Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535fbx tvärrdör!

11 inlägg 4426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 535fbx tvärrdör!

frågande och vetande  
#429595 Problemet kommer efter att jag nästan fyllt min arbetsdag, säg 5-6 timmars körning UTAN problem. Då kommer det plötsligt, jag hör till en början att sågen inte riktigt vill gå ner i varv som vanligt (låter som tomgången är för hög). Sedan kör man på lite till, då blir de det motsatta. Släpper man gasen varvar den ner och tvärrdör direkt, inte ens ett försök att gå på tomgång!

Detta händer varje dag, men bara när arbetsdagen börjar närma sig sitt slut. Försök förklara detta för ÅF! Har dock haft inne den två gånger, utan någon förändring. Hör däremot på sågen under arbetet att de varit på sågen och skruvat.

Problemet är att sågen är kanon att gå i röjningarna tycker jag, därför känns det extra surt när den inte vill fungera fullt ut.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429638 Hade en gång ett liknande problem med min 242:a, som gick jättebra i en tank, men sedan var helt omöjlig att starta. Det visade sig att kablarna hade kommit i kläm när jag skruvade på startsnörekåpan efter renblåsning. Nya elkablar gjorde susen. Något liknande här?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

frågande och vetande  
#429708 Hmm, helt ny såg. Och den går ju som den ska i 5-6 timmar för att sedan tvärstanna? Det går att få igång den men man får dra en stund i startsnöret, för att sedan hela tiden ge den lite gas så den inte stannar igen.

Har för mig att jag kollat kablarna, men kanske ska gå igenom den en andra gång :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

frågande och vetande  
#429774 Då den varit inne hos ÅF två ggr för detta fel men problemet kvarstår skickade jag ett mail direkt till Husqvarna. Får se om det händer något...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

paan14  
#429785 Hej! Det problemet får jag ibland med. Har lokaliserat mitt problem till gasvajern, som i infästningen där den går in i själva motorenheten blir lite fel placerad o drar i gasvajern och i förlängningen i förgasaren. Skruva av kåpa och rätta till gasvajern hela vägen löser mitt problem. Tittar man på förgasaren så syns det tydligt på min, när vajern sitter fel. Se bild.

Sen har jag också problem med att sågenheten sätter igen med spån och skräp och måste rengöras vid varje tankning för att det ska funka bra. Annars nöjd med den!

IMG_1484162901.609876.jpg

Gas vajer i felläge på andra sidan motorenheten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429786 Att sågen stannar är för mig ett välkänt problem 😡
5-6 stopp på en dag är inte ovanligt. Har inbillat mig att den blir bättre inkörd men jag tvivlar.
Byte till motor från Stihl?
Svårt att se på bilden vad som är fel på gaswire, men ska kolla upp det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

Erre  
#429787 @JensSkoog har kapat upp kåpan på sin stihl kedjeröjare.
Borde gå att göra likadant på husqvarnan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

frågande och vetande  
#429789
paan14 skrev:Hej! Det problemet får jag ibland med. Har lokaliserat mitt problem till gasvajern, som i infästningen där den går in i själva motorenheten blir lite fel placerad o drar i gasvajern och i förlängningen i förgasaren. Skruva av kåpa och rätta till gasvajern hela vägen löser mitt problem. Tittar man på förgasaren så syns det tydligt på min, när vajern sitter fel. Se bild.

Sen har jag också problem med att sågenheten sätter igen med spån och skräp och måste rengöras vid varje tankning för att det ska funka bra. Annars nöjd med den!

IMG_1484162901.609876.jpg

Gas vajer i felläge på andra sidan motorenheten.


ÄNTLIGEN lite ljus i mörkret! Tack ska du ha för detta. Blir till att kolla upp i helgen då jag åker till skogs igen.

Har hört från flera att huset sätts igen av spån. Men har själv aldrig haft detta problemet...sågar själv med både dragande och skjutande kedja. När jag sågar så har jag dock haft i åtanke att detta problemet finns och har sågat av stammarna med dragande kedja en bit ut på svärdet. Detta i tron om att spånsamlingen som åker in i huset blir mindre

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

frågande och vetande  
#429790
Erre skrev:@JensSkoog har kapat upp kåpan på sin stihl kedjeröjare.
Borde gå att göra likadant på husqvarnan.


Känner till att han gjort denna lösningen, men själv drar jag mig för att modifiera grejorna utan ha tömt idé lagret först vad som kan ligga bakom. Bra för honom dock att det fungerar

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

frågande och vetande  
#429791
Röjkvist skrev:Att sågen stannar är för mig ett välkänt problem 😡
5-6 stopp på en dag är inte ovanligt. Har inbillat mig att den blir bättre inkörd men jag tvivlar.
Byte till motor från Stihl?
Svårt att se på bilden vad som är fel på gaswire, men ska kolla upp det.


5-6 stopp på en dag! Då hade jag åkt till ÅF och sagt att de får lösa problemet eller ge ut en ny. Någon gräns får det finnas

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535fbx tvärrdör!

frågande och vetande  
#429892 Fick ett trevligt telefonsamtal från Husqvarna idag angående mailet jag tidigare skickat om problemet med sågen. Nåväl, kom fram till att problemet kanske ligger hos tändmodulen (spolen). Ska försöka kolla detta, MEN vad jag förstår är det inte det lättaste att göra.

Återkommer när jag provat mig fram :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).