Skotare

ösa 250 alt mini brunett 1987

6 inlägg 3906 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ösa 250 alt mini brunett 1987

knutten  
#42175 Hej David heter jag och är ny på forumet.Jag ska få gå som lärling hos en karl i vinter och jag undrar om man kan få lite information om dom här 2



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ösa 250 alt mini brunett 1987

Skogsmullle  
#43002 hej!!

det är väl två äldre maskiner.

i 250:in är det väl tvåspak och hydrostatisk växelåda. mellan stor skotare men kranen på kärran.

i minibrunetten är det converter växel och en mindre skotare med kranen på taket. på de äldre är det flerspak och på de nyare tvåspak.

Avatar Fallback

Re: ösa 250 alt mini brunett 1987

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43006 Va gäller minibrunetten så är ja säker!!!... om det nu är en -87a du menar, att det är hydrostatdrift, har du tur så är det körpedal på golvet, å är den så "ny" så äre me all säkerhet 2 spak, å säkerligen sk kattskallar... har själv haft en -90 å den funkade super... ångrar att ja sålde den faktiskt... gick bra överallt utom i sidlut, å det är min åsikt,

Avatar Fallback

Re: ösa 250 alt mini brunett 1987

Skogsmullle  
#43007 [quote="nutte"]Va gäller minibrunetten så är ja säker!!!... om det nu är en -87a du menar, att det är hydrostatdrift.



okej då hade jag lite fel ursäkta :wink:

Användarvisningsbild

Re: ösa 250 alt mini brunett 1987

skogsrået  
#43043 Jag har själv kört Ösa 250 . Den hade sk.kattskallar till spakar. Något som jag tyckte var extra jobbigt eftersom jag har ganska små händer. Annars var maskinen rätt trevlig vill jag minnas.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: ösa 250 alt mini brunett 1987

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43055 Hej
Vi har kvar våran 250 en 87a,efter 35000tim så måste man säga att den är drift säker.Till exp aldrig rört en boggielåda orginal framdiffoch arbetspump, kranen är inte svetsad.Det vi har repat mest är att vi bytt en massa svängkranslager och en massa svetsning i midjan. Nackdelarna är den låga markfrigången,för nybörjare är den ganska lätt att tippa med om man inte tänker sig för.Den passar utmärkt till gallring,så lycka till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).