lör 31 dec 2016, 15:08#427505
Hej alla
Har följt era inlägg. Jag kör själv enduro och är skogsägare. Ett av mina intressen förutom skogs och naturbruk är kulturvägar och stigar. Jag leder ibland ett "gäng" av enduroåkare när vi åker upp gamla kulturvägar och stigar. I min hembygd är det vi som är ansvariga för att dessa stigar och vägar fortfarande finns synbara i terrängen. Inte alltför sällan när vi efter en eller två är återkommer till en äldre väg så kan den vara utraderad och förstörd av modernt skogsbruk. Det går vanligtvis till så att avverkningen som sker vintertid lämnar ris på stigen och den efterföljande markberedaren året efter har ingen chans att veta att stigen/vägen finns där och sedan när den markberetts så är den borta för eftervärlden. Detta är egentligen avverkningsledarens ansvar och det är han och skogsköparen som ska lastas. Men det sker ibland också när självverksamma skogsbrukare avverkar. I en del fall när man pratar med markägaren om det som skett så ger han oss tillstånd att rusta till stigen/vägen, men det är en nästan omöjlig uppgift. Det är viktigt vilka man har med sig och hur man kör, de som visar brist på förståelse blir inte inbjudna. Bärigheten måste vara god och bakhjulet måste gå lika fort som underlaget. Jag har också sett hårresande exempel på hur man kört sönder och skapat rätt omfattande körskador. Typexempel är : Växtlagret i branta sandmarker som gör att skärning och erosion blir följden. Våtmarker som som får djupa spår.
Själv upplever jag inget bekymmer av detta men jag bor i ett område där det är lite åkning. Jag har förstått att vissa områden, speciellt i Värmland lockar till sig horder av storstadsbor. Många av dessa ser naturen och skogen bara som en lekstuga och har ingen respekt eller insikt om vad man kan ställa till.
Personligen tycker jag att friåkning med snöskoter gör större skador på skogen. Man tror att bara för att träden syns och sticker upp ovanför snötäcket så gör man ingen skada. Men den föryngring som kommer underifrån och som markägaren har planerat ska ta över kan helt köras sönder.
Så till slut, även min mc-åkning gäller under terrängkörningslagen och är olaglig vare sig jag kör på egen eller andras mark.