatte sammanfattninge uteslöt den här delen
Sweden is one of the countries in Europe which experiences the lowest concentrations of air pollutants in urban areas.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

jannee  
#430112 Värmeverken som eldar sopor har i princip samma rening som lastbilarnas AD blue. Har kört många lass med ammoniak till dessa sopförbränningsanläggningar, sprutas in i slutsteget på förbränningen för att rena avgaserna/röken.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

röjjare  
#430115 Jo. Men det är mot kväveoxidutsläppen (osynliga saker som ger sura regn) och har inget med partiklarna (som gör rök) att göra.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

jannee  
#430118 Har ingen vetenskap om vad röken består av dock ska sopförbränningsanläggningarna har någon sorts filter (cyklonrenare) för att förhindra småpartiklar. Tror "röken" består av vattenånga.
Tror inte Högdalens värmekraftverk spyr ut något som de inte får göra, ej heller Värtans numera bioeldade :mrgreen:
Dessa värmeverk ligger ju mitt i ett befolkningscentra och MP skulle bli totalt ifrån sig.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430125 Skulle snarare vara rädd för vad askan består av för föroreningar i dessa sopeldade värmeverk som importerar avfall och förbränner

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

hinowa  
#430126 Kanske inte passar in i länken!
Men det är nog som när det kördes ut rötslam ifrån reningsverken istället för avsaknad av ren djurspillning,som innehöll brom
som är flamskyddsmedel.Vet inte om det är stopp på det nu!

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

nattuggla86  
#430134 Blir två sorters aska, den ena sägs vara ofarlig och används som vanligt fyll i vägkroppar osv. Och sen flygaskan som till största delen läggs i ett kalkbrott i Norge. Där tungmetaller och annan skit finns. Iom att kalken reagerar med vatten så är brottet helt "tätt" så det kan omöjligt läcka ut den vägen. Och det som kommer ur skorstenen är vattenånga.

Besök ett kraftverk vid tillfälle, jag fann det väldigt intressant. Besökte torsvik utanför Jönköping. Har turer för grupper.

Och vanlig vedeldning tror jag mycket väl är kasst för lungorna, där finns det ingen vidare rening. Men nyare panna och elda på rätt sätt så har man iaf hjälpt till. Ser ju hur de ser ut rent huset när man tänder i pannan om röken inte vill stiga, de skulle inte jag vilja ha ner i lungorna.

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

machonisti  
#430142 Bara att begrunda materialet som ger grund till förbudet mot vatten.

Som ni vet är jag motståndare till genmanipulerade grödor och anser också att man bör välja att äta närproducerat eftersom man då vet vad man får, och det är mer miljövänligt än att transportera tomater, jordgubbar, eller vad man nu vill ha, jorden runt på ett lastbilsflak.

För en tid sedan kom jag över information om diväteoxid, och jag hoppas att ni tidigare har hört talas om det, annars får ni lära er något nytt.

Diväteoxid, också känt som Dihydrogen Monoxid (DHMO), Dihydrogen Oxide, Hydrogen Hydroxide, Hydronium Hydroxide, eller endast Hydric Acid, är en smak- och färglös kemisk förening.

Varje år är Diväteoxid en känd orsakande komponent i många tusentals dödsfall och är en stor bidragande orsak till flera miljoner kronor i skador på egendom och miljö. Några av de kända riskerna med Dihydrogen Monoxide är:
•Dödsfall på grund av oavsiktlig inandning av DHMO, även i små mängder.
•Långvarig exponering för fast DHMO orsakar svåra vävnadsskador.
•Överdrivet intag producerar ett antal obehaglig men inte typiskt livshotande biverkningar.
•DHMO är en huvudkomponent i surt regn.
•DHMO i gasform kan orsaka svåra brännskador.
•Bidrar till jorderosion.
•Leder till korrosion och oxidation av många metaller.
•Förorening av elektriska system orsakar ofta kortslutning.
•Exponering påverkar bromsverkan i bilar.
•Ofta förknippas med cykloner i den amerikanska mellanvästern och på andra håll, och i orkaner, inklusive dödliga stormar i Florida, New Orleans och andra områden i sydöstra USA

Trots de kända farorna med DHMO, fortsätter den att användas dagligen av industrin, regeringen, och även i privata hem över hela USA och hela världen. Några av de välkända användningsområden för Diväteoxid:
•Som ett industriellt lösnings- och kylmedel, i kärnkraftverk,
•av elitidrottare för att förbättra deras prestationen,
•i framställningen av frigolit,
•i framställningen av biologiska och kemiska vapen,
•i utvecklandet av genetiskt modifierade grödor och djur,
•som en brandbekämpningsmedel och flamskyddsmedel,
•en viktigt komponent i många hembyggda bomber.

Vad du kanske tycker är överraskande är några av de produkter och platser där DHMO används, men som av en eller annan anledning, inte normalt är en del av offentliga presentationer om farorna för livet för våra familjemedlemmar och vänner. Bland dessa häpnadsväckande användningsområden är:
•Som tillsats till livsmedel, bland annat barnmat och välling, och även i många soppor, kolsyrade drycker och påstått ”helt naturlig” fruktjuice
•i hostmediciner och andra flytande läkemedel,
•i ugnsrengöringsmedel,
•i schampo, rakkräm, raklödder, deodoranter och många andra badrumsprodukter ,
•i badkarsprodukter som marknadsförs till barn,
•i produktionen av öl av alla stora öl distributörer,
•i kaffet som finns på de stora café i Sverige och utomlands,
•i F1-bilar, även om dess användning regleras av Formula One Racing-kommissionen.

Anser du att vi måste arbeta för att förbjuda diväteoxid? Skriv en kommentar med en motivering om varför. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vedeldning är värre än bilavgaser

Huggar Herman  
#430145
röjjare skrev:Jo. Men det är mot kväveoxidutsläppen (osynliga saker som ger sura regn) och har inget med partiklarna (som gör rök) att göra.

Vid rätt syre/bränsle -förhållande och optimal temperatur får du en näst intill fullständing förbränning som minimerar mängden NOx, men även mängden partiklar i rökgaserna.
Man kan aldrig jämföra reningen av en stor fastbränslepanna på ett fjärrvärmeverk med en vedpanna, men rätt eldade är även de effektiva.

Avatar Fallback

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Hema  
#430146 Det låter ju rent fruktansvärt, jag hoppas innerligt att de kommer på något ersättningsämne. Superjobbigt varje gång elen går och jag måste spola. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Göt  
#430161 Rätt intressant egentligen. Människor har eldat med ved sedan vi uppfann elden och nu helt plötsligt är det farligt.

Användarvisningsbild

Re: Vedeldning är värre än bilavgaser

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430163 Tja, men vi lever ju betydligt längre nu, när vi slipper den dagliga lägerelden på savannen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).