Skogsröjning

Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

16 inlägg 17850 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429559 Ja de va ett tag sedan man va aktiv på de här forumet pga intensivt företagande med drönare...men nu är det lagt åt sidan och äntligen ska man få mera tiden för o va o görma på i skogen :)

Va ute i helgen och mjukstartade med den ny införskaffade kedjeröjsågen och jag är väldigt nöjd med inköpet och hur den fungerar i röjningen. Det var lite problem inledningsvis med kedjehopp men det var första dagen och hände inom loppet av 30 minuter och sedan gasade jag på i 2 dagar utan bekymmer.

Otroligt bra med vikten centrerad över ryggen då jag ofta fick ont i höfterna med vanlig röjsåg, upplevde åxå att det var mera lättarbetat med kedjeröjsågen.

Slog åxå till på en ny bensindunk med lite hållare för div verktyg och ett utrymme för extra kedje.

Hursom, filmnörd som man är så tog jag med mig lite Gopro´s ut iskogen och redigerade ihop en liten film så håll till godo!



Lägger in timlapse filmen här åxå




Senast redigerad av Braxsele tis 10 jan 2017, 22:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

jannee  
#429563 Väldigt mycket tack för din video. Den stärker mig i min uppfattning om att en kedjeröjsåg ENDAST är ett lekredskap.
Enda och enda fördelen jag ser med den är att man kommer lite längre ifrån de snötyngda grenarna. :grin:
Ineffektivt är bara förnamnet - jag skulle bli svagsint över en sådan maskin och GARANTERAT först köra över den med traktorn för att senare backa över den :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Erre  
#429569 Bra film!

Bra klippt och fina vinklar.

Jag sträcker kedjan rätt hårt vid start av ett pass. Hårdare än dig.
Jag tror du fick grader på drivlänkarna vid kedjehoppen, för så hårt hade du inte spänt att den inte skulle orka rotera kedjan.

Kriga på!
Du kommer att gilla den mer och mer.

Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429570 Tackar!
Nä ja tyckte inte heller jag spände så nämnvärt hårt så de är säkert grader som du säger

   TS
Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429571 Tackar för det!
Den där jävla snön kommer man aldrig ifrån

jannee skrev:Väldigt mycket tack för din video. Den stärker mig i min uppfattning om att en kedjeröjsåg ENDAST är ett lekredskap.
Enda och enda fördelen jag ser med den är att man kommer lite längre ifrån de snötyngda grenarna. :grin:
Ineffektivt är bara förnamnet - jag skulle bli svagsint över en sådan maskin och GARANTERAT först köra över den med traktorn för att senare backa över den :mrgreen: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Vardon  
#429601
jannee skrev:Väldigt mycket tack för din video. Den stärker mig i min uppfattning om att en kedjeröjsåg ENDAST är ett lekredskap.
Enda och enda fördelen jag ser med den är att man kommer lite längre ifrån de snötyngda grenarna. :grin:
Ineffektivt är bara förnamnet - jag skulle bli svagsint över en sådan maskin och GARANTERAT först köra över den med traktorn för att senare backa över den :mrgreen: .


För att den strular eller är det andra saker som gör att du tycker den blir ineffektiv?

Har gått några timmar idag och tyckt det gått väldigt bra, nu har jag väl haft bra slyröjning med grova och tunna stråkar omvartannat. Dock är den törstig men jag ska ha en trimmad variant.

För övrigt en fin film, snygga handskar populära hos oss med kedjeröjare eller vad säger du erre?

Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429606 Här kommer en till film, timelapse


   TS
Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

axwell  
#429612 Trevligt med film, såg att du körde mycket mer med dragande kedja än vad jag brukar göra.
Tycker att den skär bättre med skjutande, eller vid dragande om "barkstödet" får ta spjärn mot stammen.
Märktes tydligast på den där sälgen (?) som stretade emot och klämde. Risken för kedjehopp minskar om man använder den skjutande sidan, speciellt på klena pinnar.

Kolla att skruvarna som håller tryck/drag-kroken är åtdragna, vi är några stycken som har tappat bort våra i skogen.

Bra filmat, det gav mersmak. 🧠

Oops, nu dök det upp en ny film. :surp:

Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Icegrip  
#429675 Tack för bra filmer!
Givande med timelapse också :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429775 De har du alldeles rätt i...kände att dett är lätt att det blir motorsågsfasoner när man röjer, måste lära sig o nyttnja båda sidorna bättre!

Tackar, tanken ä väl att försöka fortsätta göra filmer
Jamän kunde inte hålla mig så jag redigerade ihop en till :)

axwell skrev:Trevligt med film, såg att du körde mycket mer med dragande kedja än vad jag brukar göra.
Tycker att den skär bättre med skjutande, eller vid dragande om "barkstödet" får ta spjärn mot stammen.
Märktes tydligast på den där sälgen (?) som stretade emot och klämde. Risken för kedjehopp minskar om man använder den skjutande sidan, speciellt på klena pinnar.

Kolla att skruvarna som håller tryck/drag-kroken är åtdragna, vi är några stycken som har tappat bort våra i skogen.

Bra filmat, det gav mersmak. 🧠

Oops, nu dök det upp en ny film. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429776 Danke danke!, jag timelapse passar ju bra vid röjning....ska försöka komma upp lite mera på höjden åxå nästa sväng...men nu snöar det som tusan så jag gissar att nästa röjning blir närmare våren!


Icegrip skrev:Tack för bra filmer!
Givande med timelapse också :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Huggar Herman  
#429845 Kul och inspirerande att se! :grin:
Sitter på kontoret och tittar ut och blir riktigt sugen på att komma ut i skogen med fbx'en när man ser dina filmer.

Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430160 Roligt o höra!, ja de är fint me lite filmer för inspiration.
Mera kommer :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

forest.  
#501874
Braxsele skrev:Roligt o höra!, ja de är fint me lite filmer för inspiration.
Mera kommer :)


ni som röjer med 535fbx blir ni trötta i armarna eller är det inte de som gör de mesta jobbet?

Avatar Fallback

Re: Film, röjning med Husqvarna 535 FBX kedjeröjsåg

hallingland  
#501893 Nop, har aldrig blivit trött i armarna. Gummisnodden som håller upp stången gör mesta jobbet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).