Skördare

Lillebror

815 inlägg 352219 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

nilaszettlin  
#429163
holkary skrev:
nilaszettlin skrev:Hej vi verkar vara så många här på forumet att någon ha en idé om det ens går att få tag på ett huvud block för hydrauliken till sp 350 /fmg 730? Har efter ett år av spruckna såg ventiler och krånglande såg funktion gjort en sprickkontroll och blocket är spräck
1483442573627.jpg


Min sågfunktion slutade fungera igår , lät maskinen vila tills idag och då funkade det tills blocket blivit varmt sen började funktionen vara osäker , sågmotorn gick väldigt sakta för att sedan få full effekt för att sedan vara helt död så jag tänkte på ditt problem och skruvade bort patronen men jag kan inte se några sprickor , kanske helt enkelt är ventilen som har gett upp så jag får väl köpa en ny och börja där . Hur har ditt problem visat sig ?

Tyvärr måste jag säga att det började på samma sätt . Och ventilen spricker i botten på gängan .Jag har bytt ventil två gånger verkar som den kärvar när blocket blir driftvarmt och "rör" på sig

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#429258 Ja det låter ju inte så roligt :cry: , har beställt en ny patronventil idag och enligt Stefan på alftaprodukter så var det den sista genom hans kontaktnät så man får hoppas att det inte är som du har fått erfara ......kanske skulle göra en sprickindikering !

Avatar Fallback

Re: Lillebror

nilaszettlin  
#430052
holkary skrev:Ja det låter ju inte så roligt :cry: , har beställt en ny patronventil idag och enligt Stefan på alftaprodukter så var det den sista genom hans kontaktnät så man får hoppas att det inte är som du har fått erfara ......kanske skulle göra en sprickindikering !

Hej har löst problemet men dyrt
DSC_0105.JPG

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#430059 ja det såg inte billigt ut :P , är det SP som lagerhåller forfarande ?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

nilaszettlin  
#430108
holkary skrev:ja det såg inte billigt ut [emoji14] , är det SP som lagerhåller forfarande ?

Nä sp har lager i 15 år sen var dom inte intresserad. John deere det är samma som fmg 730 agg fanns på hyllan i Märsta
1484315191161.jpg

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#430442
Stefanw skrev:Har också blivit med lillebror. Mycket eljox ibland. Har nyss kört 3 paket björk. Just innan jag var klar så slutade matningsvalsarna gå frammåt... Bakåt bra. Strulade med fram matningen ibland fort ibland sakta ett tag före. LängdMätningen har varit borta sen jag köpte maskinen. Någon som har idéer var jag ska börja leta? Mvh. Stefan


Hej.

Hade samma problem fram till förra vintern. misstänkte fukt i anslutningar. Klippte kontakterna till aggregat och mätning ute vid aggregatet och drog in kablarna i en vattentät alu-box som skruvades fast. Boxen försågs med gummigenomföringar som tätar bra runt kablarna. Alla kablar i aggregat och ner till mäthjul ersattes med 2-ledar purkabel (4 till mäthjul). Alla kablar drogs in genom gummigenomföringarna i boxen och kopplades i "sockerbit". En för signal och en för jord. Den med jord byglades och sedan drogs en grov kabel ut och skruvades i aggregat. Efter det gick maskinen prickfritt resten av säsongen.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#430443 Är det någon som bytt potentiometer/reostat till drivning/arbetsvarvtal på 0470.
Har behov av en ny.
Hittar ingen på 4 kohm men 4,7 borde också fungera.
Vilken effekt ska en sådan ha?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430514 När jag bytte satte jag dit 5 kohm. Kommer inte ihåg om det var 1W eller 2W . Vet inte vilken effekt som krävs, det kanske räcker med mindre men det här funkar iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430518 Nej nu blev det fel! 5 kohm / 4W var det som jag satte dit. Elfa art.nr. 164-37-062

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#430534 Tack for tippset med mätningen. Ska prova det och byta krankabel med. Förra ägaren skickade med en kabel. Var förbi en elfirma som visade apskalle spaken invändigt och tippsade om att vrida på spolen och kolla släpskon till denna. Men befarar någon lödning eller nåt i ips.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#431407 Har letat med ljus o lykta efter någon som har elschema till min 0470 -89 12v utan resultat är det någon här som har och kan tänkas kopiera , naturligtvis så betalar jag , vore ju bra till hela maskinen men det som strular nu är arbetsvarvtalet så ett ingående schema på det är önskvärt !

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431435 Här finns schema på 1020 och 620 lådorna. http://www.hydratronics.com/PageFiles/9 ... al_Swe.pdf

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#431651
0470 skrev:Här finns schema på 1020 och 620 lådorna. http://www.hydratronics.com/PageFiles/9 ... al_Swe.pdf


Tackar för länken men tyvärr så är det till en nyare version , min V620 box är den äldre versionen , får leta vidare .

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#433437 Lyckan när man hittar fel i elsystemet. Kabel av till längdgivaren. P-broms knappen. Diffspärren. Relä trasigt... Yäss... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#434110 Då är äntligen maskinen igång efter 4 månaders intensiv renovering , renoverad åkpumpump , ny 74 cc kranpump , 90% nya slangar , vattenpump , uppsvetsad ram , ny färg + dekaler , vattenslipade rutor + polering av dessa , nytt elsystem , nya spakar , däck , renoverat ventilpaket + massor annat !
Senast redigerad av holkary sön 29 jan 2017, 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).