Gallring

Gallring på öar

11 inlägg 7174 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring på öar

birka_bonde  
#42976 Hejsan, mitt första inlägg

har tänkt gallra en del skog på birka/björkö en ö i mälaren där jag bor

hade tänkt göra mycke själv med traktor och egen kran men alla transporter härifrån äter ändå upp förjänsten.

är det nån som vet om man kan söka bidrag för att få vår skog gallrad?
det måste ju iaf gå jämnt upp man ska ju inte behöva betala en massa för att få skogen gallrad de får man ju aldrig igen sen.
de är knappt så sluttavverkning lönar sig



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring på öar

masterchief  
#42981 Välommen hit!
Har ingen aning om olika bidrag.
Men iom det är just Björkö så kanske något stöd skulle kunna utgå.
Fast då är det säkert krav på att jobbet görs för att bevara någon typ av miljö.
Ta och hör med länstyrelsen är mitt förslag.
I mina trakter utgår det nu bidrag för att restaurera gamla beten förtillfället.
Är det en stor avverkning du planerar?

Avatar Fallback

Re: Gallring på öar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42984 De avverkningar som sker i skärgården måste väl fraktas med någon typ av färja? Det har varit artiklar i Land i bland om skärgårdsskeppare med pråmar dom borde lasta mer än en timmerbil med släp, jag tänker på fraktkostnaden.
Sedan så tänker jag mig att med det läget till Stockholm så borde väl förädling till ved vara en höjdare.
I och med det (förädling) så finns det en del stöd att söka för vad kallas landsbyggd utvecklings stöd hos länsstyrelsen.
Det fanns också åtminstone förr något som hette skärgårdstöd.

Avatar Fallback

Re: Gallring på öar

birka_bonde  
#43276 jo vet att de finns ett för att bevara viss miljö, de skulle nog funka för att gallra björk i fornlämnings området.

men sen är det ca 50 ha granskog på andra sidan ön där det inte är några speciella marker så, de är mest bara att vi vill gallra för annars blir de bara skit av alltihopa,

jo finns pråmar som kör och skotaren brukar lasta löst på pråmen och sen lastas de om på lastbil. men den enda färja/pråm ja känner till lastar ca 100 ton men tar 3500 kr / timme. och de blir för mycke kostnader för att de ska lönas sig de märker man ju ganska snabbt.


okej så de finns stöd för att förädla och sälja som ved istället ? hade jag ingen aning om, men är väl mest björkved de blir bra betalt för ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring på öar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43320 Kan du inte flotta virket? Så gjorde man hemma förut när det fanns ett upptagningsverk i i ändan på sjön. Numera krävs ditforslad pråm som kan ta både skördare, skotare och timmer (och allt blir mycket mer sönderkört).

Avatar Fallback

Re: Gallring på öar

birka_bonde  
#43415
th skrev:Kan du inte flotta virket? Så gjorde man hemma förut när det fanns ett upptagningsverk i i ändan på sjön. Numera krävs ditforslad pråm som kan ta både skördare, skotare och timmer (och allt blir mycket mer sönderkört).


inte själv iaf har ingen sån båt som kan dra det, och vet inte om de blir så mycke billigare :S kommer ju ta längre tid att göra de

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring på öar

Johan Gsson  
#320695 Har du kollat om du kan sälja det på rot till något av bolagen? Då ser du om och vad du får kvar. Jag tror nog det är bästa affären att förädla det på ön. Beroende av vad du ska hugga. Ved,flis alt såga (om det är grovt nog).. Stör och slanor ? Ja, det vill till att vara klurig!

Användarvisningsbild

Re: Gallring på öar

Vardon  
#320702 Blir det nån is att tala om i mälaren så du kan köra över isen?

Avatar Fallback

Re: Gallring på öar

skogshasse  
#320709
birka_bonde skrev:jo vet att de finns ett för att bevara viss miljö, de skulle nog funka för att gallra björk i fornlämnings området.

men sen är det ca 50 ha granskog på andra sidan ön där det inte är några speciella marker så, de är mest bara att vi vill gallra för annars blir de bara skit av alltihopa,

jo finns pråmar som kör och skotaren brukar lasta löst på pråmen och sen lastas de om på lastbil. men den enda färja/pråm ja känner till lastar ca 100 ton men tar 3500 kr / timme. och de blir för mycke kostnader för att de ska lönas sig de märker man ju ganska snabbt.


okej så de finns stöd för att förädla och sälja som ved istället ? hade jag ingen aning om, men är väl mest björkved de blir bra betalt för ?


hur långt har du mellan ön och timmerbilsupplägget på ett ungefär. Blir det någon bra is på vintern typ 4 dm kärnis

Avatar Fallback

Re: Gallring på öar

åberg  
#320723
Vardon skrev:Blir det nån is att tala om i mälaren så du kan köra över isen?


Kung Bore är inte helt pålitlig. Kanske går en bra vinter. Tar man den gångna vintern som exempel tror jag inte det var värst med is.

Användarvisningsbild

Re: Gallring på öar

sundelius  
#320724 Den här tråden var aktuell för över srx år sedan. Är nog inte troligt att ni får några svar :sad:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).