Uppvärmning

Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

12 inlägg 9567 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

Martin karlssonn  
#429514 Hej

jag har en vedpanna från 1965 som är en norrahammar.

TYP: Norrahammar 2000

Problem:

Roster har gått sönder det är ett litet hål typ lika stort som en pennas omkrets. Det läcker vatten ur den.

Min fråga är om det finns några alternativ förutom att svetsa roster..?

Isåfall undrar jag om någon vet vad det är för material på roster'n. Så jag kan svetsa den själv? Eller om jag kan söka någon person som vet mer om det? Tack på förhand.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

Skogstinsen  
#429535 Ett alternativ är ju en ny eller bättre begagnad panna? När eller om du svetsar den kommer det bara bli att du inte får göra annat än svetsa. Har det börjat är det ingen idé längre då är det slut.

Finns många billiga pannor på blocket tex

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

Göt  
#429539 Pannkitt kan vara en akutlösning men det är nog lika bra att byta panna

http://www.clasohlson.com/se/Pannkitt/Pr309007000

Avatar Fallback

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

bgl  
#429565 Med tanke på pannans ålder kollade jag på Sveriges VVS-museum!
Länk till bild på broschyr:
http://vvs-museum.se/registret/register ... /5236.html
Med tanke på att Norrahammars svetsade pannor från den tiden oftast bara höll tätt i max 10 år stämmer det att din är gjuten. I princip kan en skicklig svetsare sy ihop hålet med en nickelelektod, men du lär inte få garanti på jobbet, mitt förslag är också att byta panna.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

broo  
#429629 Min morfar gjorde hade också en läckande panna. å nej de gick ju inte å byta den är ju bara 40 år.. han gjorde som så att han borra upp sprickan gängade och i med en bult...

Avatar Fallback

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

Elfving  
#429645 En klok idé är att modernisera hela anläggningen, men det var inte det svar du förväntade dig. Pengar kostar det också!

Än om skadan går att svetsa så är det sannolikt att resten av pannan har ungefär samma anfrätta gjutjärn överallt på insidan, så lagar du detta hål öppnar sig ett nytt inom kort. Tyvärr finns ingen universalmetod utan det är helt enkelt dags att byta. Med lite tur kan du kanske hålla den vid liv fram till våren med rätt svetskompetens och lite tur, det är mycket roligare att byta panna med varmt väder utomhus. Det är ingen bra idé att fylla vatten kontinuerligt i ett läckande system eftersom färskt vatten är aggressivt och riskerar att skada rör, element osv.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429650 En dag med en skicklig svetsare är samma kostnad som en dag med skicklig rörmokare och pannan bytt

Avatar Fallback

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

valtra a 72  
#429866 Hur gick det med pannan fick du den tät?

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

Martin karlssonn  
#429912 Jag ska försöka svetsa med nickelelektod imon så jag får se. Blir en tillfällig lösning tills det blir varmt ute. sen så blir det nog bergvärme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

jannee  
#429914 Tror mer på broos lösning, detta med en bult och tätningsmassa.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

Göt  
#429931
Martin karlssonn skrev:Jag ska försöka svetsa med nickelelektod imon så jag får se. Blir en tillfällig lösning tills det blir varmt ute. sen så blir det nog bergvärme.


Det blir stora investeringar när man byter, men tyvärr måste man göra det ibland. Hoppas det blir bra

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna Norrahammarsbruk 1965. Läcker vatten.

svampbob  
#429957 För några år sedan just innan jul när det var riktigt kallt. En eftermiddag ringde min mamma och sa att det rann vatten där man stoppar in ved. Jag köpte med mig vattenglas men hålet var för stort. Jag klippte till en kartongbit lite större än hålet knöt fast en vire mitt och stoppade in biten som mothåll när jag gjöt igen med kemisk metall. Det höll för att köra elptronerna till våren då det var läge för ny panna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).