Motorsåg och handhållet

Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

33 inlägg 11479 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429639 Jag funderar på att fixa hängslen till Husqvarna/Jonsereds sköna höftbälte. Någon som testat? Infästningen i bältet får väl ske på samma beprövade sätt som med hölstrena.

En fundering är om man då bör satsa på elastiska eller stumma hängslen? Vad blir bäst, tror ni? Vet att det finns starka band med en viss elasticitet, som bl.a. används till sadeljordar.
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429644 Jag anvender hängslen till höftbälte. Har stumma hängslen, har inte testat annat. Tror det skulle bli mer press på akslarna med elastiska hängslen spes med mye utstyr i höftbälte.

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429647 Blir det inte ett större tryck på axlarna när du böjer dig (och har slogshuggarbältet på dig)?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

hinowa  
#429648 Jag har elastiska hängslen och är smidigt när man böjer sig :-BD
Superbra!

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429649 Jo hängslen till byxor är ju oftast elastiska, men ett huggarbälte brukar ju väga klart mer än ett par huggarbyxor.

Hur kraftiga är dina elastiska hängslen, Hinowa?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

uffejohan  
#429662 Jag använder Oregons hängslen som Jula säljer. Efter att ha torkat de dyngsura kläderna i torkskåp några gånger tycker jag att elasticiteten är bättre med Oregon än Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

T Landström  
#429667 Dessa har jag haft både på huggarbältet och snickarbältet. Fungerar kanon bra!
http://produkter.fristadskansas.se/article/listdetails?Area=&articleId=232632&isOrphanStyle=False

Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

hinowa  
#429671 Jag har Oregons ifrån Jula,present av Frugan :-BD
Sitter riktigt bra och håller upp byxorna riktigt bra,samt att det är smidigt att röra sig när man böjer sig ned.
Men nu är jag ju inte någon riktig proffshuggare!

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429686
hinowa skrev:Jag har Oregons ifrån Jula,present av Frugan :-BD
Sitter riktigt bra och håller upp byxorna riktigt bra,samt att det är smidigt att röra sig när man böjer sig ned.
Men nu är jag ju inte någon riktig proffshuggare!

Visst, men nu var det hängslen till huggarbältet och inte till huggarbyxor som diskuterades. Alla mina huggarbyxor har f.ö. redan elastiska hängslen...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429687
T Landström skrev:Dessa har jag haft både på huggarbältet och snickarbältet. Fungerar kanon bra!
http://produkter.fristadskansas.se/article/listdetails?Area=&articleId=232632&isOrphanStyle=False

De får jag titta närmare på, även om klämmorna nog får bytas ut.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

hinowa  
#429689 Å förlåt missuppfattade frågan!
Jag har inga hängslen till huggarbälte,jag har bara ett snickarbälte!

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429692
hinowa skrev:Å förlåt missuppfattade frågan!
Jag har inga hängslen till huggarbälte,jag har bara ett snickarbälte!

Ok!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429807
Niking skrev:Blir det inte ett större tryck på axlarna när du böjer dig (och har slogshuggarbältet på dig)?
/Niklas


Lite blir det vel men inget jeg tenker over. Nu er jeg ganske lang (192 cm) så går ned på kne for å spare ryggen om jeg må jobbe på lav høyd en stund. Mitt huggarbälte er vel inte av de tyngste. Hugger inte så mye grovt. Har inte med mer en jeg må, på det meste 2 sakser, kombifil, førsteforband och matband.

Användarvisningsbild

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429817
Rank skrev:
Niking skrev:Blir det inte ett större tryck på axlarna när du böjer dig (och har slogshuggarbältet på dig)?
/Niklas


Lite blir det vel men inget jeg tenker over. Nu er jeg ganske lang (192 cm) så går ned på kne for å spare ryggen om jeg må jobbe på lav høyd en stund. Mitt huggarbälte er vel inte av de tyngste. Hugger inte så mye grovt. Har inte med mer en jeg må, på det meste 2 sakser, kombifil, førsteforband och matband.


Nu är jag också lång, 196 cm. Mitt huggarbälte har jag 2 st krokar, 2 st stora kilar och 2 st små kilar, måttband och första förband, kombinyckel. Märkte i tisdags att bältet gärna ville glida ner över baken, men hittade inget lämpligt hål i bältet att spänna åt ytterligare.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hängslen till HVA/Jonsereds höftbälte

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429829 Siden jag er lang å smal blev jeg aldrig venn med HVA/Jonsereds höftbälte, spes med mye utstyr ville det "alltid" gli ned. Forsøkte å lime på spalt/semsket skinn på innsiden på HVA/Jonsereds höftbälte ingen sukse. Hadde inte hängslen da.
Byttet derfor til et SNIKKI ERGO VERKTYGSBÄLTE for noen år siden, det glider inte och har hull for hängslen. Går bra utan hängslen men tycker det er mindre belastende om man fordeler vekten mellom hofte och akslar. Minus siden er at deler av bältet er i lær, det tørker senere når det er bløtt.

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).