Motorsåg och handhållet

partner 500 tomgång

5 inlägg 4150 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

partner 500 tomgång

nic0le  
#429725 Kan nån tala om hur jag får min motorsåg att gå utan att jag gasar (tomgång) har den som motor på en hemmagjord "snöskoter" men jag måste kunna sätta på cyckelkedjan efter att jag startat den. Den dör bara om jag släpper gasen. Det sitter 2 skruvar på den där grejen som gasgrejen åxå sitter på, vilken ska jag skruva på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: partner 500 tomgång

skogslaban  
#429735 Det bör sitta 3 skruvar en för lågfart (L), en för högfart (H) samt en för tomgång (T). Skruva in tomgångsskruven så höjer du tomgången

Avatar Fallback

Re: partner 500 tomgång

nic0le  
#429738 Tack ☺
Jag har bara sett 2st. Vet du vart den 3dje sitter? Ska kolla när jag kommer hem

   TS
Avatar Fallback

Re: partner 500 tomgång

jannee  
#429742 Finns troligtvis bara 2 skruvar en för lågvarv och en för högvarv.
Börja gärna med att öppna skruvarna (munstyckena) 1 varv från bottenläget.
Skruva på lågvarvskruven tills du får en jämn tomgång därefter på högvarvet tills den ylar vid full gas därefter skruvar du UT högvarvet något så att den "nästan" börja fyrtakta.
När du nu gjort detta kanske du återigen behöver justera lågvarvet något i fall tomgången inte är ok.
Skruvarna bör nu vara ungefär 3/4 varv från bottenläget.

Användarvisningsbild

Re: partner 500 tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429812 Antar det är de äldre 500 du menar:
http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =20&t=2124
Det finns två som reglerar bränsle, L och H men ytterligare en som håller gasspjället lite öppet vid tomgång.
Den är märkt T och sitter under de andra två. Man får sticka in mejseln genom handtag in i kåpan till förgasaren där skruven sitter monterad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).