Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya kombidunk...

217 inlägg 112681 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429630 Ekhaga, du får nog läsa om mitt förra inlägg i denna tråd. Ser ingen anledning till att du skulle spy galla över just det inlägget.

Edit: Kan tillägga att jag kör Stihls klingröjsågar och Husqvarnas motorsågar + kedjeröjsågar. Just nu kör jag även med Stihls sköna värmeväst och Stihls sköna Xtreem byxor, samt Husqvarnas huggarbälte.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 10 jan 2017, 23:58, redigerad totalt 3 gånger.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Hema  
#429633
johan eriksson skrev:En liten off topic här bara som dök upp i min skalle nu, men fanns det inte för några år sedan ett system med snabbkopplingar som man ersatte ordinarie lock på sågen med?
Var någon här som testade och hade gott att säga om dom, var det Ekhagas?
Vad hände med det? Uppköpt och nerlagt dom så mycket annat vettigt?

Låter bekant.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

DrW  
#429640 Fick dunken på köpet när jag handlade annat och tycker ärligen att den är lite otymplig. Är för svag för långa arbetspass och skulle klara mig med mindre dunk. Är det någon som har något tips?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429642 Du har nog delvis rätt om märkestroheten. Hos mig som är uppväxt på en motorsågstillverkande ort där Stihl var huvudfienden känns det fortfarande "fel" att köpa tyska sågar. Men jag har en Stihl elektrisk häcksax, tyckte den var betydligt bättre än de röda/oranga :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429643
DrW skrev:Fick dunken på köpet när jag handlade annat och tycker ärligen att den är lite otymplig. Är för svag för långa arbetspass och skulle klara mig med mindre dunk. Är det någon som har något tips?


Om det går bra med en Stihl har dom en 3/1,5 liters dunk. Den minste jeg kjenner til.

http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Bensin-og-sm%C3%B8remiddel-med-tilbeh%C3%B8r/Kanner-og-p%C3%A5fyllingssystem/22540-1572/Kombikanne-oransje-3-l-1-5-l.aspx

Vil man ha en lite billigere pipa med overfyllings skydd finne oregons på Jula. Finnes inte for olja.

http://www.jula.no/catalog/hage/ved-og-hogst/motorsager-og-tilbehor/tilbehor-til-motorsag/bensintut-728085/

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429655 Jo, jag testade och använde det systemet. Fluetight hette det. (Stavning osäker). Det var bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Hema  
#429657
Ekhagas trädfällning skrev:Jo, jag testade och använde det systemet. Fluetight hette det. (Stavning osäker). Det var bra.

Någon anledning till att du inte flyttat över systemet allt eftersom du bytt såg?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

halvproffs  
#429658
Ekhagas trädfällning skrev:Detta är helt otroligt egentligen. Så mycket problem med Husqvarnas dunkar och olika sätt att hantera dem.
Varför köper ni inte en Stihl dunk istället???


Svaret är; Min gamla bra Husqvarnadunk började bli dålig efter 35 år eller så och jag har varit jättenöjd med den. Köpte därför den nya dunken som inte alls höll måttet så det är inte så otroligt som du tycker och jag var tidigt ute när jag köpte den så det fanns ingen kritik. Tycker du har tagit i med storsläggan i onödan. Har även Stihlsågar, men dom har krånglat lite för mycket och när jag har Husqvarna återförsäljare inom 2km är det enkelt när(om) det krånglar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429663
halvproffs skrev:
Svaret är; Min gamla bra Husqvarnadunk började bli dålig efter 35 år eller så och jag har varit jättenöjd med den. Köpte därför den nya dunken som inte alls höll måttet så det är inte så otroligt som du tycker och jag var tidigt ute när jag köpte den så det fanns ingen kritik. Tycker du har tagit i med storsläggan i onödan. Har även Stihlsågar, men dom har krånglat lite för mycket och när jag har Husqvarna återförsäljare inom 2km är det enkelt när(om) det krånglar.


Ja, jag tog kanske i lite mycket men jag tänkte inte just på dig utan mer generellt på fenomenet att man inte vågar/vill testa och byta märke. Jag ser att du resonerar precis som jag att närhet till bra återförsäljare är kanske viktigare än vilken färg sågen har. (Inom rimliga gränser.)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429665
Hema skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:Jo, jag testade och använde det systemet. Fluetight hette det. (Stavning osäker). Det var bra.

Någon anledning till att du inte flyttat över systemet allt eftersom du bytt såg?


De la ner tillverkningen så det gick inte att få tag på nya lock till nya sågmodeller och dunkar.
Sen fanns en nackdel och det var att jag kunde inte få någon bensin från någon annan med vanlig dunk :) Jag kunde inte heller tanka till någon annan med det vanliga locket. Alltså man fick ta ett beslut: allt eller inget. Samma system på alla sågar och röjsågar och dunkar och kombidunkar. Det var inte ofta det blev problem med det eftersom man nästan alltid har egen bensin. Men det hände någon gång.

Jag har föresten locken kvar så är det någon som vill ha dem så hör av er.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

johan eriksson  
#429701 Hur många lock har du och vad passar de till?

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

axwell  
#429726
Rank skrev:Vil man ha en lite billigere pipa med overfyllings skydd finne oregons på Jula. Finnes inte for olja.

http://www.jula.no/catalog/hage/ved-og- ... ut-728085/


Till Oregons 3.5+1.5 finns även patentpipen för olja (grön) bensin (röd).
Ingår inte i priset, där är det traditionella pipar, patentpiparna har dessutom ett skyddslock som hindrar oönskade saker att gömma sig i specialpipen.

Kommer inte in på Jula just nu = ingen länk.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

hinowa  
#429745 Den jag fick av frugan i julklapp ifrån Jula är en Jonsered ser nästan exakt lika dan ut som Husqvarnas med filfack och kilfack och 3 pipar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Hema  
#429796
Ekhagas trädfällning skrev:
Hema skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:Jo, jag testade och använde det systemet. Fluetight hette det. (Stavning osäker). Det var bra.

Någon anledning till att du inte flyttat över systemet allt eftersom du bytt såg?


De la ner tillverkningen så det gick inte att få tag på nya lock till nya sågmodeller och dunkar.
Sen fanns en nackdel och det var att jag kunde inte få någon bensin från någon annan med vanlig dunk :) Jag kunde inte heller tanka till någon annan med det vanliga locket. Alltså man fick ta ett beslut: allt eller inget. Samma system på alla sågar och röjsågar och dunkar och kombidunkar. Det var inte ofta det blev problem med det eftersom man nästan alltid har egen bensin. Men det hände någon gång.

Jag har föresten locken kvar så är det någon som vill ha dem så hör av er.

Skulle du kunna lägga upp en bild för den historiska aspekten? :) Kanske skulle gå att starta upp verksamheten igen genom en sådan där crow founding/start up, vem vet. Btw har du pipen också?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429805 Är nog detta som vi letar efter... Flutite
Har för mig att jag tittade på detta, men tyckte att det var lite för dyrt för att jag skulle testa det... Jag sågar ju inte direkt jättemycket...


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).