Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42761 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Torbjörn Johnsen  
#429884 Enligt ett pressmeddelande från Älgskadefondsföreningen har det skett en dramatisk ökning av antalet viltolyckor i landet under 2016. Totalt har 58 000 olyckor med vilt inblandat rapporterats in vilket är 20% fler än under 2015. Viltolyckorna ökade starkt även 2015 så kurvan ser inte så bra ut.

1484232136_skärmavbild_2017-01-12_kl._15.39.40.png


Förklaringen sägs vara att viltstammarna ökar:
Framförallt är det rådjuren som står för den största ökningen av antalet olyckor, men även hjortar, älgar och vildsvin har blivit fler, vilket också avspeglats i olycksstatistiken.


Efter flera år med nedåtgående olyckstrend för älgolyckor vänder tyvärr också den kurvan uppåt. Förra året skedde nästan 1000 fler olyckor med älg inblandad jämfört med året innan. Älgolyckorna är farligast när det gäller personskador. Totalt omkom sju personer under 2016 p g a viltolyckor.

De dyraste viltolyckorna är olyckor med vildsvin. De kostar i genomsnitt 40 000 kr att reparera enligt pressmeddelandet.

Ökningen i procent var störst för rovvilt. 102% fler än 2015.

Störst ökning av viltolyckor skedde i Jönköpings län med 50% fler olyckor 2016 än året innan. Det enda län där olyckorna minskar är Blekinge.

Här hittar ni hela pressmeddelandet med tabeller som visar fördelningen per län och viltslag.



   TS
Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#429942 Vilken bra tråd och inlägg. Jag hade ingen aning om att rådjur stod för så stor andel. Ett enkelt sätt skulle kunna vara att begränsa/reglera rävjakten, men det lär inte falla i god jord. (För den oinsatte tar räven många rådjurskid och harar, så för att få mer att jaga håller man nere rävstammen)

Hörde på radion P1 för några dagar sedan att det är tack vare jägarna som vi har några större djur kvar i Sverige. efter att förbudet att jaga kungens djur, så blev det fritt fram och många djur blev väldigt få, Uttern försvann och Bävern var nästan borta bland annat. Då gick flera jägare ihop och lobbade för reglering av jakten och tack vare dessa har vi nu en viltstam i landet. Så där kanske jägarhatarna borde tänka om, för det är tack vare deras agerande vi har vilt i naturen.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Torbjörn Johnsen  
#429953 Ja @Hema, jag tyckte det här var intressant också ur ett skogligt perspektiv när man pratar betesskador och betestryck. Teoretiskt sett skulle man kunna använda viltskadesituationen i ett län som en måttstock på resp viltstammars utveckling. Ökar? Minskar? Lika? Förutsatt att det inte finns andra "störande" faktorer som t ex ökad trafikvolym, sämre väder/sikt, bättre stängsel etc...

I så fall verkar det som om vi har kraftigt ökande viltstammar på många områden (utom i Blekinge?). Finns det ett samband mellan viltskador och viltbetningsfrekvensen tror ni?

Sen kan jag inte låta bli att kasta in en brandfackla när det gäller viltproblematiken (även om det blir lite OT): I Sverige har markägaren den slutliga beslutanderätten över jakten på sin mark, bortsett från av myndigheter satta ramverk. Det innebär ju då också att det är upp till markägarna att driva jakt och avskjutning i önskvärd riktning. Svårt? Ja utan tvekan men det är svårt (och kanske inte önskvärt) att lägga över detta ansvar på någon annan. Jag duckar och inväntar en lätt bris av åsikter %-( %-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#429972 Ja det är nog en lite ohälsosam riktning att debattera för, enklare vore nog att se till att rävjakten förändras. Men intresset för jakten kommer nog tyvärr då minska ihop med kunskapen. Något som är lite unikt med just jägarkåren är att iom. det årliga jaktkortet bidrar till bekosta det mesta runt och kring viltet.

Tänk om man införde något liknande för fotbollsintressenter som får betala årsavgift för att beträda en fotbollsmatch, så att samhället slipper stå för all polisverksamhet vid matcher och alla dessa människor som lägger så mycket energi på att bråka isf att göra något trevligt med detta angagemang. Bara tanken på om politiken hade fått hälften av den upmärksamhet som sporten får, så är jag av åsikten att mycket hade sätt annorlunda och förhoppningsvis bättre ut.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Roffen  
#429981 Men - er det så at antallet hjortedjur har økt i like mye som ulykkesprosentene?

Jeg trodde antallet varg og lo i Sverige hadde økt så mye at hjorteviltbestanden var på vei ned.

I Värmland øker antallet ulykker med elg med 5% selv om elgstammen går ned. Det var jo litt konstigt, eller?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Fredrik N  
#429988 Med tanke på att vargstammen har ökat och klövviltstammarna viltet har flyttat ner mot bebyggelsen och att trafiken har ökat. Och att vi ser inte på vägen utan håller på med en massa tekniska prylar i bilen.
Kan bidra till ökningen.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#429997 Det kan nog till en viss del stämma! Det är mycket vingel med bilarna idag,folk sitter och sms:ar och donar med lite av varje istället för att hålla ögonen på vägen!Och visst har trafiken ökat!

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#429998
Roffen skrev:I Värmland øker antallet ulykker med elg med 5% selv om elgstammen går ned. Det var jo litt konstigt, eller?

Nu gissar jag,m en om det är längre mellan artfränderna, kanske det blir mer springade när de vill träffas eller beror det på vargen som gör älgarna mer oroliga?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430005 Det kan nog ligga något i det! Björn och varg är ju inte så populära av skogens andra djur!
I bland har man sett riktiga rusningar av älg men aldrig sett förföljare,även rätt ut i sjöar.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430025 Hörde på radion P1 för några dagar sedan att det är tack vare jägarna som vi har några större djur kvar i Sverige. efter att förbudet att jaga kungens djur, så blev det fritt fram och många djur blev väldigt få, Uttern försvann och Bävern var nästan borta bland annat. Då gick flera jägare ihop och lobbade för reglering av jakten och tack vare dessa har vi nu en viltstam i landet. Så där kanske jägarhatarna borde tänka om, för det är tack vare deras agerande vi har vilt i naturen.[/quote]
Det är väl tack vare jägarna vi har en helt okontrollerad vildsvinstam?
Markerna är fullständigt översvämmade med vilt i södra Sverige. Bara hoppas på att vargen etablerar sig
så det blir någon slags ordning i naturen.
Räven är också hatad av jägarna, den gör stor nytta för att hålla efter rådjuren.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430030 Att man vill hålla rävarna nere är även för att slippa få sin hund drabbad av skabb!!

För mycket räv så kommer skabben, sedan smittar det hundarna, då dom stackars rävarna söker sig till bebyggelse för födosök.

Det är ingen rolig syn när dom springer halvnakna med is på ryggen.......
Lukten är vidrig, måste vara ett fruktansvärt lidande :cry:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430031 :lol: :lol: :lol:
Översvämmat av vilt!!!!

Det är nog väldigt lokalt det där!
Jag bor i södra Sverige och här hemma är det ganska tomt.
Vildsvin har vi inte skjutit på ett år, rådjur skjuter jag ett varje år, farsan sköt väl 7-8 st på nittiotalet.

Älg sköt vi ingen förra året.

Harar finns däremot.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430042
Hema skrev:Hörde på radion P1 för några dagar sedan att det är tack vare jägarna som vi har några större djur kvar i Sverige. efter att förbudet att jaga kungens djur, så blev det fritt fram och många djur blev väldigt få, Uttern försvann och Bävern var nästan borta bland annat. Då gick flera jägare ihop och lobbade för reglering av jakten och tack vare dessa har vi nu en viltstam i landet. Så där kanske jägarhatarna borde tänka om, för det är tack vare deras agerande vi har vilt i naturen.


Några jägare sköt för många djur, medan andra jägare tyckte att det kunde räcka.

Problemet är inte att vi har vilt i naturen, problemet är att de jägare som tyckte att det kunde räcka har fått för mycket att säga till om, och vi behöver lite fler av den typen jägare som skjuter många djur.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430046 http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/k ... -20170103/
20 viltolyckor på en helg i Kinda
Dovhjortflockar på 10-20st ser man ofta, rådjur finns alltid utmed vägarna.
Vildsvinen har bökat upp min tomt och grannens åkrar. I skogen bökas det överallt.
Nya plantor drar de upp de asen 😈
http://www.lantbruk.com/skog/extrem-okn ... 20-procent

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#430073 Nu vet jag inte om jag blev missförstånd, men jag är av åsikten att viltbeståmdet storlek borde vara i propotion till rovdjursstammen storlek om vi inte hade lagt oss i. Så om Sveriges natur kan genera föda för 1000 vargar och att då älgstammen skulle landa runt X-antal älgar, så är X-antal älgar som borde vara riktmärket. Motsvarande för andra djur.
(säger inte att vi ska öka vargstammen)

Jag kan inte uttala mig om vilka nivåer det ska vara. Samt de flesta jägare vill nog inte ha vildsvin, utan det är väl några få, som såg till att några smet från hägnen. Detta då de flesta jägarna antagligen är bönder, så blir det väldigt kontraproduktivt.

Jag vill ta jägarexamen just pga. för många vildsvin som bökar. Ser inte det som något roligt utan snarare som något nödvändigt ont.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).