Skogsmiljö och Trädlära

Första stormen 2017

24 inlägg 7202 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

tallen100  
#429903 Enda gången det plogas flitigt är när det kommer någon enstaka cm åt gången, så nog kan man undra hur dom tänker.. eller inte tänker. Samma med halkan, blir det snorhalt så väntar dom på bättre väder.

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

axwell  
#429904
jannee skrev:Övervägande delar av trafikverket har troligtvis gått i ide.
SMHI går ut med klass 1 eller 2 varning och trafikverket ställer in halkbekämpning och även snöröjning.


Det går ju inte att lita på SMHI:s klass II-varningar.

Här hade vi den varningen i över ett dygn. För att rättfärdiga sin överdrivna varning tar man ett exempel från ett annat län , 25 mil norrut från min landskapsgräns.

När klass II kom här hade inte Västerbotten den statusen på varning, om och när det länet fick klass II vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

jannee  
#429908 Vad liknar detta, 5 cm snö + blåst gjorde väg 22 mellan Hörby - Lund mer eller mindre "oframkomlig". Nää nu tar jag i, men det var rena skridskobanan. En riktig omgång med salt hade gjort vägbana halkfri, men icke sa Nicke, vi väntar på mildväder - så sparar vi in dessa pengar (salt) tänkte nog trafikverket.

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429910
Mangan skrev:Helt snöfritt i Göteborg nu, men det blåser en hel del i natt. Mer än tidigare i veckan tycker jag?

Det är en av fördelarna med att bo på västkusten. Här är nederbörden oftast autoskottande, vilket sparar in en hel del jobb på vintern :D :D

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

T Landström  
#429918
jannee skrev:Vad liknar detta, 5 cm snö + blåst gjorde väg 22 mellan Hörby - Lund mer eller mindre "oframkomlig". Nää nu tar jag i, men det var rena skridskobanan. En riktig omgång med salt hade gjort vägbana halkfri, men icke sa Nicke, vi väntar på mildväder - så sparar vi in dessa pengar (salt) tänkte nog trafikverket.


Eller så gör dom som några dagar före jul... Spöregn och jag hamnade bakom saltbilen...

Problemet här är att de som styr över insatserna sitter på en fel ställe...
Vi kan i princip få 10-20 cm snö...men där vägvakterna sitter kommer det ingen snö... Då skickar man inte ut någon att ploga...(Jag överdrev lite ;) ) Felet här är att stora delar av väg underhållet är utlagt på entreprenad...

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

Hema  
#429921
jannee skrev:Övervägande delar av trafikverket har troligtvis gått i ide.
SMHI går ut med klass 1 eller 2 varning och trafikverket ställer in halkbekämpning och även snöröjning. Har svårt att förstå att det får fortsätta på detta sätt. Vintervägunderhållet blir sämre och sämre för vart år som går.
När liknande väderförhållanden äger rum i Tyskland kan man ändå framföra bilar trafiksäkert - inga lastbilar som blir hängande i först bäst motlut eller någon buss som BLÅSER av vägen. :mrgreen:
SKANDAL är bara förnamnet, men som vanligt, vi svenskar bara jamsar med och låter överheten indoktrinera oss :oops:

Kan hålla med om lite överdrifter (lite för mycket vargen kommer), men för oss som är ute så stod butiker och parkeringar halvtomma, så det blir en fröjd att handla. Inga köer heller att tala om.

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

JensSkoog  
#429954
th skrev:Det är en av fördelarna med att bo på västkusten. Här är nederbörden oftast autoskottande, vilket sparar in en hel del jobb på vintern :D :D

Den fördelen har min nämsta granne ochså, det är bara det att
vinden skottar snön rakt in i min gård :lol:

Avatar Fallback

Re: Första stormen 2017

Hema  
#429967
JensSkoog skrev:
th skrev:Det är en av fördelarna med att bo på västkusten. Här är nederbörden oftast autoskottande, vilket sparar in en hel del jobb på vintern :D :D

Den fördelen har min nämsta granne ochså, det är bara det att
vinden skottar snön rakt in i min gård :lol:

Men som tur är gillar du att bygga snöigloo? :)

Användarvisningsbild

Re: Första stormen 2017

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430245
JensSkoog skrev:
th skrev:Det är en av fördelarna med att bo på västkusten. Här är nederbörden oftast autoskottande, vilket sparar in en hel del jobb på vintern :D :D

Den fördelen har min nämsta granne ochså, det är bara det att
vinden skottar snön rakt in i min gård :lol:

Här nere innebär autoskottande att nederbörden i huvudsak kommer i flytande form :geek: :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).