Skogsnyheter

Södras nya stategi utarmar landsbygden

110 inlägg 29370 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

pg-mannen  
#429693 Scenario

Diagram som bifogas visar vad massabruken betalde för massaved till och med 2014. Ca €52 i södra Sverige per fub.
Du som är medlem i Södra fick du 500 kr fubben inkl efterlikvid 2014 för din massaved?
Senaste siffran på Södras lönsamhet för sågverken var ca minus 25 Mkr i månaden.
Södra försökte minska förlusterna genom att ta in "Södra interiör" i sågverken. Interiör var lönsamt. Kanske borde de gjort tvärtom?

Södra har blivit norm i hela Sverige idag, tänk om massavedspriset hålls tillbaka i hela Sverige på grund av att Södra inte kan sälja timmer.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429694
busholle skrev:Det ansvarsfulla som södra gjort tidigare är att handla med virke. Sälj kvaliteten och köp bulkvaran, medlemmarna får bra betalt för kvalitetsvirket och södra får volym till sågen.
Bedömer att de skulle få 3-4 m3 tillbaka för varje kubik högkvalitet de kan byta bort.


Hehe, du svara på min nästa fråga innan jag hann ställa den:-).

Ja är det inte detta ett område som Södra bör bli duktiga på och utvecklas inom. Då minskar man ju även riskerna med att äga sågar och ansvar för personal.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429695
pg-mannen skrev:Scenario

Diagram som bifogas visar vad massabruken betalde för massaved till och med 2014. Ca €52 i södra Sverige per fub.
Du som är medlem i Södra fick du 500 kr fubben inkl efterlikvid 2014 för din massaved?
Senaste siffran på Södras lönsamhet för sågverken var ca minus 25 Mkr i månaden.
Södra försökte minska förlusterna genom att ta in "Södra interiör" i sågverken. Interiör var lönsamt. Kanske borde de gjort tvärtom?

Södra har blivit norm i hela Sverige idag, tänk om massavedspriset hålls tillbaka i hela Sverige på grund av att Södra inte kan sälja timmer.


Det är det jag och många med mig misstänker. Vad finns det för anledning att låta massan subventionera en olönsam sågverksrörelse?

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429697
r93 skrev:
busholle skrev:
jannee skrev:Det är bara att gå till sin egna plånbok. När ursprunget egentligen inte har någon betydelse för kvalitén blir det priset - ELLER.


Trä är en anonym vara så jag tror inte att ursprung är ett handelsargument så länge virket har en FSC-stämpel och inte kommer från regnskog.
Kvalitet är däremot något annat än ursprung, vill byggmästaren ha en C35 regel och är beredd att betala för den så ska väl vi i branschen klara att sortera fram den? Eller ska vi rycka på axlarna och säga att den övergrova rotstocken kokade vi massa på eftersom den inte passade i vårt sågverk?


Får dom inte tag i det idag då? seriös fråga för jag har ingen aning.
Som så många skrivit innan så tror jag priset bestämmer allt, om det ska byggas något och det räcker med c16, varför då köpa c24??


Enkla hus konstrueras ofta med vanligt C14 eller C24 men anledningen är inte sällan att du får konstruera efter vad som finns att köpa på marknaden. Ska det upp i hållfasthet så tänker konstruktörerna limträ och det är dyrt. Om konstruktörerna kunde räkna med att det fanns starkt virke på marknaden så kunde de bygga med lättare stommar eller byta bort limträ och fanerbalk mot konstruktionsvirke.


r93 skrev: Marknaden för högkvalitativt virke måste vara väldigt liten........ hur många fönsterbågar görs av trä idag?
De som tillverkas av trä behöver inte hålla i hundra år, för isolerglaset har ändå gått läck för länge sedan.

Köket jag rev ut hemma var alla stommar byggda i furu, håller i en evighet, men lite krasst, till vilken nytta?
Folk vill ändra och förnya saker, därför vill ingen betala för ett kök som håller två livstider.


Tror att vi kommer att se en omsvängning tillbaka mot livslängd och hållbarhet till skillnad från slit och släng. Men det är en fundering från min sida och inget jag skulle sätta mig mig i pant för.

r93 skrev: Personligen tror jag att fibrerna från skogen är framtiden, där forskars det stenhårt.........
Sedan kommer det alltid att behövas reglar och bräder, men eftersom alla strävar efter att gallra fram rak och fin skog så kommer kvalitetsvirke inte bli någon bristvara, tvärtom.....


Fiber tror jag absolut kommer utvecklas, hoppas bara att det kommer gynna långfibermassan annars är vi rökta.

Kvalitetsvirke är mer än rak och fin, de flesta stockarna kommer att ryka på årsringskravet eftersom vår röjning och gallring ger för hög tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429700
ocke skrev:Är det inte just det anonyma man ska tillvara på och se som en outforskad marknad?
I byggbranschen finns ju flertalet olika certifieringar inom miljö och energi(t.ex. passivhus, greenbuilding, sunda hus) varför inte bygga på dessa med någon typ skonsamt skogsbruk.
Här tänker jag mig att det är fördel stora organisationer som Södra


Du tänker på miljöcertifieringar typ PEFC och FSC? De flesta sågar i sverige är certifierade så det är ingen fördel för någon. Exportmarknaderna har varit tuffa på framför allt FSC så ska de vara med på den marknaden så har de varit tvungna.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429705 Massavedpriset i diagrammet var vid terminal, inmätt antagligen. Med cert-tillägg och efterlikvid fick man kanske 350-360:-/fub. Tillkommer transport, inmätning och inköps/hanteringskostnader.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429706 Kött är det nog ganska vanligt att man köper svenskt, närproducerat är ju fint. Men skogsprodukter finns det många som svartmålar det svenska skogsbruket, så träprodukter är över huvud taget inte särskilt fint just nu. Nödvändigt ont, snarare.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

r93  
#429707 "Tror att vi kommer att se en omsvängning tillbaka mot livslängd och hållbarhet till skillnad från slit och släng. Men det är en fundering från min sida och inget jag skulle sätta mig mig i pant för."

Det vore det bästa, men då skulle ekonomin totalkrascha, den är byggd på slit å släng konsumtion.

Ni äldre (om man får uttrycka sig så :oops:) kommer säkert ihåg vilken utgift det var att köpa en teve, vet att farsan sparade länge länge för att köpa ny teve.

Det är inte meningen att saker skall hålla länge, för då kan man inte ösa ut nya produkter........

Håller saker måste man göra på annat sätt:
Fråga era fruar om hur gamla era köksbestick och glas är, och varför dom köpte nya, jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en gaffel, men bytas ska dom efter ett antal år.............

Nu svävar jag iväg lite men....... det jag vill få fram är att folk måste konsumera konsumera konsumera, annars funkar det inte....... hur många motorsågar har ni hemma som fungerar, varför köpte ni en ny? Jag har aldrig slitit ut en såg helt, utan man intalar sig själv att "den är lite trött" sedan åker man glatt och köper en ny. :grin:

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429710
busholle skrev:
ocke skrev:Är det inte just det anonyma man ska tillvara på och se som en outforskad marknad?
I byggbranschen finns ju flertalet olika certifieringar inom miljö och energi(t.ex. passivhus, greenbuilding, sunda hus) varför inte bygga på dessa med någon typ skonsamt skogsbruk.
Här tänker jag mig att det är fördel stora organisationer som Södra


Du tänker på miljöcertifieringar typ PEFC och FSC? De flesta sågar i sverige är certifierade så det är ingen fördel för någon. Exportmarknaderna har varit tuffa på framför allt FSC så ska de vara med på den marknaden så har de varit tvungna.



busholle skrev:
ocke skrev:Är det inte just det anonyma man ska tillvara på och se som en outforskad marknad?
I byggbranschen finns ju flertalet olika certifieringar inom miljö och energi(t.ex. passivhus, greenbuilding, sunda hus) varför inte bygga på dessa med någon typ skonsamt skogsbruk.
Här tänker jag mig att det är fördel stora organisationer som Södra


Du tänker på miljöcertifieringar typ PEFC och FSC? De flesta sågar i sverige är certifierade så det är ingen fördel för någon. Exportmarknaderna har varit tuffa på framför allt FSC så ska de vara med på den marknaden så har de varit tvungna.


Jag upplever både FSC och PEFC som okända för konsumenten och därmed verkningslösa. FSC för att det är som du skriver mer eller mindre ett krav vilket gör den verkningslös för att framhäva det extra. Upplever att det finns en vilja inom skogsägarna i Sverige (framförallt privat familjeägare vilket Södra får representera) att ha ett skonsamt skogsbruk med minskade körskador, biologisk mångfald m.m. Tror även det finns konsumenter som är villiga att betala för detta. Till skillnad mot jannee tror jag miljömärkt mat har en betydande marknad med goda ekonomiska marginaler. Borde kunna gå att hitta en liknande marknad för trävaror via information till konsument t.ex. via någon ny märkning/certifiering.

Men jag kanske pratar i nattmössan.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

r93  
#429715 Gör ett tillägg, kvalité i konstruktionsvirke syns inte, då är det ingen som vill betala extra för det.

"Titta Bertil! Grannen bygger hela stommen till sitt garage i c35!!"

Eller

"Här har vi delat av ett rum, har byggt hela väggen i spontad entumsfuru, jodå det kostade lite men stabilt, det blir det!!

Ovanstående hör man sällan.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429716
ocke skrev:
busholle skrev:
ocke skrev:Är det inte just det anonyma man ska tillvara på och se som en outforskad marknad?
I byggbranschen finns ju flertalet olika certifieringar inom miljö och energi(t.ex. passivhus, greenbuilding, sunda hus) varför inte bygga på dessa med någon typ skonsamt skogsbruk.
Här tänker jag mig att det är fördel stora organisationer som Södra


Du tänker på miljöcertifieringar typ PEFC och FSC? De flesta sågar i sverige är certifierade så det är ingen fördel för någon. Exportmarknaderna har varit tuffa på framför allt FSC så ska de vara med på den marknaden så har de varit tvungna.


Jag upplever både FSC och PEFC som okända för konsumenten och därmed verkningslösa. FSC för att det är som du skriver mer eller mindre ett krav vilket gör den verkningslös för att framhäva det extra. Upplever att det finns en vilja inom skogsägarna i Sverige (framförallt privat familjeägare vilket Södra får representera) att ha ett skonsamt skogsbruk med minskade körskador, biologisk mångfald m.m. Tror även det finns konsumenter som är villiga att betala för detta. Till skillnad mot jannee tror jag miljömärkt mat har en betydande marknad med goda ekonomiska marginaler. Borde kunna gå att hitta en liknande marknad för trävaror via information till konsument t.ex. via någon ny märkning/certifiering.

Men jag kanske pratar i nattmössan.


I detta fallet får jag hålla med jannee, trä är en för anonym produkt och köparna är för långt ifrån slutkonsument för att miljömärkningar ska vara intressanta. Som sekundäreffekt kan det dock ha betydelse t.ex. om konsumenten köper ett miljömärkt boende som LEED, BREEAM eller miljöbyggnad och de i sin tur kräver certifierat virke.
Gör det självarna tror jag fördomsfullt struntar i ursprung, de bygger själva för att spara pengar och i den filosofin passar lågt pris in bättre än ursprung och miljöhänsyn.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429717
r93 skrev:Gör ett tillägg, kvalité i konstruktionsvirke syns inte, då är det ingen som vill betala extra för det.

"Titta Bertil! Grannen bygger hela stommen till sitt garage i c35!!"

Eller

"Här har vi delat av ett rum, har byggt hela väggen i spontad entumsfuru, jodå det kostade lite men stabilt, det blir det!!

Ovanstående hör man sällan.


Nej det kan jag köpa men kollar vi på de professionella byggarna så kanske lättare stomme genom starkare virke möjliggör ytterligare ett våningsplan i ett flerfamiljshus och det är lönsamhet när tomterna är snordyra.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

T Landström  
#429718
r93 skrev:Marknaden för högkvalitativt virke måste vara väldigt liten........ hur många fönsterbågar görs av trä idag?
De som tillverkas av trä behöver inte hålla i hundra år, för isolerglaset har ändå gått läck för länge sedan.


Skulle vilja säga att de fönster vi monterar på både byggservice och i prefab-fabriken är 100% träfönster.
SP-fönster tror jag kör med "kärn fura" i sina fönster och Elitfönster tryckimpregnerar sina fönster.

Plast fönster finns men det är väl inget vi bygger vurmar för...om man inte själv säljer dom.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#429720 Försök nu vara lite realistiska och inse att Södra har varit och fortfarande är bra för skogsägarna, inte minst de som har skog i södra Sverige.
Södra har även lagt ned/sålt en massa bruk och det enda som överlevt är väl Lessebo (dock flera kk)
Utan Södra finge vi snart Norrlandspriser. För övrigt är det ingen som är tvingad att sälja varken massaved eller timmer till Södra.
Säljer jag timmer till Vida, ATA, Bergs, eller JGA förmedlar de även massaved - mot en väl tilltagen provision.
Finns inget som hindrar mig från att själv sälja massaveden till Sydved, Holmen eller Södra.
Samma gäller timret, 18 + till en såg, klentimmer eller kubben till en annan.
Av bekvämlighet/gammal vana är det inte många som gör så utan gnäller i stället över dåliga priser :mrgreen:

En liten fråga till ocke
Vilken nötfärs säljs mest av idag på Willys när den utländska (Irländska) kostar 34.50/kg medan den svenska kostar 89 kr/kg?
Svenska äpplen som är dubbelt så dyra som spanska, vilka säljs det mest av?
Tyvärr är hållbarheten på svenska äpplen sämre än utländska - orsak? Kvalitetsfel eller brist på efterbehandling?
Personligen tror jag att de flesta går efter priset, men det är jag det :oops: .

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

r93  
#429721 Ok, jag trodde faktiskt det var mer alufönster.

Men varför trycker elitfönster sina?Troligtvis för att det hade blivit för dyrt med kärnfura.

Är det så,så är det ju ett bevis på att folk inte vill betala för miljövänligt när det inte syns........

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).